Het houden van alleen haantjes

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Brando
Land: Nederland
M/V: V

Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor Brando » 28 aug 2020 11:36

Beste Allemaal,

Over het houden van kippen is veel goede informatie te vinden. Ik heb zelf een groep van 7 hanen (rond de 4 maanden oud) Het zijn allemaal Sigbregt hanen. De oudste 3 verschillen 3 weken met de jongste 4 maar zijn vanaf vroeg al bij elkaar.

Ze hebben een stuk van ongeveer 80 m2, een stukje van een bosperceel. Met struiken, zand, gras en takken. Er omheen zit een stevig hek en erboven een net gespannen. Ik heb van Omlet een automatisch deurtje aangeschaft.

Mijn vraag gaat nu vooral om het hok. Deze is nieuw, 3 meter lang verdeeld over 5 hokken. Ze gaan er alleen niet in 's avonds, heeft dit er mee te maken dat het hanen zijn?

Hoe kan ik de huisvesting van de hanen zo optimaal mogelijk maken? Ophokken is prettig ivm de buren, al wonen we hier wat verder uit elkaar de hanen hun gekraai is daar hoorbaar.

Ook is het opvallend dat als je ze in het hok stopt, de eerste 5 minuten dat ze er uit zijn ze erg pikken naar elkaar maar ook naar mij.

Ik hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven voor mijn haantjes.

jantien
Land: nederland

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor jantien » 28 aug 2020 13:18

Kun je eens een foto plaatsen van je hokken?

Brando

Berichtdoor Brando » 29 aug 2020 12:51

Joog
M/V: M

Berichtdoor Joog » 29 aug 2020 16:55

Meer een duiven broedhok. Kippen gaan graag hoog slapen, zou zelf ook liever in het bos slapen. Maar je verteld dat er een net overheen zit. Dan maakt het toch niets uit als ze buiten blijven? Als het gekukel de buren stoort, kun je denk beter geen 7 hanen nemen lol

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 29 aug 2020 17:25

Misschien trappetjes (planken) maken naar de hokken?

Brando

Berichtdoor Brando » 29 aug 2020 22:22

Ik vond dat ik toch wel mn best heb gedaan om het hok zelf te maken en deze haantjes een thuis te bieden ipv de pan in.

De buren zitten wat verderop daarvoor zijn de percelen groot genoeg, maar ik woon niet midden in de polder. En ook voor jezelf is het prettig als het vroege gekakel wat gedempt wordt.

Er is 1 looptrapje rechts en er zit binnenin een opening naar de andere hokken. Meer ingangen is wat lastig, er lopen vossen rond hier in het bos. Al is alles er omheen stevig genoeg tegen de roofdieren, ik wil het risico niet nemen en ik heb daarom ook de automatische deur aangeschaft. Het net zit tussen de 3 en 4 meter hoog over het gehele stuk.

Dus wat zou ik nog kunnen aanpassen, wat hoger plaatsen? En de inrichting?

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 aug 2020 07:07

Wat is de reden dat je zo allemaal aparte hokjes hebt?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat als de eerste binnen gaat, die meteen tot achteraan doorschuift.. En dan kan er dus niemand meer bij..
Als je het zo wil behouden zou ik minstens de ingang in het midden leggen.

Maar waarom niet de tussenschotten eruit? En 1 lange stok?
Ik kan me wel voorstellen dat ze dit zeer stresserend vinden om in te zitten en dat ze bij het buitengaan ruzie hebben. Als de achterste naar buiten wil, kan hij er niet langs.
En dat heeft dan nog niets te maken met dat het haantjes zijn. Hennen zouden ook ruzie hebben..

Kraaien ze nu 's nachts ook? Ik wil zeggen, de hele nacht door? Niet enkel vanaf een halfuurtje voor het licht wordt?
Want ze vinden het uiteraard niet leuk om' s ochtends nog urenlang na zonsopgang in het hok te blijven. Ook dat is bij hennen ook zo.

En oh ja, als ze gewend zijn elders te slapen, zal je ze zowiezo een aantal dagen bij het invallen van het duister moeten oppakken en in het hok zetten. Elke dag, zonder een dag te missen. En dat kan wel een dikke week duren. Kan ook wat sneller of wat langer duren.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 30 aug 2020 08:22

Ach ja PoP heeft natuurlijk gelijk met die ingang en dat opschuiven, is al net als met mensen in een bus of trein.

Joog
M/V: M

Berichtdoor Joog » 30 aug 2020 08:56

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een mooi hok. Zou er graag zo een enkele hier hebben. Idd misschien de schotten er tussen uit halen..

jantien

Berichtdoor jantien » 30 aug 2020 09:18

Brando schreef:https://www.dropbox.com/s/4971jd966tvl7sl/Foto%2029-08-2020%2012%2045%2050.jpg?dl=0

Kan je het zo zien?

Ik kan het niet zien :(

Terug naar “Huisvesting”