oud kippetje opsluiten of niet...

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Angie
Land:
M/V: V

oud kippetje opsluiten of niet...

Berichtdoor Angie » 10 mar 2020 16:02

zo'n 12 jaar geleden is bij mijn vorige woning een klein antwerps baardkrieltje uit het bos waar wij aan woonden, aan komen waaien. Ontzettend schuw maar ze vond het zo prachtig stiekem tussen mijn loslopende kipjes te lopen :-). Zo leuk, dat ze ook boven de ren in de hoge sparren sliep..kortom, op haar manier had ze zich 'gevestigd'.
Een hok of ren in deed ze niet, al die jaren heeft ze op erf gescharreld ( 5000m2 en na verhuizing erf van 4000m2) en, omdat ze stikgraag bij de paarden is, verkoos ze afgelopen jaren de hoogste balk in nok van de schuur als slaapplaats. Als vrij goed vliegertje kon ze van balk naar balk zo omhoog komen :-).
Verder liep ze altijd los. Nu heb ik een jachthond sinds een jaar die het voorzien heeft op alles wat vliegt.. hij beschadigt de kips niet maar jaagt erop. Pika werd de wei doorgejaagd en was stikkwaad kakelend tussen de 2 draadomheiningen aan het schelden naar Beau :gutgut: .
Nu was dat dus vlak voor de storm, 's avonds kon ik ze niet vinden.. want ik had de paardenstallen moeten sluiten omdat de storm op die kant stond( grote schuifdeuren).
Twee dagen lang heb ik op dit grote erf lopen zoeken etc.. nergens te vinden maar als ze broeds is dan verstopt ze zichzelf ook goed.
ik de buren gevraagd.. en na nog een dag ... buurmeisje gillend, buurvrouw buurvrouw uw kipje gevonden, wel gewond.
Toen ik het natte hoopje over de draad aanpakte vreesde ik het ergste... doornat keihard rillend hoopje met een wond in de vleugel met haar vel eraf.. ik dacht.. die red de nacht niet :-( ... toch alles maar ontsmet en gedaan, ik had ze meteen onder mijn bodywarmer gedaan en toen maar in een warm kattenkorfje binnen... en maar hopen... de dag erop zat er al weer wat meer leven in. Storm ciara heeft haar volgens mij gegrepen.... maar goed... Ze heeft al die tijd van paar dagen kattenkorfje in een grote hondenbench gezeten, zo kon ze toch wat scharrelen in stro etc.. ongeveer week geleden heb ik ze verhuisd naar de paardenstallen, dichtbij haar zeer grote vriendjes <3...
Gisteren heb ik ze weer vrij laten lopen maar ze kan -nog- niet fladderen... is gewoon wel kwiek, monter, eet als bouwvakker :gutgut:
Maar nu de hamvraag... met loslopende jagers in de vorm van 3 wilde/ buurkatten die om de haverklap in de schuren hier zitten :evil: ..... nu ze zich niet kan behelpen om hoog en droog en vooral veilig 's avonds in de nok van de schuur te bivakkeren... wil ik ze zo'n mooi hok met ren aan vast kopen..
maar een ongeveer 13 jaar oud kipje wat altijd los heeft gelopen... nooit in de ren bij de soortgenoten heeft geleefd ( ze vecht met de opperkip :shock: )... gaat ze dan niet dood van verdriet?
Plan is wel om het hok mobiel te maken met wielen eronder zodat ik ze lekker op gras kan verplaatsen.. maar dan wel naast de ren zet bij de soortgenoten...

misschien voor sommige mensen stom.. maar ik vind dit echt een dilemma... het is geen honkvast kipje behalve het slapen op de balk ( mits ze niet broeds is , dat is ze zo'n half jaar per jaar voorjaar/ zomer pfft)
misschien een klein soort kipje erbij als kuikentje.. chabo of iets... geen idee?
veiligheid staat bij mij voor op.. ze wordt ook lekker verwend in de bench nu.. ( ik heb ze weer gevangen voor de kippenren wat erg gemakkelijk ging omdat ze niet fladderde).
Dit kipje heeft zo'n speciale plek in mijn hart.. ik ben zo gek op haar <3 ik wil dat ze gelukkig is :-)

Kip La La
Moderator
Land: Nederland

Re: oud kippetje opsluiten of niet...

Berichtdoor Kip La La » 10 mar 2020 17:07

Tja je kunt eigenlijk niet anders dan d’r een mooi rennetje geven lijkt mij, anders redt ze het niet lang zoals je vertelt.
Een kippetje, of beter nog een haantje :-D erbij is een goed idee, zolang het geen kuikentje betreft.
En is dan alleen onder toeziend oog van een mens regelmatig eruit een optie?

Meneer wortelbrood
Land: Nederland
M/V: M

Berichtdoor Meneer wortelbrood » 10 mar 2020 18:18

Belangrijk is om haar te laten aansterken. Als ze nog zwak is kan ze de bepaling van de pikorde mogelijk niet overleven. Geef haar eens iets lekkers, zoals meelwormen. Dan zal ze aan je wennen en wellicht ook wat tammer worden.

Angie
Land:

Berichtdoor Angie » 10 mar 2020 19:41

onder toeziend oog gaat niet lukken hihi, het erf is 4000m2 met grote open kapschuren, grote boerenschuur ( 30 x 9 meter), tuinkas, groententuin, kippenren... ze had weer eitjes verzameld tussen 2 pallets zag ik :gutgut: . met de honden die veel buiten zijn met mooi weer en haar opjagen ook geen goed plan.
Voor de storm als ik haar voor de ren zag lopen ( 2 meter hoog) riep ik 'Pika pas op, komen de hondjes' en na paar keer fladderde ze op de ren :-D .. en konden de honden buiten. Altijd wel een toestand hoor want als ik ze niet zag en ze plots achter de tuinkas vandaan kwam..pfft. helaas ierse setter met enorme jachtdrift, met al mijn andere honden nooit problemen gehad met de kips.. maar deze is een hele kluif...

ze is stikverwend, ze krijgen hier voer met rivierkreeftjes in, doosje snoepgraantjes, kattenvoer, groenten... meelwormen zal ik vrijdag eens halen voor haar maar omdat er veel kreeftjes in voer zit en kattenvoer bij, denk ik dat eiwitgehalte wel goed zit ...

bedankt voor de reacties.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 10 mar 2020 22:55

Het idee van Kiplala is eigenlijk best een heel goed idee :duimop:
Een klein haantje bijzetten, dat worden geheid vriendjes , wat je met een dametje bijplaatsen nog maar moet afwachten of eigenlijk, dat wordt dus altijd eerst bonje ;)
En ja, je moet haar wel apart zetten, voor haar eigen bestwil om te kunnen overleven.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 mar 2020 07:15

Je hebt wel rennetje en rennetjes...
Met een paar m2 doe je haar volgens mij geen plezier.
Dat moet wel groter, zodat ze wat ruimte heeft. En met wat struikgewas ed erin.
En je kan het proberen, maar volgens mij bestaat de kans dat ze wegkwijnt en in dat geval zou ik haar toch gewoon vrij laten. Ookal is dat een groot risico. Beter vrij sterven dan ongelukkig zitten haar oude dag slijten. Zo denk ik er toch over.

Hoe komt het dat ze niet meer goed vliegt? Komt er veren tekort en komt dat nog wel goed, of is ze gekwetst en denk je dat ze nooit meer deftig zal vliegen?

Angie
Land:

Berichtdoor Angie » 17 mar 2020 15:31

pearlsofpassion,

dat is nog maar de vraag, voor nu fladdert ze niet eens, het lag goed open toen buren haar gevonden hadden in hun stal. Vleugel zit mooi gevouwen en ze had er nog kracht in. Het groeit goed dicht (ik heb het met vetericyn behandeld, wonderspul..) en verder wil ik het aankijken. Het is geen kipje om in de hand te nemen, ze wordt nu wel altijd blij als ze mij ziet, vooral met de extra meelwormpjes etc :gutgut: . Ik wil het nog een maandje aankijken.

Mijn idee is een verplaatsbaar hok met ren op wielen :-), 's nachts in de paardenstal en met mooi weer lekker buiten scharrelen in haar eigen veilige omgeving :-) ?

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 18 mar 2020 09:08

Lijkt me een goed idee !

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 mar 2020 07:16

Ik blijf erbij dat het wel een ruime ren moet zijn.
Ook als je ze kan verplaatsen is een paar m2 een gevangenis als ze dat absoluut niet gewend is.
Ze kan ze niet zelf verplaatsen hé. En het is ook gevoelsmatig.
Maar dat zal je dan wel merken aan haar hoor.

Angie
Land:

Berichtdoor Angie » 05 sep 2020 22:29

Update Pika:

mijn kranige kleine superkipje is prachtig hersteld.. helaas is het vliegen tot de zitstok gebleven en helaas lukt het haar niet meer hoger te komen.. Ze woont nu al sinds voorjaar tussen de andere meisjes, is de baas over de cochintjes en is zoals altijd vlug als water en blijft bij de grote -opper- kippen uit de buurt.
Mijn ren is zo'n 4 x 12 meter voor 10 kipjes, binnenverblijf is een groot stuk van een oude varkensschuur van zo'n 4 x 5 meter ( nooit gemeten, is een schatting).
Ze ziet er super uit en doet het super.. ik denk dat ze, net als andere dieren, in het 'nu' leven... ik zie ze het liefst los rondlopen.. maar gelukkig hoef ik mij nu geen zorgen meer te maken... de buren hebben paar zwerfkatten rondlopen die zich in rap tempo vermeerderen en die uiteraard ook hier 's nachts komen rondscharrelen op het erf :shock: :shock: en in de schuren ( werkplaats ruikt vreselijk naar kattenpies :crazyeyes: ).. :crazyeyes:
Ik ben dus blij met mijn beslissing... van de winter mogen ze altijd overdag paar uurtjes voor slapen gaan even rondlopen op het erf .. ik ben de ren aan het herinrichten vanwege de blub afgelopen winter.. er zit een schommel in, boomstammen met takken om op te zitten, er komt een nieuwe zandbak, stuk overkapt aan begin van de ren zodat het daar niet meer blubberig wordt.. kortom... ik denk dat ze niks te kort komen de meiden.. en ik ben gek op mijn meisjes :ilove: :ilove: en stikblij dat mijn oudje nog leeft en het super doet!

Terug naar “Huisvesting”