Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Cochinkriel slaapt in leghok en legt ei buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 jun 2021 15:04

Das zeker leuk!
Als je nu een vriendje gaat halen hoeft die niet zo heel aanhankelijk te zijn (want die zijn niet altijd eenvoudig te vinden) . Zolang het geen super bang is, zal die mettertijd het gedrag van jouw konijn grotendeels overnemen. Het goede voorbeeld volgen. Het kan wel een jaartje duren voor het echt durft, maar soms gaat het ook heel snel.
Als het wel een echt bang konijntje is, kan het met geduld veel beteren, kunnen ze iets uit je hand komen aannemen ed, maar nooit echt aaibaar worden, is mijn ervaring. En hoe jonger, hoe meer ze nog aanhankelijk kunnen worden natuurlijk..
Als ik jou was zocht ik wel eentje van ongeveer dezelfde leeftijd.

Rond 8 maand kan ze trouwens het best gesteriliseerd worden. Das wel het beste bij konijnen. En vergemakkelijkt de koppeling met een vriendje. Hormonen zorgen voor pittige gedragingen die zowel voor haarzelf en haar partner onaangenaam zijn.. Bovendien zijn konijnen erg gevoelig voor baarmoederontstekingen of hormoongerelateerde kanker wat beide overlijden op jonge leeftijd als gevolg heeft. Vanaf 2 jaar hebben de meeste vrouwtjes al cystes of verdikkingen op de baarmoeder en worden het zwaardere operaties.
Vroeger wachtte ik af of ze erg hormonaal werden maar tegenwoordig laat ik het standaard doen. Mijn vrouwtjes overleden anders te vroeg of ik had plots gevechten in de groep (die kans is bij een koppel nu wel kleiner maar niet onbestaande).
Dit jaar nog een jong konijntje gehad dat 8 maand werd rond Nieuwjaar, dus ik ging de lente afwachten omdat ze anders na de ingreep binnen moest blijven door de vrieskou en dan moest ze tot het voorjaar wachten (dit jaar tot half mei :evil:) om weer naar buiten te kunnen. Maar madame werd me daar hormonaal! :shock: Rijden, sproeien tot een halve meter hoog, aggressief zijn naar haar vriendje, tot zelfs bijten toe. En vooral geen rust vinden.
Dus half februari in spoed laten steriliseren en nu 4 maand later wordt ze eindelijk een beetje rustig. Hoewel ze vorige week nog schijnzwanger leek te worden want plots met haar en gras een nest ging maken. Heftig hoor.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten