Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Suus_82
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor Suus_82 » 30 apr 2020 17:00

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft, bedankt :duimop:

Zijn er nog tips en ervaring met betrekking tot evt een ren die makkelijk voor 2 weken op te zetten is en weg te halen?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor lnge » 30 apr 2020 17:02

Ik zou kijken op Google Maps wanneer de laatste luchtfoto is gemaakt, met een beetje geluk langer dan een jaar geleden, en dan gewoon gaan bouwen.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor Kuckeltje » 30 apr 2020 20:43

Ik zou ook gewoon een hokje met ren neerzetten
Volgens mij is daar geen vergunning voor nodig.
Je veranderd toch niks aan het pand.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor AstridW » 01 mei 2020 15:56

Ik heb een oude paardentrailer als kippenhok, luikje in gezaagd en verwijderbare inrichting in gemaakt. Heeft een kenteken dus mag ook zo weer de weg op maar hoef je (nog) geen wegenbelasting voor de betalen. Kostte nog minder dan een klein kippenhokje bij de dierenspeciaalzaak. En ik heb als ren een verplaatsbare afrastering van stroomnet. Heeft bij ons niet als reden dat we geen kippenhok mogen bouwen, maar wellicht is dit in jou geval een oplossing?

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor rozekip » 01 mei 2020 17:23

Weet je echt heel zeker dat een normaal kippenhok met ren niet mag? Is je tuin zodanig gelegen dat dit altijd vanaf de straat te zien is ofzo? Het is namelijk echt heel raar hoor, óók voor een monument. Regels voor monumenten zijn streng, maar een woonhuis met monumentstatus zou je wel gewoon normaal als woning moeten kunnen gebruiken (incl een normaal gebruik van de tuin, en een kippenhok of konijnenhok vind ik wel vallen onder normaal gebruik) zolang je geen verandering aan het gebouw of aan het aanzicht van het gebouw aanbrengt. Een kippenhok dat losstaat, dus niet gefundeerd ofzo, valt tot bepaalde afmetingen niet eens onder de definitie van een bouwwerk. En kleine bouwwerken in je eigen achtertuin, niet zichtbaar vanaf de weg, zijn vaak ook nog vrijgesteld, óók bij monumenten.

Is het een gemeentelijk of Rijksmonument?

Hoe dan ook zou ik voor de zekerheid echt nog eens navragen. ‘t Zou jammer zijn als je nu allemaal gekke toeren uithaalt op basis van een veronderstelling die misschien niet klopt. En als het toch echt niet mag, dan weet je het in ieder geval zeker (en zou ik persoonlijk overigens bezwaar maken hoor! Ik ben zelf planoloog dus werk dagelijks met dit soort regels in bestemmingsplannen en ik vind deze zeer ongebruikelijk - uitgaande van een achtertuin bij een woning, niet-permanent bouwwerk, niet of ondiep gefundeerd, en niet zichbaar vanaf de weg).

Suus_82
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor Suus_82 » 01 mei 2020 17:53

Ik heb navraag gedaan bij de gemeente (achteraf juist spijt van). Ik wist dat we de status karakteristiek beeldbepalend hadden. Echter is dit per 1 januari omgezet naar status gemeentelijk monument. Het is niet alleen de woning die deze status heeft, juist ook de grond eromheen.

Nou is het ironische dat ze deze status uit historisch oogpunt hebben. Kleine huisjes met veel grond om de bewoners hun eigen voedsel te laten verbouwen... en nou moeilijk doen om een kippenhok :roll:

Opzich ga ik er ook vanuit dat we wel een vergunning krijgen, misschien niet voor de 22m2 die ik eerst wou, maar voor die 6-8m2 moet toch wel lukken. Alleen die kosten :?
Het grootste nadeel vind ik nog dat we dan alles precies moeten vastleggen. Terwijl ik juist ben, van als het moet verander ik het na een paar jaar wel weer. Blijkt dat ik het schoonmaken makkelijker vind op een bepaalde manier, wil ik een hok kunnen aanpassen enz... komen er meer kippen (wil starten met 3, maar uiteindelijk toch graag 5 of 6), dan wil ik kunnen uitbreiden. Het nu in een keer perfect moeten, vind ik behoorlijk stressvol.

Mijn man en ik hebben nu ook zoiets van, 1 ruim hok voor 3 kippies van max 2m2 en dan een ren erbij die makkelijk op en af te breken is. Dan volgend jaar oordelen over hoe we het echt definitief willen en vergunning aanvragen.
Kippen krijgen straks 72m2 scharrelruimte, maar als ik weg moet/ga zit mij dat niet helemaal lekker, katten en buizerds weten ze dan sneller te vinden ben ik bang.

Onze directe buurvrouw heeft, zolang we geen haan nemen, geen enkel bezwaar. Verder hebben hier aardig wat mensen kippen, alleen allemaal al langer dan 1 januari... had ik niets gevraagd, had ik altijd kunnen beweren dat het hok er al langer stond, maar ik wist niet dat de status was veranderd. Dus mijn goede gedrag heeft mij weer eens in de nesten geholpen... zucht, sorry, ik ben nogal gefrustreerd. Wil al 10 jaar kippen en heb mijn man eindelijk zo ver, zijn we nog geen half jaar te laat...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor lnge » 01 mei 2020 18:42

Voor de ren waar geen dak boven zit hoef je geen vergunning te hebben, dat is alleen maar hekwerk. Dus die kan je zo groot maken als je zelf wil.
En waarom wil je een stuk overdekken? Ik zie hier dat de kippen als het regent onder dichte struiken schuilen.
Ik heb wel een overdekt rennetje voor het voer, dat is ongeveer 2 m2 en nog geen meter hoog, dat is voor 4 of 5 kippen voldoende als ze verder een grote uitloop hebben. Een hok hoeft ook niet perse heel hoog te zijn, als je daar 2 grote deuren in zet zodat je het makkelijk schoon kan houden en iets boven de grond, gaat het allemaal prima.

Maar je bent het gaan vragen, denk jij dat ze daar aantekeningen van hebben gemaakt zodat ze later komen controleren of je het niet stiekem toch hebt gedaan? Ik zou de gok nemen.

En je kan ook een oud piepklein caravannetje kopen, die mag je in je eigen tuin stallen ;)

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor lnge » 01 mei 2020 18:52

En anders maak je toch een lage ren die geheel met gaas overdekt is. Iets van 10 m2. Ze gaan er echt niet dood van als ze daar 1 of 2 keer per jaar 2 weken in moeten.

Suus_82
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 apr 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor Suus_82 » 01 mei 2020 19:10

lnge schreef:En anders maak je toch een lage ren die geheel met gaas overdekt is. Iets van 10 m2. Ze gaan er echt niet dood van als ze daar 1 of 2 keer per jaar 2 weken in moeten.

Zoiets zitten wij nu dus aan te denken. Het mag max 1 m hoog zijn en max 2m2 groot, maar als ik er gewoon 5 tegen elkaar aanzet hou ik mij toch aan die regel...
Aan de andere kant, zagen we ook een ren van 1.5 X 1.5 X 6m. Als we zoiets neerzetten, vlak voor we een keer weggaan en de buren al lang aan kipgeluiden gewend zijn, verwacht ik niet dat het iemand opvalt... vanaf de weg is het niet zichtbaar.

Helaas is een hek hoger dan 1 m ook vergunningplichtig. Ik vind de regels echt belachelijk streng, maar goed is wat het is...
Oh en een caravan of tent mag maximaal 2 weken in je tuin staan (nee echt die tent heb ik dus al eens overtreden en ja daar kwamen klachten van, serieus)!

Omdat mijn vraag over de status van het huis nogal ingewikkeld was, is het langs 4 ambtenaren gegaan. Overigens was er 1 van mening dat kippen zonder haan geen eieren leggen... de overige 3 waren een stuk positiever en vriendelijker gelukkig. Ik heb ze dus zowel telefonisch als per mail gesproken.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Helup bouwvergunning nodig, z'n klein mogelijk ren

Berichtdoor lnge » 01 mei 2020 19:13

Een hek als omheining van je tuin zal best vergunningplichtig zijn. Maar binnen je tuin echt niet hoor.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten