Welke bodembedekking in ren?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2020 14:39

Ik heb het nog eens opgezocht en de ren is 3,5m2. En het hok van een m2 hangt daar dan bij in, vermoed ik. Ze kunnen er wel onder, maar das niet hetzelfde.

Nou, dat vind ik ook erg klein, eerlijk gezegd. Mijn nachthok is zo groot...
Ik vond dat m'n ouders al zo'n klein rennetje hadden voor hun 2 Cochin'tje en die hebben 6m2. Bijna het dubbele dus. En die kipjes mogen er bij redelijk weer altijd uit en hebben gewoon zand in hun ren.

Ik vind jouw ren echt heel mooi gemaakt. Het is een juweeltje in je tuin en mooi om naar te kijken. Esthetisch gezien zeker een aanwinst voor je tuin. En met levende animatie erin... Prachtig.
Ik vind het alleen erg jammer als die levende diertjes dan pas na de esthetiek komen...

Maar ze gewoon vrij rondlopen, of bouw er een ren aan (gewoon een draad met palen desnoods) van minstens 2x de huidige oppervlakte (dus samen 3x zoveel) waar ze wel gewoon kunnen scharrelen en dus geen kiezels liggen. En dan zal je hen eer beginnen aandoen...
Als het dan pijpenstelen regent en de sneeuw een halve meter diep ligt kan je hen alleen in je kleine ren laten. Bij elk ander weer zou ik ze de ruimte laten.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor lnge » 06 sep 2020 15:01

Ik vind jouw ren echt heel mooi gemaakt. Het is een juweeltje in je tuin en mooi om naar te kijken. Esthetisch gezien zeker een aanwinst voor je tuin. En met levende animatie erin... Prachtig.
Ik vind het alleen erg jammer als die levende diertjes dan pas na de esthetiek komen...

Maar ze gewoon vrij rondlopen, of bouw er een ren aan (gewoon een draad met palen desnoods) van minstens 2x de huidige oppervlakte (dus samen 3x zoveel) waar ze wel gewoon kunnen scharrelen en dus geen kiezels liggen. En dan zal je hen eer beginnen aandoen...
Als het dan pijpenstelen regent en de sneeuw een halve meter diep ligt kan je hen alleen in je kleine ren laten. Bij elk ander weer zou ik ze de ruimte laten.

Dat is nou precies wat ik ook bedoel, duidelijker kan je het niet uitleggen :duimop:

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Angie » 06 sep 2020 15:30

inmiddels liggen de platen aan de voorkant van de ren, dat zal veel schelen deze winter/ volgend voorjaar hopelijk :gulzig:

Afbeelding

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Joog » 06 sep 2020 19:37

lnge schreef:
Joog schreef:En je kippen mogen dan wel graag in de blubber willen lopen, wil niet zeggen dat dit goed voor ze is.

Mijn kippen lopen nooit in de blubber. Ik heb gras en veel bomen en struiken waar ze onder kunnen schuilen. En het is hier met regen nooit een blubberzooi.


Was niet persoonlijk bedoelde opmerking. Gewoon zand als bodembedekking word in ons land nou eenmaal erg vaak blubber. Was gewoon algemeen bedoeld. Bij mijn broer lopen zijdehoenders, kunnen lekker in het zand lopen/scharrelen. Van ellende heeft hij heel de ren overdekt, want ze blijven gewoon in de stromende regen door de blub baggeren. Hierdoor heeft hij al meerdere kippen verloren (super bevuilde poot bevedering, wat maar nat bleef doordat ze eigenwijs zijn en niet even gaan schuilen. Dan zou een mooi hok, met betonplex bodem ook goede optie geweest zijn. Ik ben van mening dat ook die kippen (in het betonplex bodemhok) ook erg gelukkig kunnen zijn. Zou niet weten waarom niet.

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2020 19:45

Nina, ik ga iets zeggen wat ik oprecht meen. Ik vermoed dat je er niet blij mee gaat zijn, maar dat ben je vast ook niet met de vorige reacties en met het feit dat je je kippen meer ruimte moet gaan geven dan verwacht. Zomaar een deel van je tuin opofferen, dat is niet evident. Ik begrijp dat wel.

Maar als je dat dus moeilijk vind. Of niet leuk.
Dan moet je hier misschien eens over nadenken: Ik denk dat met wat aankleding, je ren een prachtige volière zou zijn voor een groepje zangvogels. Kanarie'tjes vb. Pas op ze hebben die ook in velerlei kleuren, ze zijn ook zeker leuk om naar te kijken.. Als je ze goed verzorgt en een nestje geeft willen ze zelfs soms een eitje leggen/jong grootbrengen.. Ze maken gezellig geluid, de hele dag door maar niet zo luid als een hen die gelegd heeft. Lijkt meer op kuikengeluid.
Ze geven niet om wat er op de bodem ligt, ze willen gewoon wat zitstokken en vogelspeelgoed en je ren is ruim genoeg om mooi te kunnen vliegen voor zo kleine vogeltjes. Je ren is ook mooi hoog, zo kan je erin gaan staan en de vogels met wat lekkers en geduld wss vrij tam maken.

Er zullen vast nog vogeltjes zijn die je met zo'n volière blij kunt maken. Kijk eens wat je leuk vind.
Maar grondscharrelaars zou ik niet doen en ik zou bij de kleine kijken. Dus geen Ara oid. ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2020 19:51

Joog schreef:
Was niet persoonlijk bedoelde opmerking. Gewoon zand als bodembedekking word in ons land nou eenmaal erg vaak blubber. Was gewoon algemeen bedoeld. Bij mijn broer lopen zijdehoenders, kunnen lekker in het zand lopen/scharrelen. Van ellende heeft hij heel de ren overdekt, want ze blijven gewoon in de stromende regen door de blub baggeren. Hierdoor heeft hij al meerdere kippen verloren (super bevuilde poot bevedering, wat maar nat bleef doordat ze eigenwijs zijn en niet even gaan schuilen. Dan zou een mooi hok, met betonplex bodem ook goede optie geweest zijn. Ik ben van mening dat ook die kippen (in het betonplex bodemhok) ook erg gelukkig kunnen zijn. Zou niet weten waarom niet.


Er is al uitgebreid uitgelegd waarom wel..
En dat geldt ook voor zijdehoenders waarvan algemeen geweten is dat die in de regen blijven lopen. Dus moet je gewoon zorgen dat ze dat niet kunnen. Maar dat wil niet zeggen dat je hen natuurlijk gedrag nr 1 (nl. scharrelen) kan ontzeggen zonder hen schade te berokkenen.
Dan vind ik je broer verstandiger.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor lnge » 06 sep 2020 19:59

@Joog
Ik woon op duingrond, dus is hier de grond altijd wat droger.

En inderdaad is blubber waardeloos, maar je kan altijd een stuk ren overkappen en eventueel ook zo dat ze geen toegang hebben tot de natte grond.
Maar
Joog schreef:Ik ben van mening dat ook die kippen (in het betonplex bodemhok) ook erg gelukkig kunnen zijn. Zou niet weten waarom niet.

Met slechts 3,5 m2 saaie droge bodembedekking maak je geen kip gelukkig.
Zoals ik al eerder aanhaalde, het gaat erom dat aan de behoefte van dieren om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen moet kunnen worden voldaan.
Is dat nou werkelijk teveel gevraagd? Zoveel eisen stelt een kip niet, die hoeft geen gelikt en gelakt hok met een brandschone bodem. Die wordt veel gelukkiger van een minder mooi hok op een redelijk aantal vierkante meters zandgrond, al dan niet overdekt en meer dan slechts 3,5 m2.

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2020 20:05

Je vergeet nog dat die bodembedekking wss ook nog schoon is. Dus zit niets in om te vinden.
Als je nu nog je composthoop op die bodem zou maken, zou ik nog zeggen... :puh2: Maar das dan weer vies...

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Joog » 06 sep 2020 20:14

De "scharrelkip" hier in Nederland zitten met zn 9e op 1m2. Dan hebben deze kippen een prinsenleven. Kunt ook overdrijven

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Joog » 06 sep 2020 20:17

Zal je een leuke tip geven, neem enkele bloempotten, gooi daar zaad (gewoon het voederzaad) In, laat uitkomen. En dan als het een leuk bosje plant is, in het hok plaatsen. Zijn de kippen uren mee bezig, en kan prima in je hok. Neem genoeg potten zodat je als ze het gesloopt/opgegeten hebben je het kunt vernieuwen


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten