wat is de beste oplossing....?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Catootje50
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2021 15:04
Land: Nederland
M/V: V

wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Catootje50 » 19 jun 2021 21:08

Goedenavond, ik ben nieuw op dit forum. Precies een week geleden hebben wij onze kipjes opgehaald. Ik heb twee Brahma's en drie Cochin krieltjes. Ze zitten met vijven gehuisvest in een houten schuurt en overdag hebben ze alle ruimte op mijn afgesloten plaats. In de avond gaan ze de schuur in voor de nacht. Dit is de hele week goed gegaan, maar vanmiddag is 1 van mijn krieltjes door een kat gepakt. De kat heeft het krieltje over de schutting gehaald en daar los gelaten. Ik was er direct bij en ben met het hennetje naar de dierenarts gereden. Gelukkig geen (zichtbare) verwondingen en ook geen breuken. Wel heel veel stress. Voor de zekerheid heeft ze een antibioticakuur gehad voor de komende vijf dagen.

Ik ben nu aan het kijken hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen en ik twijfel over de volgende twee opties:

optie 1: kattenschrikdraad op de schutting plaatsen.
optie 2: een gegalvaniseerde kippenren plaatsen van 6x3x2 die aan de schuur vast komt met een doorgaan naar de schuur.

Heeft iemand ervaring met deze opties? Ik ben bang dat het schrikdraad niet genoeg werkt. Daarbij moet ik dan weer iets anders verzinnen voor op de schuur, omdat hier het schrikdraad niet op kan.
Bij optie 2 vind ik het jammer dat mijn kipjes niet meer door de hele tuin kunnen scharrelen, want dat vind ik echt gezellig. Komen gezellig naar je toe. Uiteraard kies ik graag voor de beste optie en ik hoor dan ook graag jullie ervaringen hierin.

Groetjes, Catootje

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 jun 2021 21:13

Oei, wat moeilijk.. :(

Waarom kan er geen schrikdraad op de schuur? Er bestaan veel verschillende systemen om schrikdraad te bevestigen, misschien is er meer mogelijk dan je denkt?

Het zou idd doodzonde zijn dat je je kipjes moet gaan opsluiten. :|

Catootje50
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2021 15:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Catootje50 » 19 jun 2021 21:17

De bevestigingspinnen moet je op hout schroeven en op de schuur liggen dakpannen, dus hier kan ik de pinnen niet op bevestigen.

Catootje50
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2021 15:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Catootje50 » 19 jun 2021 21:18

Ik vraag me ook wel af, of dit de katten ook echt tegenhoud.... Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 jun 2021 21:52

Ja, ik heb ervaring.

Gewone katten houdt het tegen. Soms pas na een keer of 2, maar daarna weten ze het..
Maar... Het is nu al 2 keer geweest dat een gecastreerde kater van mij in eigen tuin aangevallen wordt, hoogstwaarschijnlijk door een wilde, intacte kater. De enorme aggressie waarmee het gebeurt (op een paar tellen tijd bijt hij er 3 a 4 gaten in) doet dat alleszinds vermoeden. Dat soort katten komt overdag wel niet in de buurt, dat durven ze dan niet.
Ik ga nu zelf ook bekijken hoe ik de afsluiting kan aanpassen. Mijn onderste aardingsdraad geleid minder, dat weet ik, waardoor de schok waarschijnlijk minder hevig is. Ik hoop dat als ik die aarding beter maak, het probleem opgelost is.

Nu denk ik ook dat aggressie door hormonen een grotere motivatie geeft dan gewoon honger of zin om te vangen. Die kat bij mij gaat waarschijnlijk gewoon in blinde woede, zonder zich van de rest van de wereld iets aan te trekken, op z'n doel af. Kan bijna niet anders.
Die kat laat trouwens m'n konijnen en kippen wel gewoon gerust. Hij moet echt m'n kater hebben..
Bij huiskatten die een thuis hebben en eten krijgen, zie ik ze niet (herhaaldelijk) door een goed geïnstalleerde schrikdraad gaan. Dat is het dan niet waard.

Normaal, volgens ervaringen op internet, zou schrikdraad ook tegen vossen moeten werken.. Daar reken ik eigenlijk ook op..

Catootje50
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2021 15:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Catootje50 » 19 jun 2021 22:03

Bedankt voor je reactie en het delen van je ervaring!
De betreffende kater die hier over de schutting komt is een huiskat, maar wel behoorlijk brutaal. Gaat ook gewoon overal naar binnen waar de deur open staat. Ik ben daarom ook bang dat het schrikdraad hem niet tegen zal houden, en dat ik dan alsnog in een andere oplossing moet investeren. Ik vind het echt lastig. Heeft allebei voor- en nadelen.....

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 jun 2021 22:14

Dan zal hij dat niet blijven doen hoor.
Brutaal zijn wil nog niet zeggen dat ie er pijn voor wil lijden. Dan hebben ze sterkere motivatie nodig. Iets van binnenuit. Er zijn vb ook ex-zwerfkatten wiens drang om erop uit te trekken te hevig is om ze met schrikdraad tegen te houden. Maar dat zijn uitzonderingen. Normaal blijven ze na 1 of 2 schokken echt wel van die draden af. Het heeft veel meer effect dan vb wegjagen of zelfs natspuiten..

Maar ik begrijp wel dat je twijfelt hoor. Het is ook niet bepaald gratis en dan moet er idd iets op de schuur ook. Hoe groot is die schuur?

Catootje50
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2021 15:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Catootje50 » 20 jun 2021 12:13

De schuur is ongeveer 6x2 meter.
Ik neig nu toch meer naar de ren van 6x3. Ik koppel deze dan aan de houten schuur waar ze nu in slapen. Ze hebben dan voldoende ruimte en voor mij geen zorgen als ik er niet ben.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 jun 2021 13:16

Ik begrijp het wel. Dan ben je meteen gerust. Maar het blijft wel erg jammer...
Gelukkig heb je met jouw kippen kans dat er zelfs op die ruimte nog iets van gras (of onkruid) blijft staan. Zal wel nipt worden..

Catootje50
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2021 15:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: wat is de beste oplossing....?

Berichtdoor Catootje50 » 20 jun 2021 13:57

Ik kan ze natuurlijk los laten lopen op de momenten dat er iemand op de plaats is.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten