Overkapping buitenren?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pontiac
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2021 15:37
Land: Nederland
M/V: M

Overkapping buitenren?

Berichtdoor Pontiac » 16 mei 2021 08:41

Wij hebben een grote buitenren van 12 bij 4 meter. Omdat vorig jaar een paar van onze dierbare kippen door een buizerd gepakt zijn, hebben we (lelijke) groene vogelnetten over de ren heen gehangen. Het probleem is dat mijn Brahma's en Cochin regelmatig broeds zijn of een ei leggen in de buitenren. Ik moet er dan naartoe tijgeren (net als in het leger) om het ei te rapen. Het is geen doen. De ren is nu een meter hoog. Ik kan natuurlijk de ren hoger maken (bijvoorbeeld 1.75 meter), maar dat moet ook weer overdekt worden, kost klauwen met geld en het gaat er toch uitzien als een mega volière. En dat allemaal voor zes kippen. Heeft iemand een andere oplossing?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Overkapping buitenren?

Berichtdoor tuff cookie » 16 mei 2021 09:34

Een hobby heb je voor je plezier en kost geld.
Je ren is nu 1 meter hoog. Deze ren moet ook eens schoon gemaakt worden en dat is geen pleziertje bij 1 meter hoog. Dus ik raad je aan alleen al voor je zelf om de ren op sta hoogte te maken zodat je plezier houdt in het houden van kippen.
In plaats van groen net kun je gaas nemen.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Overkapping buitenren?

Berichtdoor Torinik » 16 mei 2021 10:31

Kunnen die vogelnetten niet los wanneer je in de ren moet zijn? Bedenk iets waardoor je ze gemakkelijk opzij kan leggen, rollen, vouwen, ... en weer terug.

Vroeger knalde je ongedierte gewoon uit de lucht of van de grond. Dat was echter te simpel. Anno 2021 zijn we veel slimmer en zoeken we naar dure, ingewikkelde en tijdrovende oplossingen die maar half werken.
Ik ben hier in de wijde omtrek nog de enige die een rat eens op een partij lood trakteert. Denk dat ik ook de enige ben die nog vallen heeft staan (vroeger was dat trouwens niet nodig, ik was de twintig ver voorbij toen ik in een vuile stad voor het eerst een rat zag) aan de regelmaat van plagen te zien. Maar dat vinden moderne mensen 'de natuur'. Heel geweldig als je geen kuikens hebt waarvan je er regelmatig één vindt vanaf een poot of het hoofd half opgevreten. Zelfs de moderne mensen hier hebben 'de natuur' van een rat ingezien en de gemeente heeft voor een rattenvanger gezorgd. Moet er een tekeningetje bij dat zo iemand alleen met tijdelijke 'oplossingen' afkomt en er wel voor zal zorgen dat hij zijn pensioen haalt met zo'n luizenjob?

Mijn excuses als iemand hierdoor geschoffeerd is, maar ik ben een oude vent en die moeten om de zoveel tijd eens goed kunnen ranten. Anderzijds is het toch te zot voor woorden in wat voor een waanzin we tegenwoordig leven. Een waanzin gedicteerd door mensen die waarschijnlijk nog geen aardappel kunnen doen groeien.
Zo ene bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko
Die voor o.a. dit https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Chinese_Famine verantwoordelijk was.
Als ik rant ben ik niet te beroerd om te informeren waarom en waarover ik rant. Kwestie van het plaatje ook in perspectief te krijgen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Overkapping buitenren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 mei 2021 12:22

Ik ben maar 33 maar bij mij krijgen ratten ook een val en ik heb er pas 3 jaar geleden voor het eerst een gezien.
Het ontgaat mij echter wat dat met dit probleem te maken heeft. Je gaat toch niet serieus suggereren om alle roofvogels in de omtrek maar af te schieten? :shock:

Ik zou de afsluiting ook hoger maken.. Dit is idd geen doen. Ik vond 1m60 ook al te laag, temeer omdat het bij vb sneeuwval erg gaat doorhangen met netten.
Zowel bij netten als gaas moet je voor zwart gaan, dat scheelt erg qua storend zicht..
Tis dat of accepteren dat er af en toe eentje gepakt wordt.. Veel struikjes en bomen kunnen daar trouwens ook een deel in helpen.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Overkapping buitenren?

Berichtdoor outdoorkippenman » 16 mei 2021 21:37

Een hele hoge paal in het midden van 2a 2,5 meter hoog ( of meerdere) in de midden en dan je netten gebruiken als een soort tent? DIe netten zijn redelijk flexibel. Kost je enkel 1 lange houten paal en voorkomt tijgeren (al is dat best goed voor je fysiek ;-))?

Pontiac
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2021 15:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Overkapping buitenren?

Berichtdoor Pontiac » 18 mei 2021 08:22

Bedankt voor jullie reacties. Ik neig naar het idee van ''Torinik'' om een zwart vogelnet te kopen, van 13 meter lang en 4 meter breed. Om de 2 tot 3 meter moet er dan een dwarsverbinding komen om het net makkelijker te kunnen terugslaan. Het zou een stevig touw, kabel, dwarslat o.i.d. kunnen zijn, maar ja 4 meter is een heel end en hoe maak je zo'n dwarsverbinding vast aan de heining? Iemand nog een ideetje?

OzzieOxborrow
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Overkapping buitenren?

Berichtdoor OzzieOxborrow » 19 mei 2021 14:07

Volgens mij heeft Tornik niet echt een idee genoemd? Behalve alle vogels in de weide omtrek afschieten, maar of dat nou zo realistisch (en wenselijk) is?

In ieder geval, ik zou gewoon een paar lange houten palen kopen. Zoiets als dit bijvoorbeeld. https://www.wtckastanjehout.nl/product/ ... te-300-cm/
Vervolgens maak je een gat van een meter diep waar je die palen in slaat. Elke 3 meter zo'n paal en dan het een vierkant net die precies even groot is als je ren voor het dak. Daar rijg je een staaldraad doorheen die je aan die palen vastmaakt, straks gespannen. Langs de zijkanten maak je ook netten vast en je heb een beschermde ren waar je gewoon in kan lopen.
Misschien voor de stevigheid nog een houten balk bovenop de staanders schroeven. Dan hoef je ook geen staalkabel te gebruiken, maar kan je je net gewoon rechtstreeks op die balk vast maken.

Ja, dat kost je eenmalig een beetje geld, maar dan heb je wel iets moois wat jaren mee kan. Ik zou het wel weten als ik de ruimte had.

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Overkapping buitenren?

Berichtdoor Hilda » 20 mei 2021 12:51

OzzieOxborrow schreef:Volgens mij heeft Tornik niet echt een idee genoemd? Behalve alle vogels in de weide omtrek afschieten, maar of dat nou zo realistisch (en wenselijk) is?


De eerste zin van Tornik even lezen. :gulzig:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten