Ontwerp kippenhok - feedback gevraagd

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
bur
Land: Nederland
M/V: V

Ontwerp kippenhok - feedback gevraagd

Berichtdoor bur » 28 okt 2019 20:53

In de toekomst wil ik twee hennen in mijn achtertuin. Ik denk aan Orpington of Brahma. De Brahma vind ik het mooiste, maar ik denk dat mijn hok (zie onder) wat aan de kleine kant is voor Brahma.

Het hok wil ik zelf maken. Ik heb al veel gelezen op het forum over huisvesting van kippen, maar hoor toch graag jullie feedback voor het geval ik iets over het hoofd zie. Beter aangepast voordat ik begin met maken dan pas erna.

Het nachthok wat ik in gedachten heb:
- breed 125 cm (binnenmaat)
- diep 90 cm (binnenmaat)
- hok staat op palen (die weer op stoeptegels staan) ca 50 cm van de grond
- naar achteren schuin aflopend dak, vooraan ca 125 cm hoog, achteraan ca 95 cm hoog (binnenmaat)
- kippendeur 20 bij 30 cm aan zijkant met trappetje, helling trap iets van 30 of 40 graden met om de 10 cm een dwarsbalkje. deurtje is afsluitbaar met een plaat die je omhoog kunt schuiven
- wanden gemaakt van 1,2 cm dik betonplek tegen houten frame
- naden dicht kitten
- dak bekleed met golfplaat
- ventilatie openingen van 2 cm hoog aan voor- en achterzijde tussen onderkant dak en bovenkant wandplaten, hier kan ik fijnmazig gaas voor maken om muizen buiten te houden als het nodig is
- voorkant 2 deuren die samen even breed zijn als het hok, met daaronder een semi vast deel (dicht om eruit vallen strooisel tegen te gaan, maar kan naar beneden open klappen om schoon te maken)
- interieur: zitstok op ca 40 cm hoogte (afgeronde balk van 44 x 44 mm (is dat goede maat?) voorzien van die gele bloedluisbakjes, nestbak van plastic krat, eventueel hangende drinkbak en voersilo (of kunnen die beter buiten?)

Ik heb nog geen raampje voorzien in het nachthok. Door de ventilatie openingen komt denk ik ook wat licht binnen en anders kan ik transparante golfplaten gebruiken.

Ben ik nog iets vergeten? Zie ik iets over het hoofd? Heb ik een vergissing gemaakt ergens? Ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen en suggesties :mrgreen:

bur

Re: Ontwerp kippenhok - feedback gevraagd

Berichtdoor bur » 28 okt 2019 20:57

Oh en er komt natuurlijk ook een ren. Het totale kippenparadijs moet 10,5 m2 worden, inclusief nachthok. Ongeveer de helft wordt overdekt. De ren wil ik afzetten met een pluimvee net van 1,25 m hoog.

Het stuk van mijn tuin waar het geheel moet komen is links van het pad. Het hok komt dan achteraan bij het huisje en daar komt ook het overdekte deel. De planten achterin gaan dan weg (want staan onder afdak). De vlonders gaan weg, daaronder ligt zand. De planten vooraan blijven staan (tenzij giftig, moet ik nog naar kijken), zodat de kippen die kunnen slopen.
Afbeelding

Op de langere termijn (na wennen en kennismaken met katten) zou ik ze liefst ook los willen laten lopen in de rest van de tuin. Maar ik wil er niet op voorhand vanuit gaan dat dit ook gaat lukken (vanwege katten).

Op de schutting zit trouwens kattenschrikdraad. Dat houdt geen kippen tegen. Door de veren zijn kippen minder gevoelig voor schokjes dan katten. Het schrikdraadapparaat dat ik heb is volgens mij niet sterk genoeg voor kippen.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 okt 2019 09:22

Ik denk dat je hok niet te klein is voor 2 Brahma hennen. Maar je deur moet wel groter.
En ik vind je ren wel klein. :(
Als je ze enkel dat stukje grond kan bieden zou ik voor een kleiner ras gaan.

Roan12
M/V: M

Berichtdoor Roan12 » 29 okt 2019 11:45

De Brahma is een super leuk ras; vriendelijk en rustig. Maar gezien de (beperkte) ruimte zou ik voor een krielras kiezen. Dat past beter bij het hok wat je gepland hebt.

bur

Berichtdoor bur » 29 okt 2019 18:46

Dank voor jullie feedback. Zoals ik al schreef denk ik zelf ook dat het geheel wat aan de kleine kant is voor de Brahma. Ik ben uitgegaan van de informatie in het FAQ huisvesting topic. Op basis daarvan denk ik dat deze afmetingen zouden moeten kunnen voor 2 grote kippen.

In dat topic staat over het nachthok:

Per m² kan je 3 grote kippen of 5 krielen huisvesten in je nachthok.

Mijn hok is 1,25 * 0,9 = 1,125 m2, dus meer dan 1 m2 voor 2 grote kippen in plaats van 3.

In datzelfde topic staat over de grootte van de ren dat de minimale oppervlakte voor de grote kippen is:

Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

De ren is 10,5 m2. Dat is dus geen optimale grootte van de ren, maar wel de minimale grootte. De bedoeling is dat ze uiteindelijk ook de beschikking krijgen over de rest van de tuin.

Krielen zijn geen optie om meerdere van de redenen die ik in mijn eerdere berichten noemde. Groter deurtje heb ik zeker genoteerd. Suggesties voor de afmetingen?

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 okt 2019 21:47

Ik zie eigenlijk geen redenen waarom je geen kleinere kipjes zou kunnen houden.. :|
Dwerghoenders van de bolle rassen? Is de Brahma kriel geen optie?
Maar goed, je moet het zelf kiezen uiteraard.

Minimale grootte is natuurlijk minimaal. Daar moet je mee kunnen leven. En grote kippen dat gaat dan over legkippen oid. Brahma's zijn nog wel een heel stuk groter dan dat...

bur

Berichtdoor bur » 29 okt 2019 22:14

Oh ja oeps, die redenen staan in mijn andere topic. Sorry!

Ik snap de overwegingen qua ruimte heel goed hoor. Ik ga niet over een nacht ijs, anders zou ik nooit hier informatie komen zoeken en vragen. Zo doe ik dat met alles.

Voordat ik katten had, wist ik er niets van. Nu ben ik een wandelende kattenencyclopedie wat betreft voeding, gedrag, ziektes, etc. Ik haal overal en nergens informatie vandaan en haal daar vervolgens uit waar ik achter sta. De ene keer gaat dat verder dan de algemene aanbeveling en de andere keer maak ik een andere afweging. Ik ben er 100% van overtuigd dat mijn dieren het goed hebben bij mij. Dat gaat met de kippen ook gebeuren, anders komen ze er niet.

Even los van de afmetingen van hok/ren: Is er nog iemand die een andere opmerking heeft bij het plan?

Op de website Orpingtonclub las ik dat diegene geen gesloten nachthok meer gebruikt maar een hok met gaas aan de voorkant (en daarnaast een ren) en dat de dieren daardoor minder ziek zijn. Ziet er zo uit:

Afbeelding

Is er iemand die daar ook ervaring mee heeft? Zoiets zou ik makkelijk aan kunnen passen in het ontwerp als dat beter is voor de kippen.

AstridW

Berichtdoor AstridW » 30 okt 2019 11:31

Ik zou de ren hoog genoeg maken zodat je er zelf rechtop in kunt staan/lopen. En deurtje naar nachthok is al snel groot genoeg. Heb hier 25x26cm en daar gaat alles doorheen, inclusief groot Mechels Hoen en grote Barnevelder haan.

Edit: en als je de mogelijkheid hebt zou ik isolatieplaat op het dak leggen om de ergste zonnewarmte tegen te houden, alleen golfplaten wordt bloedheet in de zomer

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 okt 2019 11:46

Hier is het hok halfopen aan 1 zijde. Het is wel geweten dat kippen het liefst in buitenlucht slapen. Als je dat kan, vind ik dat wel een leuk idee. Je moet wel zien dat ze zeker beschermd zijn tegen regen en tocht.
En voor te leggen heb je wel een donker hoekje nodig.

Een Brahma heeft volgens mij toch al snel 40cm deur nodig. Anders raken ze er toch gewoon niet doorheen?

bur

Berichtdoor bur » 30 okt 2019 16:06

AstridW schreef:Ik zou de ren hoog genoeg maken zodat je er zelf rechtop in kunt staan/lopen.

Ja dat is inderdaad het plan. :-D Mijn idee is nu zo:

Afbeelding

De bruine stukken (donker en lichtbruin) is het stuk voor de kippen. Lichtbruin is zand, donkerbruin is aarde. De donkergrijze rechthoek is het nachthok. De witte lijnen geven aan waar het overdekte deel is. Aan de rechterkant moet dat ongeveer 2 meter hoog worden en dan loopt het af naar links naar ongeveer 1,8 meter hoog. Daar sluit het dan aan op de schutting.
Het schuurtje op de foto staat niet op de tekening, maar zou er dan aan de bovenkant nog bijgetekend moeten worden. Dus van die kant is het dan ook beschut.

En deurtje naar nachthok is al snel groot genoeg. Heb hier 25x26cm en daar gaat alles doorheen, inclusief groot Mechels Hoen en grote Barnevelder haan.

Ok, met iets breder ben ik dus misschien al een heel eind, in ieder geval voor een Orpington. Brahma is nog een stukje groter denk ik. Dank!

Edit: en als je de mogelijkheid hebt zou ik isolatieplaat op het dak leggen om de ergste zonnewarmte tegen te houden, alleen golfplaten wordt bloedheet in de zomer

Ah, dat is inderdaad goed om bij stil te staan. Isolatieplaat met daarop golfplaat? Wat voor soort isolatieplaat moet ik dan aan denken?

Pearlsofpassion schreef:Hier is het hok halfopen aan 1 zijde. Het is wel geweten dat kippen het liefst in buitenlucht slapen. Als je dat kan, vind ik dat wel een leuk idee. Je moet wel zien dat ze zeker beschermd zijn tegen regen en tocht.
En voor te leggen heb je wel een donker hoekje nodig.

Ja precies. Zo onder dat afdak (zie tekening) en beschut door schutting en schuurtje zou dat moeten kunnen denk ik. Links op de tekening is het zuiden en bovenaan is het westen. Ze zitten dan ook beschut tegen zuid-westen wind die we in Nederland het vaakst hebben.
Goede tip voor het donkere hoekje. Dank!

Terug naar “Huisvesting”