Vraagje

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 20 nov 2020 09:57

Dr_Haantje schreef:Is een plekje in het nachthok met heeeeeel veel hooi een idee? Goede isolatie ten opzichte van de grond en kan de kip met haar lichaamstemperatuur haar pootje warm houden. Deze trekt zij normaliter in tegen haar lijf wanneer zij zit.
Iets van 5 of 10 centimeter hooi.


Mag ze dan samen met de andere in het nachthok? Of wat bedoel je juist het nachthok is ook heel koud hoor. Dat is een betonnen hok van de vorige eigenaars nog voor de kippen. Maar niet geïsoleerd denk ik?
Ik kan ze moeilijk met haar bench daar gaan bijziletten toch? Ik hoop dat de AB kuur die ik meekrijg straks iets uitdoet want ik ben de wanhoop nabij voor mijn beestje

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Vraagje

Berichtdoor Dr_Haantje » 20 nov 2020 10:06

Waarom zou zij niet met de anderen in het hok mogen? Heeft ze een enge ziekte?
In de regel kunnen kippen enorm goed tegen de kou, maar dat is ook een beetje afhankelijk van het ras. Zelf heb ik cochin kippen waarvan bekend staat dat zij goed tegen strenge kou kunnen. (kan ook niet anders met zo'n dik verenkleed)

Onderschat kippen niet, zij kunnen meer hebben dan je zou denken en ook zij hebben een ingebouwd mechanisme om kwetsuren, indien niet al te ernstig, te kunnen genezen.
Denk daar ook bij dat de lichaamstemperatuur van vogels, dus ook kippen, een stuk hoger ligt dan dat van de mens, dus veel kippen in een nachthok kan zelfs in de winter behoorlijk oplopen.

Houd haar gewoon heel goed in de gaten. Net als met de mens is het belangrijk om te blijven bewegen wanneer je enkel of knie pijn doet na een (lichte) verstuiking. Stilzitten is voor elk wezen op aarde bijzonder slecht....Behalve voor de luiaard, maar die hangt in de regel. :mrgreen:

Wat ik nog wil toevoegen is dat ze in elk geval goed moet eten en drinken. In combinatie met beweging zou het al snel beter moeten gaan.

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Vraagje

Berichtdoor Marjo_J » 20 nov 2020 10:13

Dr_Haantje schreef:Waarom zou zij niet met de anderen in het hok mogen? Heeft ze een enge ziekte?


Eigenlijk zit Dr Haantje er hier "boenk op" - als de andere kippen de kwetsuur niet verergeren (zou me bij een manke poot sterk verbazen) en het niet besmettelijk is, zou ze perfect bij de rest moeten kunnen. Sterker nog: dat heeft waarschijnlijk minder nadelen dan haar apart zetten, want buiten dat ze de warmte van de andere kippen moet missen, zal ze achteraf ook weer haar plaatsje in de pikorde moeten opeisen.

En uiteraard hou je haar gewoon goed in de gaten, zodat je meteen kan ingrijpen moest ze toch achteruit gaan.

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 20 nov 2020 10:18

Bedankt het probleem is dat als ik ze erbij plaats ze amper stapt en haar op de koude betonvloer legt omwille van de poot.
De andere krijgen een ab kuur tegen het snot en zij moet nu een andere AB kuur krijgen voor de pijn ad poot. De veearts zei dat twee kuren teveel zijn. Dus ze best apart moet dan. Of ik moet de kuur van het snot stopzetten bij de rest (lijkt me ook trouwens al veel beter te zijn) Dan kan ze er wel bij. Wat zouden jullie doen?

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 20 nov 2020 10:21

Bedankt. Ik zal haar dan later bij de rest zetten en haar goed I'd gaten houden. Het is wat moeilijk ivm die ABkuren. Ze mag er geen twee tegelijk krijgen... Dat zou wat veel zijn. Maar dan stop ik die van het snot gedeelte straks overleggen met veearts en haar bijzetten. T is niet makkelijk maar heel veel dank voor jullie tips en info alvast :duimop:

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 20 nov 2020 10:23

Nog 1 vraagje :-) zouden jullie haar er straks al bijplaatsen of wanneer het donker is?

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Vraagje

Berichtdoor Dr_Haantje » 20 nov 2020 10:27

Ik zou een ander hok neerzetten of goed renoveren. Het feit dat de kippen snot hebben wil al zeggen dat de huisvesting veel beter kan.

Maar eerst zorgen dat de betonnen vloer wat isolatie heeft in de vorm van hennepsnippers, hooi, stro of iets anders wat er op lijkt zodat de kippen niet direct op een koude vloer komen.

Tel daarbij op dat een verstuikt pootje best eens zou kunnen komen doordat de kippen verkeerd op de grond terecht komen wanneer zij van de zitstok afspringen.
Een niet-verende vloer kan de oorzaak zijn, dus een flink dikke bodembedekking zou ik zeker adviseren om in elk geval de kippen een verende ondergrond te geven.

Een kip kan het wellicht lastig vinden om de afstand en vering van de ondergrond in te schatten in het schemerlicht van het ochtendgloren! ....om er maar een poëtisch tintje aan te geven. :-)


Liz schreef:Nog 1 vraagje :-) zouden jullie haar er straks al bijplaatsen of wanneer het donker is?

Ja!

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 20 nov 2020 10:44

Dat kan het zeker zijn. Verstuiking. Betonvloer en ze springen allemaal van de slaapplankje en nest toch meter hoog. Er is ook een ladder soms door te wild te zijn blijft er vaak eens eentje hangen.. Ik strooi vlemen... Overal waar ze binne lopen...


Hopelijk betert haar pootje want voor nu nog geen verbetering!

Dank je voor je tips :duimop:

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Vraagje

Berichtdoor Marjo_J » 20 nov 2020 10:45

Ja met die AB-kuren is het natuurlijk nog wel wat anders. Volg sowieso het advies van je dierenarts op, die zal het beter kunnen inschatten dan wij (ik ben geen dierenarts, en zelfs al was ik het wel, dan nog heeft hij je kip gezien en ik niet).

Een betonnen vloer zonder strooisel is zeker niet ideaal met het oog op kwetsuren en overbelasting. Zelf ben ik heel erg fan van hennep-strooisel (type aubiose), maar de andere opties die Dr Haantje aandraagt zijn zeker ook goed.

's Nacht of overdag bijplaatsen is een vraagstuk waar iedereen zijn eigen mening over heeft denk ik :lol: Zelf verkies ik ze overdag bij te plaatsen wanneer ze voldoende ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan en ze eventjes in het oog te houden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 nov 2020 14:32

Kip kan wel niet lopen, dus van elkaar uit de weg gaan is zowiezo geen sprake. :frons:
Ik vind dat er hier nogal snel en ondoordacht van strategie veranderd wordt eerlijk gezegd..

Gewoon bij de andere op stok vind ik geen optie.. Ze kan wss niet op stok blijven zitten en anders kan ze er niet af zonder zich nog meer te bezeren..
Een eigen, warm (vb met lamp) plekje in het nachthok evt wel. Maar dan wel met een goed nestje en waar ze veilig zit..
Overdag of 's avonds maakt daarin geen enkel verschil omdat we er vanuit gaan dat ze nog herkent en aanvaardt wordt door de andere kippen.. Is dat niet zo, dan zet je haar beter niet bij de rest, want dan zal ze erg veel gepikt worden. En ze kan niet weg..
Je zal haar zowiezo op haar nestje moeten gaan zetten eens het donker is..

Wat zei de DA? Want dat is in de eerste plaats waar je beslissing van verdere verzorging op gebaseerd moet zijn..


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 21 gasten