Vraagje

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Liz
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 22 nov 2020 10:43

Marjo_J schreef:Goh, kan denk ik vanalles zijn - stijfheid, pijn, ...

Welk ras is ze precies? (Kan zijn dat je het al verteld hebt hoor, maar dan kijk ik erover :gutgut: )

Het zijn allemaal witte leghorn kippetjes

Liz

Berichtdoor Liz » 22 nov 2020 10:48

Dr_Haantje schreef:Ik blijf er toch bij dat de kip in beweging moet blijven. Wat de dierenarts ook zegt..

Morgen proberen bijplaatsen. Ze legt zich neer. Dat wil toch zeggen dat het niet gaat he dr haantje... Ik kan ze moeilijk op de koude betonage laten liggen... Op stok springen zal wel nog lukken. Maar er dan afgeraden dat zal een andere quelque chose zijn... Als ze met pijnlijke poot neerkomt van een meter hoogte. Morgen bel ik met veearts. Dan heeft ze haar 4e dag ontstekingsremmer gekregen.
Ik las al vanalles ook over marek. Dat zou dit toch niet zijn? Hoop ik...

Dr_Haantje
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Berichtdoor Dr_Haantje » 22 nov 2020 11:49

Is een extra lagere zitstok plaatsen een idee?

Liz

Berichtdoor Liz » 22 nov 2020 12:02

Dat zou misschien wel kunnen maar er zitten hier felle dametjes tussen die dan misschien haar plek zullen innemen...

Net opgemerkt ook dat er een kip een kale plek heeft naast haar oor (zijkant kop) mss dat iemand haar pikt?

Marjo_J

Berichtdoor Marjo_J » 22 nov 2020 14:31

Hmmm, leghorns zijn niet bepaald een zwaar en "lui" ras, dus aan overbelasting door overgewicht zal het waarschijnlijk niet liggen.

Zijn de dieren ingeënt tegen Marekse verlamming? Zo niet, dan kan het altijd zijn dat het dat is natuurlijk, ik dacht dat legrassen ook iets zijn vatbaarder voor de ziekte dan vleesrassen.
In ieder geval: als er een kans is dat het Marek is, dan moet ze zeker wegblijven van de rest, want het is besmettelijk als de pest. Ik hoop dat het iets anders is, want voor zover ik weet is er geen behandeling mogelijk en zal een besmette vogel altijd aan de ziekte sterven.

Liz

Berichtdoor Liz » 22 nov 2020 19:18

Dat weet ik niet of ze daartegen ingeënt werden. Ik ben ze niet gaan kopen. Het zijn mijn ma haar vriend zijn kippen die bij ons staan. Wij hebben een grote tuin voor de dieren.
Maar wat ik nu even kwijt wil is toch iets positiefs:
Ze is nog eens in onze andere tuin losgelaten deze namiddag en ik merk dat het manken niet zo erg meer is dan de dagen voordien, dat is toch een goed teken hé? Ze mankt nog maar niet zo erg meer. Ik ben echt super blij! Ik heb ze wel terug in de bench gezet voor nog 1 dag extra rust! Morgen bel ik met de veearts en laat ik haar wellicht terug bij haar andere vriendjes. Ik hoop dat de poot stilletjes aan het genezen is door de pijnstillers en de nodige rust. Laat ons echt hopen dat het de goede kant uitgaat :duimop:

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 nov 2020 21:19

Klinkt goed.. :duimop:
Gaat de goede kant op.

Was zeker ook niet typisch Marek.
En kippen zijn enkel als kuiken vatbaar. Volwassen kunnen ze niet meer besmet raken.

Marjo_J

Berichtdoor Marjo_J » 22 nov 2020 21:52

Dat klinkt zeker als vooruitgang! Zal dan ook niet Marek zijn, das puur degeneratief.

Pearlsofpassion schreef:Was zeker ook niet typisch Marek.
En kippen zijn enkel als kuiken vatbaar. Volwassen kunnen ze niet meer besmet raken.

Ja, ik ben zeker geen expert op het gebied van Marek (gelukkig maar, zullen we maar zeggen :bonka: ).

Vaccinatie heeft sowieso enkel zin bij pas uitgekomen kuikens, maar ik had op verschillende plaatsen wel gelezen dat (ongevaccineerde) volwassen kippen wel degelijk nog besmet kunnen raken met Marek, al komt het een pak minder voor dan bij kuikens omdat de volwassen dieren al resistenter zijn (dus ze raken minder makkelijk besmet én na besmetting worden ze minder vaak effectief ziek).
Maar jij zegt dus van niet? :krab:

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 nov 2020 09:46

Ik heb het ook maar van de lezen natuurlijk. Misschien weet 'men' het zelf niet...

Liz

Berichtdoor Liz » 23 nov 2020 19:45

Denk ook dat het geen marek is. Gelukkig! Eerder een verzwikking.. Vandaag nog eens laten stappen en ze begint natuurlijk te lopen als ik haar weer wil opnemen. Dus ze heeft haar wat overdaan. Gisteren ging het vlotter. Moet van de veearts nog twee dagen apart op rust...

Terug naar “Huisvesting”