warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
AstridW
Land: Nederland
M/V: V

warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor AstridW » 20 jul 2019 20:09

Is het slim om met het aangekondigde warme weer behalve koud water een ventilator bij de kippen/kuikens te zetten voor een beetje extra luchtstroom of is dat juist niet verstandig.

keijmel
M/V: M

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor keijmel » 20 jul 2019 22:46

Zorgen voor voldoende schaduw lijkt me verstandiger :-D

AstridW

Berichtdoor AstridW » 21 jul 2019 06:35

Ze kunnen royaal in de schaduw, ik wil graag weten of mensen ervaring hebben met kippen in de continu luchtstroom van een ventilator, vinden ze dit prettig of juist niet. Ik moet er nogal wat werk aan doen om even tijdelijk stroom die kant op te leggen dus vandaar mijn vraag.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 21 jul 2019 07:54

Een ventilator kan tocht geven, ze kunnen dan ziek worden, snot krijgen.

keijmel

Berichtdoor keijmel » 21 jul 2019 08:29

Ik heb geen ervaring met ventilators in of bij kippenhokken maar denk niet dat het nodig is.
Voldoende schaduw (en dat hebben ze zei je eerder), voldoende water en wat los zand misschien (om een zandbad te kunnen nemen) lijkt me afdoende.
Bij ons zoeken de kippen tijdens het warmst van de dag de schaduw op en houden een siësta.

AstridW

Berichtdoor AstridW » 21 jul 2019 09:39

Dan laat ik het zoals het is. Ze kunnen in de schaduw in zand liggen dus daar moeten ze de hitte dan mee uitzitten.

keijmel

Berichtdoor keijmel » 21 jul 2019 09:55

Gewoon rustig aan, net als wij :duimop:

dragon
Land: NL

Berichtdoor dragon » 23 jul 2019 06:49

HIer wel een ventilator in het nachthok.

Deze staat gericht op de stok, kan zwenken met meerdere standen en heeft een timer. Helaas blijkt ons nachthok in dit soort temperaturen een soort van sauna te worden. Mijn chabo's kunnen hier wel redelijk tegen maar mijn cochins met hun dikke verenpakjes niet. Die zitten dan echt naar adem te snakken en te hijgen, een afschuwelijk gezicht.
Sinds een paar weken heb ik deze ventilator in gebruik. Afhankelijk van de temperatuur pas ik de stand en de timer aan en voor mijn diertjes lijkt het echt een lifesaver te zijn.
Ze gaan er speciaal voor in de wind zitten , hebben er zeker geen last van en kunnen echt weer rustig slapen... Snot krijgen ze er echt niet van hoor.
Als het warmer dan 30 graden is kan ie zelfs overdag aan, zodat de kipjes die een eitje kwijt moeten ook nog een beetje verluchting hebben. De legnesten staan onder de ventilator. Ik merk dat het helpt.

Buiten hebben ze uiteraard geen ventilator. Ik heb zonnedoeken langs de ren gespannnen , er staat een mega boom die schaduw geeft en ik sproei (automatisch ) elk half uur het zand een beetje nat zodat de temperatuur in de ren ok blijft. Met deze maatregelen komen we deze dagen prima door.

keijmel

Berichtdoor keijmel » 23 jul 2019 08:08

Hoi Dragon,

Staat jouw nachthok dan in de volle zon omdat het er zo warm is?
Ik heb altijd begrepen dat tocht onwenselijk is in een nachthok, en met een ventilator creëer je feitelijk toch een soort tocht?

Ik heb zelf ook cochin's maar die gedijen prima in deze warmte.
Het nachthok is wit en staat in de schaduw, de temperatuur blijft hierdoor redelijk aangenaam.
Onze cochin's zijn vooral 's ochtends en in de namiddag actief en tijdens de middagwarmte liggen ze in de schaduw en houden een siësta....

Succes.

dragon
Land: NL

Berichtdoor dragon » 23 jul 2019 21:30

ha keijmel,
we hebben een hele grote tuin op het zuiden, voor het nachthok staat wel een sierappelboompje maar echt schaduw is er niet bij het nachthok. Er zitten aardig wat ventilatieramen in, maar toch heb ik gemerkt dat de warmte die eenmaal binnen is, niet makkelijk naar buiten trekt. Daar helpt de ventilator duidelijk wel bij.

Ik heb een paar cochins die er echt last van hebben. met uitgestrekte nekjes en open snaveltjes zitten ze op stok als het richting de 23-25 graden binnen is. Ik heb ze ook wel eens buiten gezet, maar als het in de avond niet afkoelt, hielp dat gewoon niet voldoende...

De chabos doen hun vleugeltjes wijd en vinden het al snel prima, en broedse mutsen hebben in het algemeen ook minder last van de warmte, heb ik ontdekt. :crazyeyes:

Buiten is het nog prima, dan is er schaduw, zandbadjes, gras en water, en een beetje wind... Ze zoeken daar het beste plekje wel op in die ren van 30 meter lang. Ik zag ze vandaag met de 33 graden zelfs achter een mugje aan rennen. Maar owee als ze op stok moeten..
Jij gaat zelf ook prima bij een ventilator zitten als het warm is, daar wordt je ook niet ziek van. En in grote kippenschuren staat ook een ventilator te draaien om lucht te verplaatsen en vervuilde lucht en warmte af te voeren. Het is niet perse slecht om lucht te laten bewegen. Je hebt soms hoognodige luchtverplaatsing en je hebt ziekmakende koude natte tocht. Je herkent dat verschil zelf ook vaak wel.

Buiten zou ik dus ook geen ventilator neerzetten, maar ik heb daar wel een tuinslang aangelegd met vernevelaar op een tijdsklok die de temperatuur in het overdekte deel van de ren zeker 5-8 graden lager houdt dan zonder... Die heb ik ook bij de konijnen om de loeihete tegels in de ren af te koelen. Water en konijnen wordt ook vaak afgeraden, maar het alternatief is dat ze op hete tegels in de zon in een warme ren zitten. Soms is het kiezen tussen twee kwaden. En ja de nijnen hebben ook nog een konijnenheuvel onder een grote boom in de schaduw waar ze heen kunnen. :)

Ik ben benieuwd hoe jullie kippen vandaag hebben 'overleefd''? en ik ben benieuwd hoe het morgen / overmorgen gaat... dat zal het bij ons tegen de 40 graden aan gaan lopen... :duimneer:

Terug naar “Huisvesting”