Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Suus_82
Land: Nederland
M/V: V

Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor Suus_82 » 30 apr 2020 08:21

Hoi iedereen,

Ik wil al z'n 10 jaar kippen. Dit jaar waren we eindelijk zo ver. Nou gooien de regels echter roet in het eten.

Per 1 januari 2020 heeft ons huis de status gemeentelijke monument gekregen. Ik mag nu dus geen kippenhok bouwen/neerzetten zonder vergunning. En stug neerzetten ga ik echt niet doen. Als er dan iemand klaagt, heb ik kippen, maar geen hok en mijn mening is, als je huisdieren neemt, moet je er ook voor zorgen.

Ons oorspronkelijke idee:
Een kippenren van 22m2 met daarvan 6m2 overdekt en 3m2 hok (waar ze ook onder kunnen). Dan een stuk tuin af zetten van 72m2 waar ze mogen scharrelen en als het uiteindelijk blijkt dat het gras redelijk blijft, mogen ze evt door de hele achtertuin (+/- 600m2).

De ren is puur bedoeld, dat als wij niet thuis zijn en evt op vakantie zijn, dat ze toch een plek hebben om veilig te scharrelen. Langer dan 2 weken achter elkaar, zullen ze hier dus nooit in zitten.

Nou het probleem:
Simpel gezegd denk ik niet dat ik een vergunning ga krijgen voor een ren van 22m2. Daarnaast mag ik volgens mijn huurcontract geen bouwvergunning aanvragen voor het stuk grond waar we hem op wilde zetten... op het gedeelte waar we wel een bouwvergunning voor mogen aanvragen, heb ik slechts een stuk van 4x1.5m beschikbaar. Aanzienlijk kleiner.

Nou mijn vraag:
Hoe klein mag een ren zijn waar de kippen max 2 weken achter elkaar in zitten, zonder dat de kippen er stress van krijgen? Ik wil graag 5 of 6 grote kippen. Denk aan voormaat barnevelders.
Hoe kleiner, hoe groter de kans dat we een vergunning krijgen.

Een andere optie waar ik aan heb zitten denken, is een nacht hok plaatsen binnen hetgeen wat vergunningsvrij is toegestaan (2m2 max 1 m hoog, dus niet op poten). En alleen als we op vakantie gaan hier een verwijderbare ren omheen zetten. Echter verwijderbaar vraag ik mij af, of dit ook veilig wordt. Misschien iemand hier tips/ervaring mee?
(Overigens zitten we hier ook aan te denken dit evt sowieso te doen, dus een klein mogelijke ren en als we daadwerkelijk op vakantie gaan een afbreekbare ren erbij te zetten.

Nou kost een vergunning aanvragen behoorlijk veel geld. Een voorgesprek kost €150,- en de aanvraag zelf €210. Dus ik wil bij een aanvraag echt een grote kans van slagen hebben, anders worden de kosten mij echt te hoog.

Hoop op goed advies.

tuff cookie
Land: nederland

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor tuff cookie » 30 apr 2020 09:22

Als 4 x 1,5 mogelijk is en het is alleen voor tijdelijk dan zou dat volgens mij wel kunnen.

Deborah123

Berichtdoor Deborah123 » 30 apr 2020 13:29

Ik heb ook wel kippenhokken gezien in de vorm van een pipowagen. Als het hok mobiel is, moet er dan nog een vergunning worden aangevraagd?

Suus_82

Berichtdoor Suus_82 » 30 apr 2020 13:45

tuff cookie schreef:Als 4 x 1,5 mogelijk is en het is alleen voor tijdelijk dan zou dat volgens mij wel kunnen.

Ja het hok zou dan 1.20x1.20 worden met een ren van 6m2. In principe zou overdag gewoon in de tuin gescharreld mogen worden, alleen als ik een dagje weg ben niet en als we op vakantie gaan. Langer dan 2 weken zou dat dus nooit achter elkaar zijn.

Deborah123 schreef:Ik heb ook wel kippenhokken gezien in de vorm van een pipowagen. Als het hok mobiel is, moet er dan nog een vergunning worden aangevraagd?

Helaas wel. Ik zat zelf ook al te kijken naar dit soort oplossingen. Maar ook dan is een bouwvergunning nodig.

Waar we net ook naar zaten te kijken is een hok met ren die net vergunningsvrij mag. Alleen dit vind ik echt te klein voor een grote kip, maar dan toch voor kroelen te gaan. Zo zag ik een hok met 2 opening waarbij aan beide zijde een ren geplaatst kan worden. Als ik dan aan 1 kant de standaard ren bevestig, kunnen daar prima 3 of 4 krieltjes in.
Dan panelen maken die ik in en uit elkaar kan halen en deze erbij zetten wanneer we op vakantie gaan. Evt kan ik zelfs op den duur 2 van die hokken neerzetten en 2 kleine toompjes samen laten scharrelen maar in aparte nachthokken laten slapen. Of zouden ze dan nooit aan elkaar wennen?

frankip
Land: nl
M/V: M

Berichtdoor frankip » 30 apr 2020 13:50

Kan me niet voorstellen dat je voor een verplaatsbaar hok, dus iets op wielen een vergunning nodig zou hebben. Het is immers geen gebouw. Je zou bij wijze van spreken een auto in je tuin kunnen zetten en ombouwen tot kippenhok. Het kan wel zijn dat de verhuurder regels heeft wat mag,en wat niet mag.

Suus_82

Berichtdoor Suus_82 » 30 apr 2020 14:00

frankip schreef:Kan me niet voorstellen dat je voor een verplaatsbaar hok, dus iets op wielen een vergunning nodig zou hebben. Het is immers geen gebouw. Je zou bij wijze van spreken een auto in je tuin kunnen zetten en ombouwen tot kippenhok. Het kan wel zijn dat de verhuurder regels heeft wat mag,en wat niet mag.

Helaas als je een auto ombouwt, telt ook dat als iets waar je een bouwvergunning voor nodig hebt. Er is zelfs jurisprudentie te vinden over omgebouwde aanhangers...

Suus_82

Berichtdoor Suus_82 » 30 apr 2020 14:02

Let wel, ons huis heeft een monument status gekregen. Daardoor geldt voor elk bouwwerk groter dan 2m2 en/Of hoger dan 1m een vergunningsplicht. Zelfs een schutting...

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 30 apr 2020 14:05

De oplossing voor krielen lijkt mij nog de meest "stressloze" oplossing voor je zelf wat betreft bouwvergunning.
In dat geval zou ik toch voor 1 toompje gaan met een zo groot mogelijke ren er bij.

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 30 apr 2020 15:01

Een bouwwerk op het achtererf is toch gewoon vergunningvrij?
http://watmagikbouwen.nl/vergunningvrij/

Suus_82

Berichtdoor Suus_82 » 30 apr 2020 15:07

tuff cookie schreef:De oplossing voor krielen lijkt mij nog de meest "stressloze" oplossing voor je zelf wat betreft bouwvergunning.
In dat geval zou ik toch voor 1 toompje gaan met een zo groot mogelijke ren er bij.

Nouja zo groot mogelijk... max 2m2 hok + ren

Denk idd dat dit voor nu de beste optie is. Dus 3 krieltjes en dan over 1 a 2 jaar rustig een bouwvergunning aanvragen. Dan weet ik misschien ook door ervaring wat ik precies wil qua hok indeling.

lnge schreef:Een bouwwerk op het achtererf is toch gewoon vergunningvrij?
http://watmagikbouwen.nl/vergunningvrij/

Ja normaal wel. Alleen heeft ons huis dus sinds 1 januari een monument status... nu denk ik echt, had ik vorig jaar maar meer doorgezet. Alleen tja das achteraf

Terug naar “Huisvesting”