Kippen in garage

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen in garage

Berichtdoor Csengele » 25 mei 2020 22:12

Dat mag... En dit was mijn mening.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Kippen in garage

Berichtdoor Joog » 26 mei 2020 10:04

Ik geef Csengele gelijk, hoezo zouden de kippen het niet goed hebben? Hoeven niet allemaal rond te huppelen in bos. Zolang ze goed te eten hebben, en niet in hun eigen stront lopen/liggen, zie ik ook geen probleem. Ja als je muizen/ratten probleem hebt, en de stank is goed te ruiken ist ander verhaal. Maar als hij graag kippen in zn garage wil, moet hij dat helemaal zelf weten. Doet de dierenbescherming overigens helemaal niks tegen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen in garage

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mei 2020 10:11

Ik vind dat toch ook geen leven voor kippen. Maar of het niet mag volgens de wet? Dat betwijfel ik.
Konijnen mogen ook in kruipkoten gehouden worden zonder daglicht. Dat vind ik nog erger want die zitten alleen en hebben minder bewegingsruimte. En toch is dat eerder norm dan uitzondering.

Maar dat wil dus niet zeggen dat ik vind dat deze kippen het goed zouden hebben. Zeker niet.
Ik vind het schandalig dieren zomaar klein op te sluiten en een mooi leven te ontzeggen omdat je ze als mens nu toevallig wil houden.

Maar voor er de politie oid bij te halen zou ik de buurman toch nog een 2e keer erop aanspreken, of vragen wanneer hij zijn ren en hok denkt klaar te hebben.

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen in garage

Berichtdoor Csengele » 26 mei 2020 10:40

Bij wet is bepaald dat dieren vrij moeten zijn van:

a. dorst, honger en onjuiste voeding;
b. fysiek en fysiologisch ongerief;
c. pijn, verwonding en ziektes;
d. angst en chronische stress;
e. beperking van hun natuurlijk gedrag;
''voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd''.

Als men tijdelijk een paar kippen in een garage houdt met de reden dat hij bezig is met een ren dan is hier geen sprake van mishandeling! Sterker nog er staat nergens in de wet dat dieren recht hebben op zonlicht en buitenverblijven.

Ook ik zeg nergens dat dit ideaal is voor deze dieren maar dat is iets anders dan mishandeling.

Pas wanneer de hokken vervuild zijn, ze zonder eten of drinken zitten, te klein gehuisvest, ziek zijn etc, dan kan er mogelijk sprake zijn van mishandeling.

Hou je buren te vriend en ga eens bij jezelf na of je nu niet een beetje overdreven reageert.

En voor de moderator, ik ben ontzettend benieuwd naar waarom je dit geen goede vergelijking vindt. Hebben deze kippen dan meer recht op een goed leven dan kippen die voor de slacht gebruikt worden?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippen in garage

Berichtdoor lnge » 26 mei 2020 11:36

Ik zeg zelf ook in mijn eerste reactie dat bijv. de dierenbescherming alleen iets onderneemt bij duidelijke verwaarlozing. Dus daar zou dan sprake van moeten zijn. Al zitten ze niet ideaal, dat wil nog niet zeggen dat ze ook slecht verzorgd worden.

En het is een zwaktebod om met een vergelijking aan te komen dat dieren het in de bio-industrie slechter hebben. Je moet geen slechte omstandigheden als maatstaf gebruiken. Dat doen mensen ook die hun dieren zelf te klein huisvesten. Die hebben ook het excuus dat biokippen minder ruimte hebben. Op die manier kan je lekker alles wat je zelf niet juist doet goedpraten.
Het gaat er niet om dat het slechter kan, maar dat het beter kan.
Hebben deze kippen dan meer recht op een goed leven dan kippen die voor de slacht gebruikt worden?

Dus omdat slachtkippen een slecht leven hebben, hebben deze kippen geen recht op een beter leven?
Je draait het om! Slachtkippen zouden een beter leven moeten hebben. Dus ieder dier heeft recht op een beter leven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen in garage

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mei 2020 11:55

In een stenen garage wordt trouwens wel hun natuurlijk gedrag verhindert.
Want wat doen kippen het meest en liefst? Scharrelen en zonnebaden/stofbaden. En geen van beide kan hier.

En ik ben het volmondig met Inge eens!

Ik wist zelfs niet dat dat van 'natuurlijk gedrag' in de wet staat. Want zo vallen heel veel dieren erin als mishandelt hoor.

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen in garage

Berichtdoor Csengele » 26 mei 2020 12:34

Ook in een garage kunnen kippen scharrelen en een zandbak nemen. Het is een kwestie van de ruimte aanpassen. Dit zal hij vast niet gedaan hebben maar dat begrijp ik ook wel als het tijdelijk is.

Een andere stelling ... Mijn honden zitten hier altijd buiten en kunnen naar binnen wanneer ze willen. Iemand die werkt en zijn hond binnen opsluit zou dus geen hond moeten nemen want ook een hond heeft het recht om zijn behoefte te doen wanneer hij dat zelf wil en niet omdat de mens dat bepaald. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met wat is de perfecte ideale situatie en wanneer spreek je over mishandeling. Daar zit een wereld van verschil tussen.

Mijn eerste reactie was dat er in dit geval echt geen duidelijke sprake is van mishandeling maar iemand die een tijdelijke oplossing heeft. Laat iedereen zich met zichzelf bemoeien en pas wanneer er echt sprake is van mishandeling er iets van zeggen. Eerst met de buurman praten wanneer je concrete bewijzen hebt en niet voor alles gelijk conclusies trekken.

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen in garage

Berichtdoor Csengele » 26 mei 2020 12:35

Pearlsofpassion schreef:In een stenen garage wordt trouwens wel hun natuurlijk gedrag verhindert.
Want wat doen kippen het meest en liefst? Scharrelen en zonnebaden/stofbaden. En geen van beide kan hier.

En ik ben het volmondig met Inge eens!

Ik wist zelfs niet dat dat van 'natuurlijk gedrag' in de wet staat. Want zo vallen heel veel dieren erin als mishandelt hoor.


Voor zover dit redelijkerwijs kan worden verlangd!!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen in garage

Berichtdoor jantien » 26 mei 2020 13:04

In de gaten houden wanneer meneer aan de gang gaat met zijn kippen onderkomen buiten.
Duurt dat te lang, 1 maand zou mijn maat zijn zou ik zeker aan de bel gaan trekken bij de instanties.
Want B, D en E gelden toch zeker in een kleine ruimte in een garagebox...

Csengele schreef:Bij wet is bepaald dat dieren vrij moeten zijn van:

a. dorst, honger en onjuiste voeding;
b. fysiek en fysiologisch ongerief;
c. pijn, verwonding en ziektes;
d. angst en chronische stress;
e. beperking van hun natuurlijk gedrag;
''voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd''?

Elroy
Berichten: 219
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippen in garage

Berichtdoor Elroy » 26 mei 2020 13:13

Volwassen kippen horen niet in een garage te zitten natuurlijk. Bouw eerst een hok / ren en begin er dan pas aan denk ik dan. Als er wat bodembedekking ligt en er zit een raam / raampjes / ventilatie kan het natuurlijk wel even maar goed, ik krijg ook de kriebels van dit soort berichten.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten