Laurier ook giftig als mulch?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Lianne-
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:44
Land: Nederland
M/V: V

Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Lianne- » 11 jan 2021 18:43

Wij willen graag kippen laten lopen op een stuk waar nu laurier staat. Dat wordt binnenkort weggehaald en versnipperd ter plaatse. Ik weet dat laurier giftig is voor kippen, maar mijn vraag is of dat ook zo is wanneer het versnipperd is. We zouden evt een paar maanden kunnen wachten na het versnipperen voordat we er kippen op laten lopen als dat een oplossing zou zijn.
Weet iemand hier meer over?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5599
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor tuff cookie » 11 jan 2021 19:24

Ja, dat blijft vrij lang giftig voor kippen als ze er van eten. Nou weet ik niet of ze er van eten maar ik zou het zelf niet durven doen. Duurt denk ik wel een half jaartje eer de giftigheid verdwenen is.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Kip La La » 11 jan 2021 19:59

De snippers elders gebruiken een optie?

Pearlsofpassion
Berichten: 4394
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 jan 2021 18:41

Eens het volledig verteert is, is het waarschijnlijk onschadelijk. Maar nu duurt dat wel een hele tijd, in de zomer gaat dat sneller..
Als je de snippers elders kan leggen zou ik dat ook doen. En anders voor de zekerheid pas na een jaartje verhuizen en de grond ervoor nog even omwoelen.

Lianne-
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Lianne- » 12 jan 2021 18:52

Dank voor jullie reacties!
We hebben niet echt een andere goede plek voor de snippers, maar we gaan er even over nadenken. Misschien komen we nog met een idee. We hebben nog geen kippen dus een jaar wachten is wel lang. Maar we willen ze ook niet vergiftigen natuurlijk dus als het niet anders kan dan wachten we gewoon.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5599
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor tuff cookie » 12 jan 2021 19:06

Of niet versnipperen en als struik te koop aanbieden. Dat kan nu in de winter heel goed.

Lianne-
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Lianne- » 12 jan 2021 20:43

tuff cookie schreef:Of niet versnipperen en als struik te koop aanbieden. Dat kan nu in de winter heel goed.


Dat zou ook een idee zijn, ware het niet dat deze laurier zo’n 4 meter hoog is en volgens mij wel zo’n 15 strekkende meter grond beslaat :shock: :roll: denk niet dat we dat verkocht gaan krijgen helaas.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Kip La La » 12 jan 2021 21:29

Snippers op een aanhangwagen en naar de stort brengen?

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Torinik » 12 jan 2021 21:32

Ik denk dat het hier om laurierkers gaat. Kan dat? Ik heb er zo ook één tegen de rendraad staan. Om de zoveel jaren snoei ik daar een stuk vanaf en omdat ik een reputatie van legendarische luiheid hoog te houden heb, laat ik dat uiteraard allemaal gewoon liggen in de ren. De kippen scharrelen er wel in maar blijven er verder af. Ze eten dus wel insecten en weet ik veel wat ze nog vinden in die hoop, maar van de laurier zelf blijven ze af. Let op! Ik verhaksel of mulch het niet. De twijgen die er na verloop van tijd nog liggen gaan wel op een aparte hoop eenmaal het groen verteerd is.
Nooit zieke kippen van gehad, en ik denk dat ik dat ding ondertussen toch wel al 30 jaar snoei. Ook ooit geprobeerd er volledig vanaf te geraken maar toen kwam ik van een kale reis thuis, schiet gewoon opnieuw uit. Enkele jaren volgehouden de nieuwe scheuten met een schop zo diep mogelijk af te steken, tarara, hou het nu op alle 3 à 4 jaar een flinke snoei.

Opgelet! Mijn kippen zijn daar nooit ziek van geweest, maar ik heb zeer zelden een zieke kip. Als je denk dat je kippen wat zwakker zijn of wat gemakkelijker ziek, is het misschien wijzer het risico niet te nemen.
Ik heb verhalen gehoord van mensen die conifeer snoeisel in de ren of hok gooiden, en er dode kippen aan overhielden. Mijn conifeer snoeisel gaat gewoon op de composthoop waar de kippen hun supplementen zelf kunnen gaan halen. Nooit een zieke kip van gehad. Het was misschien een verkoopspraatje (in de winkel waar ik vroeger mijn voer haalde), dat kan ik niet beoordelen. Wat ik wel met een stijf been kan zeggen, is dat al die horrorverhalen (buiten roofdieren) mij nog nooit overkomen zijn.

Lianne-
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Lianne- » 12 jan 2021 21:35

Kip La La schreef:Snippers op een aanhangwagen en naar de stort brengen?


De struiken staan helemaal achter in de tuin, waar geen aanhanger bij kan komen. We hebben een groot perceel, vanaf achter in de tuin is het zo’n 50 meter naar de straat. En ook nog eens veel trappetjes in de tuin vanwege hoogteverschillen (dijkhuis), helaas ook geen optie dus om dat allemaal met kruiwagens heen en weer te rijden.
Wel heel erg bedankt voor jullie input!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten