Zandbodem in ren vies

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Fryske » 24 jan 2018 12:28

Hennepvezel in natte ren werkt ook niet. Het zuigt zich in know time vol en dan is dat ook zompig en schimmelig. Dus ga maar niet sjouwen hoor, LJH :-D Zonde voor de tijd en het geld....denk ik :gutgut:

LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 24 jan 2018 12:32

Fryske schreef:Hennepvezel in natte ren werkt ook niet. Het zuigt zich in know time vol en dan is dat ook zompig en schimmelig. Dus ga maar niet sjouwen hoor, LJH :-D Zonde voor de tijd en het geld....denk ik :gutgut:


Dank je :duimop:

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 13:04

Dank je Fryske ... ook geen hennevezels dus ... werkt hetzelfde als mos en dat krijg ik van moedernatuur al gratis en voor niks .... geen moeite voor te doen enneh ... geen rare blikken ...

Hoe is de ervaring met dat stro ... ? Tot nu toe is het zand laten voor wat het is nog de beste oplossing (oh, heb een paar van die groene matten gekocht, zoddat de kippen in elk geval op het droge konden lopen ... worden ook nat, maar in elk geval niet zo modderig en vies ... en drogen redelijk snel in de wind ... als je ze ophangt dan wel )

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Kip La La » 24 jan 2018 14:00

Maar even buiten alles om; kippen poepen en plassen in één keer, dat is het zwart en het wit van de poepjes.
Dus niet apart urineren en poepen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Fryske » 24 jan 2018 14:10

Kip La La schreef:Maar even buiten alles om; kippen poepen en plassen in één keer, dat is het zwart en het wit van de poepjes. Dus niet apart urineren en poepen.


:duimop: :duimop: :duimop:

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 15:26

Ja, en da's verdomde makkelijk, zeker als je op leeftijd komt .... niet telkens eerst het éne en dan het andere ... ouwemanskwaaltjes ... eigenlijk in het topic "stom"... :frons:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Trea » 24 jan 2018 15:36

Op het forum Backyardchickens heb ik onlangs een artikel gelezen over het gebruik van grof rivierzand als bovenlaag in de ren. Ook daar was niet iedereen blij mee. Maar over het algemeen veel positieve reacties.

Een andere methode waar veel americano's enthousiast over zijn is de deep litter methode. Maar daarvoor moet je de ren vermoedelijk wel overkappen. Overkappen zorgt ervoor dat alles droog blijft en dan krijg je ook geen stinkende vochtige grond. Onder een overkapping zijn er meer opties die hier ook al zijn genoemd (hennep, stro, zand, houtschaafsel)

Graszoden zou ik zelf niet doen omdat er mogelijk onkruidverdelgers worden gebruikt bij de teelt en omdat de kippen gras toch in een paar maanden weer op hebben gegeten.

@liesamigo
Linksom of rechtsom , je zal vermoedelijk om een helpende hand moeten vragen als je zelf helemaal niet kan scheppen of sjouwen (of bouwen). Maar als je daar een doosje eieren voor teruggeeft willen er vast een heleboel mensen even helpen.

Om een stuk van 3x3 meter droog te houden kun je eventueel een stevige partytent neerzetten en heel goed verankeren.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 15:49

Dag Trea,

Dat zand ... helpt niet. Als het droog is en het waait hard, dan waait het weg. Als het nat is ... lichter dan gewoon zand ... dan spoelt het weg. Zelfde effect als met schelpenzand.

Overkappen helpt wél, maar is niet altijd een oplossing. Dan nog, zoals bij mij, "het water moet toch ergens heen" en het grondwater zakt niet .... dan wordt het zand dus ook "van onderen" nat en drassig.

En ja, je moet wél weten waar je graszoden haalt. Maar het gras blijft echt wel meer dan een paar maanden liggen. Zeker als je de kippen vaker los laat lopen en de ren (onder)verdeelt.

Partytent ... tóch jammer dat ik de foto van de partytent van mijn zus niet meer heb, gemaakt half november na een storm(pje). Je hebt in zoverre gelijk, de verankering blijft vaak staan ... dat kun je dus kennelijk niet altijd zeggen van een partytent. ... Kan aan de kwaliteit hebben gelegen. Niet meer naar Budel ....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Trea » 24 jan 2018 15:54

Rivierzand is veel groffer en de korrels/kleine steentjes zijn ook zwaarder dan bv. speelzand. Er bestat ook speciaal grof drainagezand. Maar dat heb ik zelf nooit gebruikt.
Laatst gewijzigd door Trea op 24 jan 2018 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 15:58

Trea schreef:Rivierzand is veel groffer en de korrels/kleine steentjes zijn ook zwaarder dan bv. speelzand.


Grover maakt het niet altijd lichter ... een kilo lood weegt net zo zwaar als een kilo zaagsel .... maar ik heb het ook niet over speelzand, maar over schelpenzand. Maaszand heb ik óók al geprobeerd, in 2007.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten