Huisvesting Kippen in Thailand

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
theoweert
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2021 10:52
Land: Thailand
M/V: M
Contacteer:

Huisvesting Kippen in Thailand

Berichtdoor theoweert » 17 jun 2021 12:52

Weet niet of ik een antwoord kan vinden hier, omdat het andere omstandigheden zijn dan in Nederland.
De temperatuur is zo 27 graden, maar we hebben net enkele weken van ruim 35 graden achter de rug.

Het kippenhok is gemetseld 10 x 5 meter met een muurtje aan 4 kanten van ca 70 cm daar boven 120 cm kippengaas. Er zit een deur in met een luikje, die 's nachts wordt afgesloten. Ik heb aan een kant schaduwdoek geplaatst om de zon wat tegen te houden overdag.

Heb 20 barnevelders en die gaan van zelf zodra het begint de schemeren het nachthok in. De eerste 10 kippen hebben we nu 1 maanden en de andere 10 1 week. Ze zijn direct bij elkaar gezet en dat heeft geen enkel probleem opgeleverd. Maar komen van dezelfde kippenfarm.

Sinds 6 dagen krijgen we de eerste eitjes, elke dag 2 stuks nog maar. Ze zijn behoorlijk tam en komen er een aantal ook van zelf op mijn schoot zitten als ik even in hek hok zit.

Ze hebben een tijdje rond gescharreld over de hele farm, maar waren toe erg veel bij het huis van papa twee huizen verder. Kwamen wel regelmatig terug naar het hok en in de avond ook. Maar ze hebben nu een afgezet te ren van ca 50x 20 m. waar ze gras en zand vinden. Ik heb ook in een hok van het kippenhok zand geschept, waar ze heerlijk in kroelen. Dit omdat we nu elke dag wel regen hebben en het zand in de ren nat is. Ze vermaken zich goed buiten, maar tijdens de heetste periode van de dag gaan ze het hok in.

Ik heb tijdelijk legbak 3 stuks gemaakt, deze wordt ook gebruikt voor het leggen van de eitjes, daar wil er nog 2 lagen boven maken. Echter door een gebroken teen momenteel er niet toe in staat. Hoeveel legbakken zou ik nodig hebben voor 20 kippen zonder haan.

Als zitstok heb ik balkje van 4,8x4,8 cm en die worden overdag ook regelmatig gebruikt door een aantal. Echter in de avond kruipen ze allemaal in een hoek van ca een kleine meter tegen en over elkaar. Ik zie met de camera, dat er in de nacht maar twee op de zitstok gaan zitten en enkelen liggen later bij elkaar op de grond. Echter het bijeen kruipen bevreemd me elke avond.

Het is natuurlijk niet geheel donker voordat het nacht is. Maar het hok minder ventilatie geven durf ik niet i.v.m. de warmte.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Huisvesting Kippen in Thailand

Berichtdoor jantien » 17 jun 2021 13:03

5 a 6 legbakken zou genoeg moeten zijn en als je toch lekker bezig bent maak je er 7 of 8, dat komt allemaal niet zo nauw.
Je nachthok is groot genoeg, maak daar wat meer zitgelegenheid in ook met planken.
Ik weet uit ervaring dat veel kippen liever op een plank zitten dan op stok.
En als je dat klaar hebt ze er s avonds even op helpen en dan hebben ze het vaak gauw genoeg in de gaten, want kippen zitten instinctief liever hoog dan op de grond.

theoweert
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2021 10:52
Land: Thailand
M/V: M
Contacteer:

Re: Huisvesting Kippen in Thailand

Berichtdoor theoweert » 17 jun 2021 14:03

[Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

]

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Huisvesting Kippen in Thailand

Berichtdoor Kip La La » 17 jun 2021 15:50

:gossip: Je hebt hybride legkippen ipv Barnevelders.

theoweert
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2021 10:52
Land: Thailand
M/V: M
Contacteer:

Re: Huisvesting Kippen in Thailand

Berichtdoor theoweert » 17 jun 2021 16:01

Kip La La schreef::gossip: Je hebt hybride legkippen ipv Barnevelders.
Bedankt zo zie je heb er niet veel verstand van. Buiten dat ze inderdaad snel tam zijn geworden.

Vraag me ook af of het hok zelf donkerder moet zijn of is dat geen probleem. Dit vraag ik omdat ze zo samen zich zo klein mogelijk in een hoekje persen. Als het donker is wordt dat minder.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Huisvesting Kippen in Thailand

Berichtdoor jantien » 18 jun 2021 11:30

In principe geen probleem zo.
Ik denk wel dat als je 2 kanten wat dichter zou maken dus donkerder en je maakt de legplanken daar dat ze daar eerder gaan zitten. Geeft ze meer een veiligheidsgevoel.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten