Kippenhok op schuine ondergrond

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor outdoorkippenman » 04 mei 2021 15:20

tuff cookie schreef:Er zit goed licht in :-D
36watt TL lamp, 1 stuk :-)
Vandaag de isolatie op maat gemaakt en tweede stroompunt aangesloten, straks nog wat platen tegen de wand, maar eerst alles klaarmaken en tussentijds opruimen :? :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De rubberen flappen voor de legnesten moeten nog ingesneden worden, maar dat doe ik later....the art of uitstellen :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor tuff cookie » 04 mei 2021 15:38

Je hebt de vaart erin :gulzig:
En de hond ligt gezellig bij de baas :-D
Nog even wat tips;
Gewoon TL licht kunnen kippen niet goed tegen, ze zien het licht 50 x per seconde uit en aan gaan, disco. Wij zien dat niet. Zelf heb ik bij de kippen led daglicht lampen dat werkt op gelijkstroom (omvormer) en dan heb je geen 50 Hertz. Er bestaat hebt ook led(TL)

Erg leuk bedacht de aanspring tak voor de legnesten maar ook aantrekkelijk voor bloedluis.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor outdoorkippenman » 04 mei 2021 16:00

tuff cookie schreef:Je hebt de vaart erin :gulzig:
En de hond ligt gezellig bij de baas :-D
Nog even wat tips;
Gewoon TL licht kunnen kippen niet goed tegen, ze zien het licht 50 x per seconde uit en aan gaan, disco. Wij zien dat niet. Zelf heb ik bij de kippen led daglicht lampen dat werkt op gelijkstroom (omvormer) en dan heb je geen 50 Hertz. Er bestaat hebt ook led(TL)

Erg leuk bedacht de aanspring tak voor de legnesten maar ook aantrekkelijk voor bloedluis.
Thanks, dat wist ik niet van TL. De lamp is er puur, mocht ik in de donkere wintermaanden het hok willen verschonen, dat er licht is. Heel veel gebruik verwacht ik niet, maarmisschien toch een led strip aanbrengen...
Ik twijfelde ook bij de aanspringstokken, bloedluistechnisch, maar dacht...droog, oudhout, paar WC rolletjes er eventueel naast...gewoon eens proberen....maar goede tip, extra aandacht geven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 mei 2021 16:29

En eens met je handen inwrijven met diatomeeenaarde. Zo zitten de kieren in de stok zelf gepoederd, of dat is toch de hedoeling..
Maar normaal gaan ze daar toch niet op slapen he? Scheelt ook alweer...
Wat je in het vervolg ook kan doen, als je zo een slaapstok maakt oid, is de stok iets korter en de vijzen van de ophanging iets langer nemen. Dan is er een stuk vijs waar de luizen over moeten om bij de stok te komen. En als je die regelmatig invet kunnen ze daar ook niet heelshuids overheen.

Ik vind het ook een super leuk zicht! Zo'n natuurlijk element in je hok. Echt heel leuk!.
Ik was al aan het denken of dat in mijn hok ook past. :puh2:

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor outdoorkippenman » 04 mei 2021 17:06

Pearlsofpassion schreef:En eens met je handen inwrijven met diatomeeenaarde. Zo zitten de kieren in de stok zelf gepoederd, of dat is toch de hedoeling..
Maar normaal gaan ze daar toch niet op slapen he? Scheelt ook alweer...
Wat je in het vervolg ook kan doen, als je zo een slaapstok maakt oid, is de stok iets korter en de vijzen van de ophanging iets langer nemen. Dan is er een stuk vijs waar de luizen over moeten om bij de stok te komen. En als je die regelmatig invet kunnen ze daar ook niet heelshuids overheen.

Ik vind het ook een super leuk zicht! Zo'n natuurlijk element in je hok. Echt heel leuk!.
Ik was al aan het denken of dat in mijn hok ook past. :puh2:
diatomeeenaarde, die kende ik nog niet, goede tip! Ook het idee van de vijzen is slim...ik ken het leven van de bloedluis ook niet zo goed...komen die van de poten, of kruipen die zelf, of beiden? Ik heb van mijn bijen ook eens wat was geoogst en meubelwax gemaakt,wellicht daarmee insmeren :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor tuff cookie » 04 mei 2021 17:31

Bloedluis kruipt, ze kunnen niet springen of vliegen. Ze komen via de wand en de stok bij de kippen. Houden van donker, zitten alleen 's nachts op de kippen en zuigen bloed. Ze mijden het licht, overdag verschuilen ze zich op donkere plekken, kieren en spleten. Ze leggen honderden eitjes in de kieren en spleten. Deze eitjes kunnen wel 9 maanden overleven vandaar dat er moeilijk van af te komen is.
Zelf heb ik het jaar rond Diatomeeënaarde in de legnesten en rond de zitstok. Nooit meer bloedluis gehad.

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 mei 2021 19:28

In principe springen ze idd niet. Maar als je echt een erge plaag hebt, kom je toch ook onder te zitten zelfs zonder wanden aan te raken. Dus dan komen ze toch van het plafond gevallen of overgewaaid of zo. Ik weet het ook niet precies.

Maar idd, ze zitten enkel 's nachts op de kip. (ook weer tenzij het vergeven zit en ze ontzettend honger hebben). Dus als je al verhindert dat ze bij de slaapplek van je kip geraken ben je al half gewonnen. Een ander risicovolle plek is het legnest en zeker als er gebroed wordt.
Overdag zitten ze normaal in kieren en hoeken (je dubbele wanden of isolatie vinden ze vast ook wel leuk, kom je zonder diatomeeenaarde niet vanaf), maar vb in stro kunnen ze ook prachtig schuilen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor tuff cookie » 04 mei 2021 21:02

Over dubbele wanden gesproken, die kun je nu nog voor je het dicht timmert lekker met diatom in poederen. Mochten die bloedluizen er in komen dan is het snel gedaan met ze. Wel een maskertje voor doen want je kunt dat fijne spul beter niet in je longen krijgen.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor outdoorkippenman » 06 mei 2021 21:14

Poeder ertussen gedaan en enkele meters gemaakt met OSB plaat, leuk 'afwerken'
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor tuff cookie » 06 mei 2021 22:44

Dat schiet opeens op :gulzig:
Van die poeder zal je zeker plezier beleven :-D


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten