Nachthok op de groei?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Nielsvdbrom
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 14:56
Land: Netherlands
M/V: M

Nachthok op de groei?

Berichtdoor Nielsvdbrom » 30 dec 2020 20:54

Goedenavond allen,

Al een tijdje kijk ik rond op dit leuke forum. Veel informatie kan ik hier vandaan halen, dat is super fijn!

Nu zitten wij met het volgende. Wij hebben momenteel 13 Cochin krielen die in de nacht verblijven in een leuk speelhuisje. Echter wordt deze slecht en is die aan vervanging toe (te veel kieren waardoor de bloedluizen het er soms ook heerlijk toeven vinden, dunne planken en dus slechte kwaliteit, vocht problemen, aan vervanging toe dus..)

Van onze 13 krielen zijn er 4 haantjes, drie gaan er binnenkort weg en dan willen we met de tijd nog wat hennetjes erbij. Net zoals dat nu is gegaan, uit eigen broed :) uiteindelijk willen we maximaal zo’n 20 kipjes (ik denk eerder aan 15, maar je weet het nooit).

Mijn vraag aan jullie kenners is, wat raden jullie ons aan voor het nachthok. Ze hebben buiten meer dan genoeg ruimte. Dus het gaat vooral om het slapen. En wellicht een klein overdekt stukje voor de stofbadjes het hele jaar door.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen of voorzien van genoeg inspiratie!

Alvast bedankt! :gulzig:

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 dec 2020 21:04

Is het om iets te kopen of om zelf te bouwen?

Nielsvdbrom
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 14:56
Land: Netherlands
M/V: M

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor Nielsvdbrom » 30 dec 2020 21:11

In principe om te kopen, tenzij iemand met een geniaal nachthok komt. Dan zou zelf maken ook een optie zijn, of laten maken:)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5596
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor tuff cookie » 31 dec 2020 08:03

Zou het zoiezo een stuk groter nemen dan een speelhuisje.
Gekochte kippenhokken hebben meestal een relatief klein nachthok. Wat ook prettig is voor jezelf dat je in het hok stahoogte hebt, vooral als het slecht weer is. Mijn voorkeur zou zijn voor het aantal kipjes die je noemt zelf een hok maken of laten maken dan kun je het helemaal zelf bepalen. Er zijn ook bouwtekeningen voor kippenhokken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5596
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor tuff cookie » 31 dec 2020 08:09

Of een klein tuinhuisje kopen ?

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 dec 2020 09:16

Je hebt ook mooi ruime kippenhokken tegenwoordig.. Maar dan weet je wel wat je betaalt. Een 300 euro is een minimum denk ik.
En dat zijn dan hokken zonder ren he! Zo de grootte van een 1,5m2 en 1,2m hoog.. Minstens.
Of dat dan geschikt is voor zoveel kipjes moet je opmeten of je er voldoende stok in krijgt. En voldoende legnesten en broednesten (met Cochins :roll:)
Voorzie je een huisje apart voor kloeken of hoe doe je dat?

Klein tuinhuisje is ook een idee.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19183
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor Isabel » 31 dec 2020 09:56

Heb je geen schuur waar ze kunnen slapen? Gat in één van de muren, binnen afzetten met gaas, wat stokken er in en klaar ben je. :-)

Nielsvdbrom
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 14:56
Land: Netherlands
M/V: M

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor Nielsvdbrom » 31 dec 2020 09:56

Met een klein tuinhuisje ben ik weer bang voor alle kieren en gaten waar de bloedluis zich in kunnen verstoppen. Het speelhuisje is nu 200x180, dus dat is een redelijk formaat voor een nachthok denk ik.

Is er op het forum een sectie met tekeningen?

We beginnen steeds meer te denken aan een hok van van t Foort. Die lijken ruim en van goede kwaliteit.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5596
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor tuff cookie » 31 dec 2020 10:03

Een hok van t Foort is zeker goeie kwaliteit/degelijk. Volgens mij de beste hokken die je kunt kopen. Dat lijkt mij nog de beste keus.
Maar door de plankjes wel kieren, maar dat heb je eigenlijk met elk hok. Je kunt het dicht kitten. Plaat voor zetten is weer riskant want dubbelwandig kunnen bloedluizen tussen gaan zitten.

Nielsvdbrom
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 14:56
Land: Netherlands
M/V: M

Re: Nachthok op de groei?

Berichtdoor Nielsvdbrom » 31 dec 2020 11:58

Is het niet zo dat de nachthokken in de grotere hokken gemaakt worden van plaatmateriaal? Dat is goed af te werken toch? Waarmee doen jullie dat?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 23 gasten