Welke lamp?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Marleen91
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2020 15:13
Land: Nederland
M/V: V

Welke lamp?

Berichtdoor Marleen91 » 19 okt 2020 22:25

Hallo allemaal,

Vanavond heb ik in het (nacht)hok van mijn cochin krieltjes een lamp bevestigd om de kipjes wat meer licht te geven en dag wat te verlengen.
Nu heb ik wel eens gehoord dat dit geen led verlichting mag zijn, maar ik kan er op internet vrij weinig over vinden..

Ik ben benieuwd wat jullie mij aanraden om te gebruiken?
Het moet een lampje zijn met een e27 fitting, liefst niet al te fel.
Ik dacht zelf aan deze:
https://www.gamma.nl/assortiment/handson-led-lamp-e27-2w-180-lumen/p/B595072

Wellicht dat iemand mij kan vertellen of dit kan?

Groeten,
Marleen

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke lamp?

Berichtdoor danielb » 19 okt 2020 23:00

is er een reden waarom je de dag wilt verlengen???
indien je geen echte reden hebt,dan is dat voor niets nodig.

Marleen91
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2020 15:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke lamp?

Berichtdoor Marleen91 » 19 okt 2020 23:18

Ik wil bijlichten ivm het aantal lichturen dat kipjes nodig hebben, maar ook vanwege het eieren leggen. Ik lees hier op het forum al even mee en lees veel dat het goed is om met kortere dagen licht aan te doen in het hok.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke lamp?

Berichtdoor danielb » 19 okt 2020 23:36

een legstop in de winter is goed voor je dieren hoor.
ze zullen in ieder geval langer meegaan.....

meestal word bijlichten gedaan als fokkers vroeg in het jaar willen beginnen met broedrondes en zeker genoeg eieren willen hebben.
in het najaar kan bijlichten mogelijks problemen geven met dieren die nog in de rui moeten gaan....

Marleen91
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2020 15:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke lamp?

Berichtdoor Marleen91 » 20 okt 2020 08:27

Dankjewel voor je advies Daniel.
Heb ik allemaal in overweging genomen en de kipjes zijn al in de rui (geweest).

Toch zou ik heel graag horen wat voor lampje ik het best kan gebruiken en of het lampje wat ik op het oog heb goed is.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Welke lamp?

Berichtdoor Dr_Haantje » 20 okt 2020 10:04

Probeer eens een nachthok met een glazen dak. Kunstverlichting en de natuurlijke balans verstoren bij de kippen grenst aan dierenmishandeling.

Marleen91
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2020 15:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke lamp?

Berichtdoor Marleen91 » 20 okt 2020 11:49

Een nachthok met glazen dak is voor nu geen optie.. Wie weet als we ooit zelf ee hok gaan bouwen.
De kipjes hebben het hier overigens verder prima voor elkaar. Er wordt zeer goed voor ze gezorgd en alles met de beste intenties. De dames en heer worden hier flink verwend.
Maar goed, dat ter zijde... Ik vroeg niet naar wat een ander vind van een lamp in het hok (wat overigens veel mensen met kippen hebben), maar welke lamp ik het best kan gebruiken, omdat ik het zo goed mogelijk wil regelen voor mijn kipjes.
Wellicht dat je daarover nog een tip hebt?

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Welke lamp?

Berichtdoor Dr_Haantje » 20 okt 2020 19:13

In de regel voldoet een 'good old' gloeilamp het beste, maar een ledlamp die goed is "afgevlakt" voor wat betreft de spanningstoevoer om het knipperen tegen te gaan, is natuurlijk veel energiezuiniger en geeft geen lichtspectrum af waar kippen last van zouden kunnen hebben.
Eventueel zou ik een dergelijke verlichting voor je kunnen bouwen, omdat ik niet exact weet in hoeverre fabriekslampen "knipperen".

Overigens, dit gezegd hebbende, bij Ikea hebben ze van die bureaulampen die via een netvoeding zijn gevoed.
Deze zijn absoluut knippervrij.
Ze kosten een tientje of twee.. :)

Afbeelding

Afbeelding

Marleen91
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2020 15:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke lamp?

Berichtdoor Marleen91 » 20 okt 2020 20:51

Super, daar heb ik wat aan. Ga ik eens naar kijken.
Dankjewel voor je advies! :duimop:

Bartjebart
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2020 10:18
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Coevorden

Re: Welke lamp?

Berichtdoor Bartjebart » 20 okt 2020 21:40

Als je voor een led-lamp gaat neem dan niet de goedkoopste van de goedkoopste, want die flikkeren vaak teveel. Voor het menselijk oog nauwelijks zichtbaar, maar voor kippen wel.
Lampen op gelijkspanning zijn ook een optie, zoals bijvoorbeeld de genoemde bureaulamp, daar zorgt de voeding voor een omzetting naar gelijkspanning.
Er zijn overigens ook steeds meer ledlampen die via USB (telefoonlader) te voeden zijn , dan heb je ook gelijkspanning.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten