Hennen willen tegelijkertijd in hetzelfde legnest

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Juultje
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:58
Land: Nederland
M/V: V

Hennen willen tegelijkertijd in hetzelfde legnest

Berichtdoor Juultje » 24 mei 2020 13:31

Afgelopen december schafte ik 3 Welsumer hennen + haan aan. Ze lopen gezellig los in onze grote tuin. Eind maart begonnen de dames te leggen. Dat ging gepaard met een hoop kabaal. Ze wilden namelijk met 2 of 3 gelijktijdig in het zelfde legnest. Steeds zat er 1 in, de andere(n) liepen er luid snaterend bij of probeerden er stilletjes bij in te stappen. Het klonk zo gestrest dat de haan en ik (vooral ik) er zelf ook gestrest van raakten. Ik had 1 legnest, want dat is genoeg voor 3 hennen, lees ik overal. Het was eigenlijk een dubbele, dus eerst maar eens de tussenwand erin gedaan zodat het er weer 2 werden. En een nieuwe aangeschaft, zelfde uiterlijk, even hoog opgehangen. Alle 3 een eigen plekje, nou zou het goed komen. Maar nee, de dames wilden alle drie in het oude hoekje van het eerste legnest. Nog steeds urenlang panisch gesnater. Toen legnesten af gaan plakken, tot ze alle drie een paar keer op alle drie de nesten hadden gelegd. Alles weer open gedaan, en wat blijkt, nu is het nieuwe legnest favoriet bij alle 3 de hennen. Op de andere 2 plekken wordt niet gelegd. Het kabaal houdt niet op, soms vanaf 6 uur s 'ochtends. Wie weet een oplossing? Hoe krijg ik ze zover dat ze een deurtje verder gaan als het ene nest bezet is? Of dat ze een eigen favoriet nest ontwikkelen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hennen willen tegelijkertijd in hetzelfde legnest

Berichtdoor tuff cookie » 24 mei 2020 14:18

Ja, klinkt allemaal heel bekend. Ze willen meestal allemaal in het zelfde nest en als er dan eens een ander nest gebruikt gaat worden dan is dat in het vervolg "het" favoriete nest. Ik heb ook al van alles geprobeerd, onder andere nep eieren in de andere nesten leggen, dat wil soms even helpen maar daarna weer alles bij het oude... Dus ja, geen oplossing. Je kan zorgen dat er meer kippen in het nest passen dan één, verder tja..

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Hennen willen tegelijkertijd in hetzelfde legnest

Berichtdoor Csengele » 24 mei 2020 15:05

Ik heb in één van de kippen hokken een hondenhok geplaatst met daarin stro. Dit hok is groot genoeg voor drie a 4 kippen en ik merk tot nu toe geen onderlinge strijd.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hennen willen tegelijkertijd in hetzelfde legnest

Berichtdoor Isabel » 24 mei 2020 16:27

Hier hetzelfde: willen allemaal in hetzelfde legnest een ei leggen... :roll:

Ik was gisteren broedse Serama Sientje kwijt... Cochin Zus zat er voor de helft bovenop om een ei te leggen. Of je nu broeds bent of een ei wil leggen, het moet en zal in dat legnest. :mrgreen:

Juultje
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:58
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hennen willen tegelijkertijd in hetzelfde legnest

Berichtdoor Juultje » 24 mei 2020 18:10

Oh oh oh, overal hetzelfde dus. Soms denk ik, wat zijn kippen toch slim :cool: , en soms denk ik, ze zijn gewoon gek :roll: ! Nog een vraag: Hebben ze echt zoveel stress als dat ze klinken in mijn mensenoren? Met overslaande stem lopen te kakelen en zo. Of moet ik het met een korreltje zout nemen?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hennen willen tegelijkertijd in hetzelfde legnest

Berichtdoor Isabel » 24 mei 2020 18:16

Dat laatste. :mrgreen:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten