Kippen in de winter

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Brenweseli
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2020 20:53
Land: Belgie
M/V: V

Kippen in de winter

Berichtdoor Brenweseli » 08 feb 2021 20:29

Hallo,

Ik heb sinds vorig jaar kippen, dus nog een echte leek.
Ik heb 4 kippen in het totaal. 1 Araucana, 1 zijdehoen, 1 bleu de landes, 1 legkip (mechelse koekoekkleur).
Ze doen het allemaal goed samen. De 2 laatste zijn de 'leiders', dan de zijdehoen en de araucana staat onderaan de ladder.
De araucana en de zijdehoen slapen in hun hok, maar de twee anderen slapen steeds buiten op stok.
Nu het sneeuwt en goed onder min gaat, doen ze dit ook nog.

Nu vraag ik me af of dat dit niet te koud is. Kunnen zij daartegen?
Aangezien zij de leiders zijn, denk ik niet dat ze niet binnen mogen. Dus ze zullen wel binnen gaan als ze willen.
Maar nu was ik aan het denken dat ze niet binnen willen slapen omdat ze daar niet hoger dan de andere op stok kunnen. Alle stokken zijn even hoog. Dit gaat niet anders bij ons.
Buiten zitten ze namelijk op de hoogste takken.

Moet ik me zorgen maken of niet?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor lnge » 08 feb 2021 21:32

Tenzij ze in een ren slapen die roofdierproof is, zou het feit dat ze een makkelijke prooi zijn, al reden genoeg zijn om ze binnen te zetten.
Maar zelf zou ik ze ook liever binnen hebben met die kou. Het gevaar van bevroren kam, lellen en pootjes is nu ook aanwezig.

Brenweseli
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2020 20:53
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Brenweseli » 08 feb 2021 23:34

De ren is volledig afgesloten. Dus voor mij maakte het niet uit waar ze sliepen. Maar nu het zo koud is...
Moet ik die dan best opsluiten in het hok als het donker wordt?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor lnge » 09 feb 2021 00:19

Gewoon op stok zetten. Meestal als je dat een paar keer gedaan hebt, gaan ze wel uit zichzelf.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Loos » 09 feb 2021 08:29

Is het handig als ik met mijn kippenindewintervraag hier aansluit?

Koosje, mijn cochin van een maand of zes drinkt nauwelijks sinds het zo koud is. Ze ging met die wind het nachthok niet uit (vandaag voor het eerst wel, durfde ze een rondje over de sneeuw te lopen) dus haalde ik haar twee keer per dag even naar binnen om water te drinken. De eerste keer slobberde ze heel wat op, maar gisteren maar weinig, en vandaag gaf ik haar buiten water en dronk ze drie slokjes ofzo. Ze eet wel veel. Is het normaal dat kippen in de winter minder drinken?

Als ik mijn kuikens aan het eind van de dag binnen haal drinken ze samen een heel glas leeg.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Dr_Haantje » 09 feb 2021 09:15

Mijn kippen drinken ook niet echt veel, ondanks dat er voldoende (vloeibaar)water is in de ren.
Het warmteplaatje doet zijn werk in elk geval wel goed.
Overigens pikken ze wel af en toe in de sneeuw en ik denk dat zij daar hun vacht vandaan halen.

Ik zou mij niet al teveel zorgen maken en simpelweg zorgen dat er water in de buurt is.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Loos » 09 feb 2021 18:09

Geen zorgen maken wordt nu wel lastig. Ze heeft de rest van de dag niks gedronken, dus vandaag in totaal 3 slokjes. Ze eet wel flink, als ik haar tenminste uit het nachthok haal en voor het voer neerzet. Is het een goed idee om morgen de korrels weg te halen en alleen een paar keer een papje gemaakt van kuikenkorrel en water te geven? (Ze eet kuikenkorrel omdat ze nog niet aan de leg is en kuikens als hokgenoten heeft.) Probeerde net al om graan in het water te gooien maar dat haalde haar niet over.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Dr_Haantje » 09 feb 2021 22:26

Misschien heeft ze geen behoefte om te drinken? Vanwege de kou is de vochtverdamping ook minder..

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Loos » 10 feb 2021 10:28

Hopelijk is dat het. Maar ze zal alsnog wel iets meer dan drie slokes kwijtraken via ontlasting of adem. Maar ik geef haar vandaag havermoutpap (gemaakt met water) als eten. Dan krijgt ze in ieder geval wat vocht binnen, en ze is ook lekker lang met die kleffe massa aan de gang.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten