Bouw kippenhok: fotoverslag

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 02 nov 2019 19:50

Op het forum is geweldig veel informatie te vinden over het bouwen van een kippenhok, maar ik kon geen stap voor stap fotoverslag vinden hoe anderen hun hok gebouwd hebben (misschien kijk ik niet goed). Dat had ik zelf super handig gevonden, dus ik dacht: ik maak er zelf eentje nu ik mijn kippenhok ga bouwen, wie weet heeft een ander er ooit nog iets aan.

Voordat ik begon:
Afbeelding

Vlonders en planten (deels) verwijderd en pluimveenet (de afscheiding van de ren) geplaatst. Het net heb ik nu al neergezet omdat ik niet wil dat de katten de aarde en het zand gaan gebruiken als kattenbak nu er niets meer in groeit / op ligt.
Afbeelding

De plaats van de palen is bepaald. Links achterin de hoek tussen schutting en tuinhuis vier palen voor het hok. Het dak daarvan loopt door tot net boven het pad en ook naar voren toe. Daarom daar nog extra palen ter ondersteuning van het afdak.
Ik heb ervoor gekozen om de palen op het pad te plaatsen aan de rechterkant. Zo kan ik de paalhouders vast zetten aan de tegels. Knappe storm die de tegels mee omhoog tilt. Alternatief was geweest om ze vast te zetten in beton in de grond, maar dat vond ik meer gedoe.
Afbeelding

Ik heb al het materiaal (palen, hout voor het frame van het nachthok en het afdak, scharnieren, grendeltjes, etc) al in huis, behalve het betonplex voor het nachthok en de automatische deur. Bij de ene bouwmarkt hadden ze alleen kromme en erg beschadigde platen en bij de andere bouwmarkt zijn ze erin geslaagd om alle stukken 2 a 3 millimeter smaller te zagen dan op mijn zaagtekening stond (en ze hadden niet meer platen op voorraad :( Volgende week dus op jacht in bouwmarkt nummer 3.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Isabel » 02 nov 2019 20:10

Leuk om te zien en te volgen. :duimop:
Kan je het huisje niet als nachthok gebruiken?

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 02 nov 2019 20:13

Heb ik overwogen, maar ik heb het tuinhuisje ook nodig als berging. Als ik het combineer komt denk ik al mijn spullen ook onder het stof te zitten. Plus er zit niet genoeg ventilatie in. Uiteindelijk toch maar gekozen voor hok maken.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Isabel » 02 nov 2019 20:28

Verstandige keuze zo te lezen. Ben erg benieuwd naar de vorderingen. :-)

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 03 nov 2019 15:25

Veel regen hier, dus weinig vorderingen aan het hok. Ik heb alleen de palen even in de teerverf gezet aan de onderkant, zodat ze minder snel wegrotten.

Afbeelding

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor AstridW » 03 nov 2019 15:40

Leuk! ik ga dit ook volgen :duimop:

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 03 nov 2019 20:49

Ik vind het nog steeds lastig om een gevoel te krijgen voor hoe groot het hok dat ik aan het bouwen nu is in verhouding tot de kipjes. Dus de balkjes voor het frame waar de bodemplaat op komt te liggen maar eens bij elkaar gelegd. Je moet op de hoeken de palen er even bij denken.

Helpt mij wel om het zo te zien in verhouding tot de kat (dit is een grote kat, foto vertekend nogal). Best een leuke ruimte voor een nachthok zo.

Afbeelding

De balken geven de binnenmaten van het hok aan (125 bij 90 cm). De bodemplaat komt erop. De palen komen in de hoeken en de wanden komen er dan aan de buitenkant langs.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 nov 2019 13:04

Hmmm ja, aardig. Maar ik stak er wel geen Brahma groothoenders in. Zelfs geen 2. Daarvoor vind ik het toch echt te klein...
Ik zou voor een gewoon middenslag kipje gaan.
Of (ik zal het nog maar eens zeggen), brahma krielen, die zijn net zo groot als je kat, zal niet veel schelen.
Laatst gewijzigd door Pearlsofpassion op 05 nov 2019 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor AstridW » 05 nov 2019 13:11

Mee eens. Als je zo beperkt bent in je ruimte neem dan een formaat kip dat erbij past. Kippen zijn superleuk maar ik zou zo niet het gevoel hebben dat ik ze blij maakte. Hokje is snel vol met een zitstok waar ze op kunnen zitten én omdraaien zonder tegen de wanden te moeten komen en dan daarbij een leghok en evt. voer en water.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 05 nov 2019 14:27

Ik begrijp dat jullie reacties voortkomen uit zorg voor kippen.

Ik heb in mijn andere topic echter eerder al gereageerd op hetzelfde punt. Wat ik maak, voldoet gewoon aan de minimale eisen die ook hier op het forum in het huisvestigingstopic opgenomen zijn. Op de website van fokkers van het betreffende ras vond ik dezelfde maten opgenomen.

Als je het niet eens bent met minimale maten, dan mag dat natuurlijk. Iedereen zijn mening vrij. Ik stel voor dat je dan in dat topic aan de kaak gaat stellen dat wat er staat niet klopt.

Ik ga er - na deze post - in dit topic verder niet meer op reageren.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten