Huisvesting Wyandotte hennen nieuwe tuin

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Laurefindl
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 sep 2019 18:00
Land: Nederland
M/V: V

Huisvesting Wyandotte hennen nieuwe tuin

Berichtdoor Laurefindl » 01 sep 2019 20:55

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en heb nog nooit kippen gehouden.
Ben me voorlopig nog flink aan het inlezen en informatie aan het verzamelen. Mijn voorkeur gaat uit naar Wyandotte omdat dit gemakkelijke beginnerskippen zouden zijn, tam kunnen worden en er ook gewoon mooi uit zien qua verschillende kleurslagen.
Recent verhuist naar een nieuwbouw huis, dus de tuin is nog in aanbouw. Dat komt hopelijk op zeer korte termijn.

Heb op dit moment zo'n 8m2 gereserveerd aan ruimte voor nachthok + ren voor de kippen.
De tuin is op het zuiden, dus ik heb een pergola gepland boven de kippenren die voor schaduw moet zorgen.
Tevens komt er op termijn waarschijnlijk ook een heg aan de achterkant van de tuin die dan misschien ook iets van schaduw geeft. Uiteraard komen er ook genoeg planten in de ren.

Mijn vriend (en de buren) zien een extra wekker in de vorm van een haan niet zo zitten, dus het worden alleen hennen.

Kwam op veel sites tegen dat je op 8m2 gemakkelijk 3 Wyandottes op kunt houden, maar zie hier in het huisvesting topic dat dat mogelijk zelfs voor 3 Wyandottes krielen aan de krappe kant is.
Had een voorkeur voor de grote Wyandottes omdat die grotere eieren leggen en dat ze mogelijk minder vliegen.
Hoe zit dat met Wyandotte krielen? Lees hier en daar al wel dat ze grotere eieren leggen dan andere krielsoorten omdat ze ook gewoon groter zijn.

Ik ben aan het overwegen om zo'n soort verblijf te nemen, maar dan dus met een oppervlak van 8m2, zodat je wel de optimale renruimte eruit haalt. Voorkomt ook meteen insluipers.
https://www.vantfoort.nl/dierenverblijv ... enhok-k-13

Op zich vind ik het niet zo'n probleem om de kipjes af en toe los te laten, maar het zal nog wel even duren voordat de heg overal hoog genoeg is. Zeker omdat het huis naast ons nog gebouwd moet worden. Het zal wel af zijn voordat ons kippenhok er is, maar voordat het dan enige hoogte bereikt heeft...
De achtertuin zelf is overigens zo'n 150m2, dus dat is dan zat vrije uitloop.
Probleem is echter dat hier in de buurt ook roofvogels zitten, een hoop katten en er af en toe vossen gesignaleerd worden. Ik laat ze dus liever niet alleen buiten.
Gezien we beide werken zullen ze hoogstens 3 halve dagen in de volledige tuin kunnen scharrelen.

Wat is jullie mening hierover?
Kan ik beter 3 Wyandotte krielen nemen of is 3 Wyandotte hennen ook nog een optie?
Neem aan dat als ik voor een groene heg daar ook gewoon gaas in moet om te voorkomen dat er beesten tussendoor sluipen?
In de tuin komt waarschijnlijk ook een waterschaal met waterlelies, loop ik daarmee een risico qua kippen?
Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden in de tuin afgezien van giftige planten?
In de tuin komen naast veel planten (geen gras) tegels en boomschors paden te liggen.

Zal overigens nog zeker een maand of 9 duren voordat we serieus kunnen gaan kijken om kippen aan te schaffen gezien de bouwactiviteiten van de buren. Heb ik in ieder geval tijd genoeg om alles voor te bereiden :gulzig:

Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten