Welke kip en hoeveel passen er in mijn ren en nachthok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
HvM
Land: Nederland
M/V: M

Welke kip en hoeveel passen er in mijn ren en nachthok

Berichtdoor HvM » 06 nov 2019 18:00

Hallo allemaal,

Ook wij gaan beginnen aan kippen.
Ik zou graag advies krijgen over welk ras past bij onze situatie:

We hebben een afgesloten ren van 30m2 die 2 meter hoog is. In die ren groeien diverse planten waaronder rabarber, aalbessen, frambozen. Ik zou ook een stukje graszoden in de ren willen leggen van ongeveer 15m2. Er is ook een compostbak die ik voor de kippen open zou kunnen laten. Ik wou alleen het deel waar het nachthok staat van een afdakje voorzien.
Ik ben een nachthok aan het maken van 1,60 x 1 meter dat 90-100 cm hoog is. In dat hok kan ik ofwel 160 cm stok lengte kwijt of 2x een meter. Het hok staat 35cm van de grond en wil ik afsluiten met een automatische deuropener. In het hok wil ik een legnest plaatsen, ik denk aan de chickbox.

Hoeveel en welk ras (of formaat) kippen past in bovenstaande ren en nachthok?
Hoe groot moet de deuropening voor het nachthok zijn? Moet je die op het formaat van de kip maken of is 27x38 cm altijd goed?
Op welke hoogte moet ik de stok bevestigen, is dat afhankelijk van het formaat kip, of is halverwege de hoogte van het hok (45cm van de vloer en plafond) altijd goed?

We willen graag voor mensen gezellige kippen die een zo groot mogelijk deel van het jaar eitjes leggen en die aan de ruimte in de ren en nachthok voldoende hebben om blij te zijn, en die met alles wat ze van planten en gras eten voldoende over laten om de ren redelijk groen/beplant te kunnen laten. Ik hoop dat we tenminste een formaat groter dan krielkippen uit kunnen komen.

Al vast bedankt voor jullie reacties,

Hugo.

bur
M/V: V

Re: Welke kip en hoeveel passen er in mijn ren en nachthok

Berichtdoor bur » 06 nov 2019 18:05

Ik heb geen advies voor je wat betreft ras. Ik ben zelf ook in het stadium "er komen hier straks kippen", maar ik heb wel ergens gelezen dat rabarber giftig is voor kippen. Misschien een goed idee om voor die plant een ander plekje te zoeken.

HvM

Berichtdoor HvM » 06 nov 2019 19:25

Oh, ga ik even naar zoeken..

HvM

Berichtdoor HvM » 06 nov 2019 19:39

https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 10#p652288

Daar wordt het gevaar gerelativeerd. Maar op allerlei andere plekken wordt geadviseerd geen rabarber te voeren.

bur

Berichtdoor bur » 07 nov 2019 20:02

In dit topic (helemaal naar beneden scrollen) vind je info over hoeveel ruimte je nodig hebt voor welk formaat kip: https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=23554

moriarty

Berichtdoor moriarty » 07 nov 2019 20:19

bur schreef:... maar ik heb wel ergens gelezen dat rabarber giftig is voor kippen. Misschien een goed idee om voor die plant een ander plekje te zoeken.

Ik heb 4 rabarberplanten in de tuin staan, maar die worden met de kippen gewoon met rust gelaten. Af en toe lopen ze onder de bladeren door, maar verder pikken ze er niet aan. Ik vermoed dat de aalbessen en frambozen wel juichend ontvangen zullen worden door de kippen :gulzig:

HvM

Berichtdoor HvM » 07 nov 2019 21:27

bur schreef:In dit topic (helemaal naar beneden scrollen) vind je info over hoeveel ruimte je nodig hebt voor welk formaat kip: https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=23554

Dank je wel. Dat biedt wel enig houvast.
Ik kan dus groter zoeken dan krielen!

Dus in mijn 30m2 als ik mn gras heel wil houden 2 hoenders of 4 middenklassers tot 1500gram.
Zou het dan kloppen dat ik 3 kippen van 2-2,5 kg blij maak met 30m2? Of kan je niet stellen dat 6 kg middenklasser 4×1500) net zoveel ruimte nodig heeft en gras eet als 6kg hoenders (3×2kg)?

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 nov 2019 14:17

Ik denk dat dat wel vergelijkbaar is, maar of je daar gras bij overhoudt...
Dat is moeilijk te voorspellen hoor.

M'n ouders hadden vroeger wel hybride kippen (wat zouden die wegen? Minder dan 2kg denk ik), die met 3 wel 60m2 kaal kregen op den duur.
2 winters eroverheen en het is om zeep...
Maar voor hetzelfde geldt lukt het wel. Is afhankelijk van de sterkte van het gras, de aanwezigheid va andere vegetatie waar ze zich mee bezig kunnen houden, en de kippen in kwestie.
En het weer ook nog, als het droog of erg nat wordt is het gras sneller stuk dan wanneer het intermediair is.

bur

Berichtdoor bur » 08 nov 2019 15:36

Ik zou ook kijken naar hoeveel eitjes je nodig hebt / kunt gebruiken en niet alleen naar het aantal kippen dat je kwijt kan. Heb je een ras dat veel legt, dan heb je misschien aan minder kippen al meer dan genoeg.

Terug naar “Huisvesting”