Welke bodembedekking in ren?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor lnge » 06 sep 2020 20:23

Joog schreef:De "scharrelkip" hier in Nederland zitten met zn 9e op 1m2. Dan hebben deze kippen een prinsenleven. Kunt ook overdrijven

Dit is een vergelijking die kant nog wal raakt.
Die manier van dieren houden is al jaren omstreden.
Maar het is duidelijk dat jij het dus ook heel normaal vindt om kippen in veel te kleine rennetjes te houden.
Jouw bijdragen hier vallen wat mij betreft onder desinformatie!
(Ik zou het zelfs nog liever trollen noemen, waar jij mee bezig bent)

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2020 20:27

Joog schreef:De "scharrelkip" hier in Nederland zitten met zn 9e op 1m2. Dan hebben deze kippen een prinsenleven. Kunt ook overdrijven


Wat wil je daar nu weer mee zeggen?
Gaan we de bio-industrie vanaf nu als norm nemen?

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Joog » 06 sep 2020 20:29

Ik zeg ermee dat jullie overdrijven. Was toch duidelijk genoeg?

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Joog » 06 sep 2020 20:31

lnge schreef:
Joog schreef:De "scharrelkip" hier in Nederland zitten met zn 9e op 1m2. Dan hebben deze kippen een prinsenleven. Kunt ook overdrijven

Dit is een vergelijking die kant nog wal raakt.
Die manier van dieren houden is al jaren omstreden.
Maar het is duidelijk dat jij het dus ook heel normaal vindt om kippen in veel te kleine rennetjes te houden.
Jouw bijdragen hier vallen wat mij betreft onder desinformatie!
(Ik zou het zelfs nog liever trollen noemen, waar jij mee bezig bent)


Dan blokkeer mij als ik zo erg ben. Word beetje moe van dat bomengeknuffel hier. Ieder die een andere mening geeft word net zo lang afgezeken totdat ze hier gewoon niet meer komen. Jullie wil, is geen wet. Snap dat goed! Persoon heeft beste met haar kippen voor, en heeft gewoon een goed hok. Zeverzakken

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor lnge » 06 sep 2020 20:40

Ik word moe van jou! Van jouw gezever en gedram, mensen op het verkeerde been zetten. Jij denkt dat je de wijsheid in pacht hebt.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Joog » 06 sep 2020 20:44

:gna: :gna: :gna:

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor TessaB » 06 sep 2020 20:55

@NinaGT Als je de 'regels' op internet volgt over de minimale ruimte die je moet geven aan je kippen, zitten jouw kippen inderdaad te klein (ik lees dat anderen zeggen dat ze op 3,m2 zitten, zelf kan ik niet terugvinden dat je dat hebt gezegd :? ). Voor 3 kleine rassen zou je al minimaal 6m2 nodig hebben. Jammer dat je dat niet op voorhand hebt opgezocht. En dan gaat het echt al om minimaal. Hoe meer ruimte ze hebben, hoe beter!
Maar goed, je hok reeds gebouwd en de kippen zijn nog niet volgroeid. Als ze binnenkort ook af en toe buiten mogen (liefst op een stukje gras!), wordt hun leven toch al wat beter. Het is wel heel erg belangrijk dat je in de gaten houdt dat de kippen elkaar niet beginnen pikken (met uitzondering bij het bepalen van de pikorde natuurlijk). Wanneer ze dat beginnen doen, weet je gewoon zeker dat ze te klein zitten. Dan zie je het met je eigen ogen ;)
Ik heb bijvoorbeeld ook altijd tegen mijn nonkel gezegd dat zijn kippen te klein zitten. En hij wilde me maar niet geloven :roll: tot op een dag één van zijn kippen tot bloedens toe gepikt was. Hij heeft toen meteen de ren verdubbeld. Resultaat? Gelukkige kippen die elkaar nooit meer gepikt hebben!

Zorg in de tussentijd zeker voor voldoende bezigheid! Zelf zou je ook niet graag heel de dag op één kamer zitten, zonder laptop, tv, boek o.i.d. Toch?

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Angie » 06 sep 2020 21:19

jammer dat discussie ten koste gaat van topic :shock:

Op heel internet zijn welles nietes discussies te vinden helaas. Ik vind persoonlijk ook veel hokken te klein/ ren te klein.. Denk dat iedereen beste doet in zijn/ haar beste kunnen maar idd.. 'wil wel maar kan nie' verblijven ten koste van diertjes.. dat vind ik voor zoveel dieren ( binnenkonijnen, vogeltjes in een hoge kooi binnen, hondjes heel de dag alleen in een appartementje etc etc etc...) geen leven.
Gelukkig dat er zoveel mensen gaan nadenken over dingen.
Ik denk ook dat het frustrerend is een mooi hok te bouwen en dan volledig afgebrand te worden..

eerlijk even bij jezelf naar binnen kijken is dan heel moeilijk... Niet iedereen kan in een vrijstaand huis met mega tuin wonen maar -aantal- dieren aanpassen aan ruimte/ en zelfs niet aanschaffen blijkt dan heel moeilijke keuze... De wens kan zo groot zijn en de wil... maar eerlijk zijn tegenover de diertjes blijft dus kennelijk erg moeilijk... helaas...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor danielb » 06 sep 2020 21:21

ik zie in het begin 5 kuikens.
grootte van de uitloop zie ik eigenlijk nergens vermeld door de topic starter....
wel dat ze een grotere uitloop krijgen als ze ouder worden....
beukensnippers als ondergrond op een houten vloer is zeker niet de beste keuze...
beukensnippers is eerder iets voor rond planten bijvoorbeeld.
zelf heb ik altijd houtkrullen gebruikt.
tegenwoordig is dat eerst wat vlas en dan nog eens houtkrullen...
een betonplexplaat als ondergrond is ook niet de beste keuze.
best neem je hardhouten platen.
dit hout kan ademen en is niet glad.

zoveelste groter en ouder de kippen worden,zoveelste meer ruimte hebben ze nodig.
en liefst waar ze natuurlijk groenvoer kunnen eten en in de lente en zomer ook eens een lekker insectje kunnen mee pakken. (pikken ;) )

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Dr_Haantje » 06 sep 2020 21:22

Mijn kippetjes, ongeveer 70, zitten in een ren van 2m2 zonder dak en nachthok op een bodem van spijkers.
Het zijn echt fakierma’s uit de diepste grotten van atlantis.
.. ze gedijen uitstekend.. iemand commentaar?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten