Geluidsisolatie vs. ventilatie vs. tocht

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Esseth
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2018 10:38
Land: Nederland
M/V: M

Geluidsisolatie vs. ventilatie vs. tocht

Berichtdoor Esseth » 13 jan 2018 13:43

Hallo,

Er is al veel over dit onderwerp geschreven, maar ook een hoop tegenstrijdigheden waardoor ik nog steeds niet goed weet wat ik moet.

Ik ben m’n nachthok aan het isoleren vanwege een actieve haan en ik de buren graag te vriend wil houden. Om de ventilatie in het hok te garanderen, wat weer ten koste gaat van de geluidsisolatie, wil ik een suskast bovenin het hok plaatsen, zo dicht mogelijk tegen het dak, zodat de luchtstroom richting het dak gaat. Een suskast is een ventilatierooster wat lawaai van buiten tegenhoudt, maar ik ga er vanuit dat dit ook geldt voor geluid van binnen naar buiten. Maar ik begrijp dat er ook een luchtstroom naar buiten moet, maar dit levert natuurlijk weer een opening op waardoor m’n isolatie weer een gat krijgt.
Is het niet voldoende als overdag het luikje openstaat zodat ik niet nog een extra ventilatierooster hoef aan te brengen? Lijkt me anders ook een beetje teveel van het goede allemaal voor een hok van 2 m2.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Geluidsisolatie vs. ventilatie vs. tocht

Berichtdoor jantien » 13 jan 2018 16:27

Ik weet niet wat een suskast verder inhoud dan wat jij verteld, maar ik weet wel dat zeker 's nachts de ventilatie optimaal moet zijn, anders krijg je geheid zieke dieren.
En eigenlijk is het het beste als je deur van hok openlaat en er een vaste geheel omgaaste ren (zijkanten en bovenkant) omheen maakt.
Beter zou zijn als je de haan 's avonds apart zet in bv. Schuur/garage/lege kamer.
En dan 's morgens op een normaal tijdstip hem weer bij z'n hennen voegt.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Geluidsisolatie vs. ventilatie vs. tocht

Berichtdoor Fryske » 13 jan 2018 20:09

Ventilatie is zo'n beetje het belangrijkste. Als die niet goed is dan heb je zieke kippen.
Het gewoon donker maken, Luik voor raam oid helpt dat niet?

Esseth
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2018 10:38
Land: Nederland
M/V: M

Re: Geluidsisolatie vs. ventilatie vs. tocht

Berichtdoor Esseth » 13 jan 2018 21:07

Ik heb uiteraard een ren waar de kippen overdag verblijven. Het probleem is dat ik de buurt niet tot last wil zijn door de haan. Daarom wil ik het nachtverblijf volledig duister en zo geluiddicht mogelijk proberen te krijgen. Maar de nodige ventilatie zorgt natuurlijk weer voor licht- en geluidsopeningen. Vandaar de vraag hoeveel ventilatie daadwerkelijk vereist is. De suskast levert een ventilatierooster op van 80cm. Ik ben dus benieuwd of dit voldoende is of dat er nog een rooster in moet om een luchtstroom te realiseren. Wat dus weer ten koste gaat van de geluids- en lichtisolatie. :?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geluidsisolatie vs. ventilatie vs. tocht

Berichtdoor Trea » 14 jan 2018 00:30

Ik heb eerder van Inge het advies gekregen om een apart dubbelwandig hanenhok te maken met buizen onder en boven voor de ontluchting.
De tekening is vast te vinden met een zoekopdracht.

Je moet dan elke avond als de kippen op stok zijn gegaan, de haan van de stok plukken . S ochtends kun je de haan dan op een gepaste tijd vrij laten.

Ik heb geen ervaring met zo'n hok. Het hok heb ik na wat wikken en wegen niet gebouwd. Gelukkig kon ik mijn haan weggegeven aan iemand met kleine kuifhoentjes die het gekraai van de haan wel kon hebben.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten