Nachthok proper houden

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Saarbicje
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 aug 2019 15:45
Land: Belgie
M/V: V

Nachthok proper houden

Berichtdoor Saarbicje » 28 aug 2019 07:16

In het nachthok liggen er houtkrullen en de vloer bestaat uit 2 houten planken met fijne openingen ter verluchting. Nu, tijdens het legen van het nachthok, heb ik gemerkt dat de houtkrullen door die openingen onder het kippenhok terechtkomen (het kippenhok staat een paar centimeter boven de grond). Omdat er gras onder het kippenhok is, is het moeilijker om die houtkrullen op te ruimen. Kan ik iets onder het hok leggen of helpt krantenpapier met de houtkrullen erbovenop, zodat het er niet meer tussen valt?

Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Nachthok proper houden

Berichtdoor Kurt H » 05 sep 2019 19:32

Ik zou er niets onder leggen.
Maar ik zou wel de vloer verwijderen en een dichte vloerplaat leggen.
Ventilatie via de vloer lijkt me geen goed idee vermits de kippen ergens boven de vloer zitten, dus ze zitten in de tocht.
En bovendien zijn allerlei openingen tussen laten en planken in vloeren en wanden ideale schuilplaatsen voor bloedluis.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nachthok proper houden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2019 09:33

Als je zegt dat er gras (met oude houtkrullen) onder het hok groeit, dat daar maar een paar cm bovenuit staat, komt het vocht wss gewoon via die kieren omhoog.
Je zit met absorberende materialen en die zuigen het vocht gewoon aan.

Als je een vochtbestendig bodem wil, zou ik betonplex gebruiken. Ok, dat kost wat, maar het kan wel tegen het vocht. Blijft lang goed.
En het is zeer eenvoudig schoon te maken.

Saarbicje
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 aug 2019 15:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nachthok proper houden

Berichtdoor Saarbicje » 20 sep 2019 15:46

Hm, daar heb je wel een punt...Zou het helpen mocht ik er terrastegels onder leggen? Ik heb er nog een paar liggen. Ik vermoed dat er net 2 onder passen. Dat zorgt er ook voor dat het niet vochtig wordt?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten