Kippenren interessanter maken voor kipjes

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor Infinite » 05 mar 2020 09:33

Goedemorgen!

We hebben nu ongeveer 1,5 jaar 3 cochin krielkipjes (allemaal dames) en vinden het ontzettend leuk :ilove:

Zoals vele hebben we wat beginnersfouten gemaakt qua grootte van de ren (onderschat). Ook maakte de dames s ochtends nogal wat lawaai (rond zonsopkomst) waar wijzelf en de buren nogal last van hadden. :?

Sinds een paar dagen lopen de dames als proef vrij door de tuin (200m2) en horen we ze niet meer :gulzig: . Best logisch natuurlijk want ze hebben nu lekker veel te scharrelen en rommelen.
Nu wil ik graag een tussenoplossing om elkaar tegemoet te komen, want ze poepen nu wel alles onder en met een dreumes en baby in huis die van de zomer over hetzelfde grasveld kruipen vind ik dat niet zo fris.
Ik wil een deel van de tuin afzetten met kastanje hekwerk (100cm hoog) en de ruimte daarbinnen leuk en interessant maken voor de kippen.
Hebben jullie ideeen voor de inrichting van de ren?
Ik zat zelf te denken aan meer beplanting met harde kruidsoorten, conifeertjes, lavendel etc en misschien blokken hout te stapelen?

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor Deborah123 » 05 mar 2020 10:01

Denk ook aan beplanting waar ze onder kunnen schuilen. Welke planten geschikt zijn hangt deels ook van de grondsoort af (zand, klei) omdat niet alle planten het op elke grond goed doen. Enkele planten waar je zelf nog profijt van hebt: zuilappel, zuilpeer, aalbes, zwarte bes, framboos, blauwe bes (niet op kleigrond), vlinderstruik (om onder te schuilen), hulst (wintergroen, kippen eten het niet).

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 mar 2020 11:08

Ik zou ook struikjes of lage boompjes zetten die vb besjes geven die de kippen kunnen eten.
Houtblokjes stapelen is natuurlijk altijd leuk. Ze kunnen er bovenop kruipen en dat vinden die van mij leuk. Zeker als je ze af en toe verplaatst want eronder zitten massa's beestjes.

Afwisseling in het landschap is het codewoord.
Je kan in de lente ook een stukje met wat draad afzetten zodat ze er niet bij kunnen en wachten tot het gras erg hoog staat voor je ze er terug oplaat. Das ook erg leuk om in te gaan rommelen.

Mijn cochin krielen zouden over een hek van 1m wel over vliegen. Zeker als ze er bovenop kunnen zitten. Ik weet niet of jij zicht hebt op hoe hoog je kipjes vliegen? En anders kan je wss ook nog kortwieken...
Ze vinden het alleszinds wel leuk om een beetje hoger te zitten. Hier kruipen ze altijd op het oude konijnenhok. En ik heb takken hangen in de ren, een dertigtal cm boven de grond, en de jongste cochin is de enige die daarop gaat...

Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor Infinite » 05 mar 2020 11:13

Pearlsofpassion schreef: Mijn cochin krielen zouden over een hek van 1m wel over vliegen. Zeker als ze er bovenop kunnen zitten. Ik weet niet of jij zicht hebt op hoe hoog je kipjes vliegen? En anders kan je wss ook nog kortwieken...
Ze vinden het alleszinds wel leuk om een beetje hoger te zitten. Hier kruipen ze altijd op het oude konijnenhok. En ik heb takken hangen in de ren, een paar dm boven de grond, en de jongste cochin is de enige die daarop gaat...


Ja dat is nog wel een dingetje. 1 van mijn kipjes fladderd behoorlijk hoog als ze wil (anderhalve meter?). De andere 2 heb ik nog nooit een poging tot fladderen zien doen.
Ik hoop dat als ze de ren ruim en leuk genoeg vinden, ze hopelijk daarbinnen blijven :| l. Ben ik nu naief?

Is het erg zielig om ze te kortwieken? Dan zouden er een paar veren uit de vleugel kortgeknipt worden toch?

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 mar 2020 11:22

Kortwieken is idd een deel van de slagpennen van 1 vleugel knippen. Als dat gebeurd is kan de kip niet meer zo goed vliegen. Ook op stok vliegen als je stok wat hoog is, zal wat moeizamer gaan maar vast nog wel lukken hoor. Ze wennen eraan he.
Of je dat zielig vind, is persoonlijk. Ik heb het nooit zielig gevonden voor m'n kipjes, maar ik doe het ook enkel als het nodig is. Voor mijn cochin's is dat nu niet want m'n hek is 1,60m.
Als ze echt regelmatig vrij hoog vliegt, is het misschien wel beetje jammer voor haar... Dan is het misschien beter eens na te denken of je een hoger hek (evt waar je beter door kan kijken) kan plaatsen en haar binnen de ren mogelijkheden geven om ergens op te vliegen...

Hoe groot gaat je ren nu worden?
Als het 40-50m2 wordt, zullen ze waarschijnlijk niet echt de neiging hebben te willen uitbreken. Maar als het gemakkelijk kan en ze zien je met eten aankomen, waarom zouden ze je dan niet tegemoet komen? :mrgreen:

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor Deborah123 » 05 mar 2020 11:57

Een oud collega spande altijd een nylon (?) draad een stukje boven de bovenkant van het hek. Als de kippen er dan uit proberen te vliegen, houdt de draad ze tegen en leren ze dat het niet lukt over het hek te vliegen. Later kun je de draad weghalen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22984
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor Kip La La » 05 mar 2020 12:35

Mijn cochinnekes springen niet over hekjes.
Eentje springt wel op een stoel, vandaar op een tafeltje en zo de vensterbank op maar over een houtwal en gaas van 50cm hoog doet ze het niet.

Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor Infinite » 05 mar 2020 13:18

Ze hebben straks zo'n 14m2 aan buitenruimte.

Ik denk dat kastanjehekwerk al een beetje moeilijker is voor ze om op te gaan zitten aangezien het allemaal vertikale smalle latjes zijn. We nemen dan latafstand 4 a 5 cm.

Het grijze kipje wat zo hoog kan fladderen was vroeger de sjaak in de groep met kippen waarin ze gehouden werd. Helemaal onderaan de pikorde en het ook geen staartveer meer over. Ik denk dat wegvliegen daar haar enige redmiddel was... hier staat ze behoorlijk op gelijke voet of zelfs iets erboven met de andere 2 kippen.

Hoe hoog zou ze nog komen als.ik haar zou kortwieken? Mocht ze uitbraak pogingen gaan doen...
Ik geef haar geen ongelijk hoor, het gras is ook groener aan de andere kant van het hek, maar de poepjes moeten straks toch echt een beetje bij de kinderem vandaan blijven (die steken alles nog in hun mond :crazyeyes: )

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippenren interessanter maken voor kipjes

Berichtdoor lnge » 07 mar 2020 12:27

Ik vind het nadeel van die kastanjehekken dat je de kippen dan niet goed meer kan zien. En dat wil je toch eigenlijk wel.
Ik gebruik altijd dat groene tuingaas met mazen van 5x10 cm en dan 1.20 hoog. Dan heb je een bijna onzichtbare overgang van tuin naar ren. Ze kunnen daar ook niet op gaan zitten. Bij mij is dat altijd hoog genoeg gebleken voor heel veel (kriel) rassen, waaronder cochin, wyandotte en barnevelder. Zonder ze te kortwieken.
Ik zou het dan wel wat groter maken dan 14 m2.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten