Bouw kippenhok: fotoverslag

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Isabel
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Isabel » 14 nov 2019 04:55

:-D

Kan je ze niet alle twee plaatsen? Kunnen ze zelf bepalen waar ze gaan zitten.

bur

Berichtdoor bur » 14 nov 2019 06:59

Dat zou het mooiste zijn, maar dan zou ik het legnest midden in het hok moeten zetten of onder een zitstok. :(

frankip
Land: nl
M/V: M

Berichtdoor frankip » 14 nov 2019 11:48

Zoiets als de wondspray kan handig zijn, evenals middelen tegen de bloedluis. Bedenk dat het altijd net weekend is als je het nodig hebt. Maar ontwormingsspul kun je nog altijd halen als je het nodig hebt, dat is nooit acuut nodig. Zorg wel dat je het nummer en adres van een goede , kundige dierenarts binnen bereik hebt.

bur

Berichtdoor bur » 15 nov 2019 07:45

Je bedoelt een middel om de kip zelf te behandelen tegen bloedluis? Voor het hok had ik Dasty in gedachten. Welk middel kan je het beste gebruiken op de kip zelf?

Dierenarts had ik al naar zitten kijken in de lijst. Ik vond een kliniek van ene Rob van Zon in Utrecht, maar op zijn site staat dat hij niet meer in de kliniek werkt. Daarna is het universiteits dierenziekenhuis in Utrecht het dichtste bij, maar ik vraag me af of dat eerstelijnszorg is. Ik ben er met een paar katten in het verleden op verwijzing van de dierenarts wel geweest en je betaalt je blauw. Dan is er nog een kliniek in Amersfoort, maar dat is toch al weer een eind rijden. Ik ga mijn eigen dierenarts eens bellen om te vragen of zij iemand weten in de buurt.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 nov 2019 08:15

Ik zou de zitstok aan het gaas gedeelte maken. Daarvoor heb je toch net dat gaas gedeelte? Om een semi open hok te hebben en de kippen in de semi buitenlucht te laten slapen?
Als je dat niet wil, kan je het hok beter helemaal dicht maken.
Een legnest links is zowiezo geen goed idee. Die maak je in de donkerste hoek het verst van de ingang.

bur

Berichtdoor bur » 15 nov 2019 11:01

Tjonge jonge, je weet het qua toon wel weer fijn te formuleren Pealsofpassion.

Isabel

Berichtdoor Isabel » 15 nov 2019 11:37

Die van mij leggen hun ei in het legnest waar het meeste licht komt. Dus wat dat betreft kan dat per dame ook nog eens verschillen. :mrgreen:
Als het legnest boven dicht is, dan kan er makkelijk een zitstok boven.

Rob van Zon werkte eerst in Amsterdam, erg bekwame dierenarts met veel verstand van kippen. Ben ook een paar keer bij hem geweest. Hij werkt nu volgens mij in Nieuwegein, moet je even Googlen.
Weet niet waar je woont, maar ik zit bij dierenkliniek IJburg in Amsterdam: daar valt het juist op als je met een hond of kat in de wachtkamer zit. :-D

bur

Berichtdoor bur » 15 nov 2019 12:34

Ja klopt, hij werkte bij Evidencia in Nieuwegein, maar helaas werkt hij daar niet meer. Ik vond op internet dat hij nu een boek aan het schrijven is en zich aan het bezinnen is op de volgende stap in zijn carrière.

Ik heb zowel mijn eigen dierenarts als Evidencia gebeld en beiden noemden Frank Verstappen in Driebergen-Rijsenburg. Dat is voor mij qua afstand wel te doen. Ik zag op hun site dat er in die praktijk meer dierenartsen werken met verstand van vogels. Dus lijkt me een goede optie. Evidencia zei ook dat de Universiteitskliniek Utrecht ook eerstelijns zorg biedt voor vogels, dus dat is dan nog een alternatief. Amsterdam is voor mij weer een stuk verder.

Goed idee nog van het overdekte legnest. Die hou ik in gedachten.

Volgende week vrijdag ga ik kijken voor twee kippen.

bur

Berichtdoor bur » 15 nov 2019 13:42

Het deurtje is nu ook geïnstalleerd

Afbeelding

Nu alleen nog de loopplank, de zitstok en de schommel. Die krijgen alle drie vanavond het laatste laagje verf en dan kan ik ze morgen installeren.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 nov 2019 13:48

bur schreef:Tjonge jonge, je weet het qua toon wel weer fijn te formuleren Pealsofpassion.

Echt?
Oei, das niet de bedoeling....

Terug naar “Huisvesting”