Nieuw hier. Hallo!

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 14 apr 2021 11:12

Hai allemaal,

Ik wilde mij even voorstellen en eventueel wat advies inwinnen van jullie.
Wij zijn een gezin van 3, onze zoon is bijna 3 jaar. We zitten al een lange tijd te fantaseren om een paar kippetjes te nemen. Welk ras weet ik niet, in ieder geval krieltjes ivm het formaat.
We hadden het idee om 4 kippetjes te nemen. Of eerst te beginnen met twee en kijken hoe het gaat en vervolgens nog twee erbij te doen.
We hadden het idee om een hoek van de tuin als een ren in te richten. Dit zou uitkomen op ongeveer 5,5 m2. Maar na heel wat informatie hier op het forum gelezen te hebben, kwamen we tot de conclusie dat dat veel te klein is, ook al zouden we ze elke dag vrij laten in de tuin.
We willen dus nu een border van 10,5 m2 als een gaan gebruiken.
Hierin ligt vooral heel veel zand, bomen en struiken aan de zijkant en wat sierkeien en wat bloemen.
Denken jullie dat het nodig is om dit leeg te halen wb keien en bloemen? Of dat gewoon te laten. Er zit bijvoorbeeld ook vingerhoedskruid wat giftig is. Gaan de kippen daar iets mee doen? Mijn gevoel zegt dat we dat toch maar moeten verwijderen.
Ik ben opgegroeid met kippen. Maar specifieke verzorgings aspecten staan me niet bij. Vond het wel heel leuk altijd. Mn ouders hadden veel land en op het hoogtepunt denk ik wel 50 a 60 kippen.Ik kan me ook herinneren dat we meerdere keren kuikens grootgebracht hebben. Dit vond ik als kind natuurlijk prachtig

Hebben jullie nog tips voor beginners wb de ren. (Evt ook ras maar daarvoor zit ik niet op de goeie plek in het forum denk ik?)

Alvast bedankt voor de moeite,
Groet

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor tuff cookie » 14 apr 2021 12:10

Welkom op dit Forum.
Wat betreft de struiken en planten is dat juist prettig voor kippen want dat geeft gevoelsmatig bescherming in de ren. Vingerhoedskruid is inderdaad giftig, ik denk niet dat ze er van zullen eten, maar als je het weghaalt weet je het zeker. Ik zou het zelf wel weghalen. De bloemen die er verder staan zullen het misschien niet overleven in verband met scharrelen van de kippen.
Wat betreft 2 of 4 kipjes ineens aanschaffen.
Als je 2 kipjes neemt kun je eerst beleven of dat ras bevalt en kun je daarna eventueel een ander ras erbij nemen. Nadeel is dat die dan niet direct geaccepteerd worden.
Als je 4 kipjes tegelijk neemt dan gaat dat meteen goed onderling als ze van 1 adres komen. Als ze van 2 adressen komen dan komen ze toch tegelijk in een nieuwe omgeving dus heb je geen territorium drift en dat scheelt wel.
10,5m2 kan wel maar is toch een beetje aan de krappe kant voor 4 krielen maar als ze vaak in de tuin mogen dan kan het wel.
Welk ras je wilt hangt natuurlijk ook af van de eigenschappen van de kipjes.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Isabel » 14 apr 2021 12:16

Welkom en veel plezier! :duimop:

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 14 apr 2021 12:51

Dankjewel voor jullie reactie,
Jammer dat het als nog aan de krappe kant is voor 4 kipjes. Misschien is het dan sowieso handig om met 2 te beginnen, eventueel 3 voor als er 1 zou komen te overlijden, wat ik natuurlijk niet hoop!
De begroeiing in de toekomstige ren mag sneuvelen door de gravende en scharrelende kippen, dat vinden we niet erg.
Heeft iemand trouwens ervaring met kippen en een kat voor als ze in de toekomst los gaan in de volledige achtertuin? Vroeger hadden wij een pittige kater die goed kon jagen achter bij de kippen op muizen en ander gedierte. Er was een wederzijds respect tussen kippen en kater. Maar wij hebben zelf nu een wat timide poes, vraag me af hie dat zal gaan.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Kip La La » 14 apr 2021 14:00

In mijn ervaring gaan katten en kippen prima samen.
Hier moesten de katten zelfs degenen zijn die opletten want ze kregen zo een schop onder hun kont van een haan.

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 apr 2021 15:59

Als je kat eerder timide is het prima. Bij sterk jagende katten zou ik bij krielen toch een beetje opletten.. Hele kleine fladderende kipjes zijn dan minder handig.
Maar normaal is dat idd geen probleem.

Als er erg veel keien liggen zou ik die wel zoveel mogelijk verwijderen. Daar hebben kippen niet veel aan. Tenzij om af en toe eens opzij te schuiven en de beestjes eronder te laten zoeken.. :puh2:

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 14 apr 2021 16:52

Ok, dan verwacht ik qua kat geen problemen. Ze is niet erg jagerig. Heel af en toe een muisje bij de achterdeur.
De keien zijn denk ik wel zo groot dat ik niet verwacht dat een kip die even opzij duwt, het zijn er niet heel veel.

Dank voor jullie reacties.

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 apr 2021 16:56

Nee, ik bedoelde dat jij dat dan moest doen. Een kei opzij leggen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor Dr_Haantje » 14 apr 2021 17:10

Regelmatig een tegel optillen, of een grote steen, is voor kippen reuze interessant.
Er zwerven allerlei beestjes en wormen onder die voor de kip een heerlijke maaltijd is.

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nieuw hier. Hallo!

Berichtdoor MissDaisy » 14 apr 2021 17:24

Oh wahahah! Ja daar zijn ze zeker geschikt voor, die keien. Haha oh wat stom.
Ja daar zullen zeker smakelijke hapjes onder zitten voor de kippies.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten