Nachthok gereed maken

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
CatharinaH
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Nachthok gereed maken

Berichtdoor CatharinaH » 20 jul 2021 17:16

Waarschijnlijk zal het vaker aan bod gekomen zijn, maar ik heb wat vraagjes over het maken van het nachthok.

* We zijn bezig om voor onze nieuwe kippen een nachthok te maken. Dat doen we in een gedeelte van onze stal. De ruimte wordt zo'n 5m2 waar je gewoon in kunt staan. Omdat het een stenen stal is vroeg ik mij af of ik daar ook wat op de stenen muren moest verven. Het plafond is van houten planken. Daar gaan wij nog houden houten platen tegenaan zetten zodat er zo min mogelijk kieren overblijven. Als je daar kalk of zoiets opsmeert, moet je het dan eerst grondverven?

* Er zit al een houten deur in het nachthok. Kan deze overdag gewoon open staan zodat de kippen erin en eruit kunnen of is dat 'gat' dan te groot? Ik zie vaak van die kleine ingangen voor de kippen...

* Er zit geen raampje in het nachthok. Als de deur dicht is, zal het dus altijd donker zijn. Is dat goed of juist niet? De ventilatie is 's nachts dus ook niet zo goed denk ik.

* De kippenren komt in onze boomgaard. Er vallen nu al regelmatig appeltjes op de grond. Is dat niet gevaarlijk voor de kippen? En de bruine rotte appels, laten ze die liggen of gaan ze die gewoon opeten?

* Zijn er verder nog tips voor het nachthok? Alvast bedankt!

CatharinaH
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor CatharinaH » 22 jul 2021 09:57

Oké, misschien staan hierboven iets teveel vragen... Maar ik ben ook al blij als iemand antwoord heeft op één van de vragen... Ik heb er veel over gelezen maar zie soms door de bomen het bos niet meer wat ik beter wel of beter niet kan doen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor lnge » 22 jul 2021 11:10

Het is in ieder geval een mooie grote ruimte als nachthok :duimop:
Zelf zou ik wel bang zijn om hier bloedluis in te krijgen, wat ik zelf weleens in een schuur heb gehad. Je kan wel alle muren en plafond witkalken wat als voordeel heeft dat je ze dan ook beter ziet.

Overdag de deur open zetten is prima, als je maar beschutte legnesten hebt in het hok.

Als je s nachts de deur dicht hebt, wat wel aan te raden is ivm roofdieren, zorg dan wel voor ventilatie. Maak hiervoor gaten met roosters in de muur. En als dit niet kan, in de deur zelf.
Donker is niet erg, maar ze zullen op stok blijven zitten tot ze licht zien, dus als jij de deur open zet. Dit zal je dan s morgens bijtijds moeten doen.

In mijn tuin staat ook een appelboom, en toen de kippen daar nog liepen was ik altijd bang dat ze een vallende appel op hun kop zouden krijgen. Het is bij mij nooit gebeurd, maar het risico is wel reëel. Ze aten niet echt overmatig van de appels die op de grond lagen. Nu gooi ik ze zelf in de ren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 jul 2021 13:18

Hier staat ook een appelboom in de ren en de kippen zitten op warme dagen daar met z'n allen onder. Ik heb ook nog geen probleem gehad. In het begin aten ze de gevallen appels op, voor ze rot waren trouwens, maar nu laten ze ze zelfs gewoon liggen.

In een schuur zou ik vooral inzetten op een zitstok met oliebadjes, op de juiste manier gemonteerd, om bloedluis te vermijden. En dan legnesten behandeld met diatomeeenaarde. De hele schuur behandelen lijkt me onmogelijk en ook niet nodig. Als de luizen niet bij de kippen kunnen, krijg je ook geen plaag. Met die 2 maatregelen ga je volgens mij wel een goede bescherming hebben. Het dak witkalken kan natuurlijk nooit kwaad. Op stenen muren kunnen bloedluizen niet veel doen, zeker niet als de voegen intact zijn. Maar ook die kan je witkalken als je dat liever hebt. Grondverven hoeft niet.
En verder zoveel mogelijk verluchting behouden. Niet alle kieren dicht proberen maken want dat lukt toch niet. Zeker geen dubbele wanden of extra plafond maken. En verluchting is gezond voor de kippen (die ook goed tegen kou kunnen) en bloedluizen houden er niet van.
Donker is geen probleem eens de kippen op stok zijn. Als het 's ochtends ook lang donker blijft binnen, ga je misschien wel minder eieren hebben.

Wat voor kippen wil je eigenlijk gaan houden?

CatharinaH
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor CatharinaH » 22 jul 2021 16:52

Bedankt voor jullie antwoorden. Daar kan ik zeker wat mee!
We gaan snel een ventilatierooster aanschaffen want anders is er inderdaad 's nachts geen frisse lucht in het hok. Verder wilde ik vandaag witkalk halen, maar de bekende bouwwinkels hebben deze niet, dus ik denk dat ik online maar wat bestel. Diatomeeënaarde zal ik ook nog moeten vinden.
Wij hebben al een bruine boeren legkip en daar komt een Amrock en een Poule de Bresse bij. Een bij elkaar geraapt setje dus, maar we kijken nog of we van elk soort nog een soortgenootje kunnen vinden.

Wat kan ik het beste op de betonnen grond leggen? Of hoeft daar niets op?

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jul 2021 14:29

Je kan daar wat zaagsel of vlas oid op leggen, maar dat hoeft niet per se. Ik vind kippenstront, eens ze droog zijn wel gemakkelijk op te vegen zonder steeds het strooisel te vervangen. Wel in de legnesten iets waar ze nestje mee kunnen maken. Liefst geen stro want daar kruipt bloedluis in.
En onder de zitstokken ofwel strooisel ofwel een mestplank voorzien want 's nachts maken ze het meeste mest. Dus onder de stok ligt het steeds vol na de nacht.

CatharinaH
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor CatharinaH » 31 aug 2021 13:17

Het kippenhok is klaar en er lopen inmiddels 7 kippen rond. Wij hebben wel stro in de leghokjes gedaan maar het is dus beter van niet? Wat zou er anders in kunnen? Onder de zitstokken hebben we een plank met zaagsel. Zo kun je de stront beter weg krijgen inderdaad.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor jantien » 31 aug 2021 14:04

Gauw het stro weghalen, is een walhalla voor bloedluis :shock:
Lekker zaagsel in de leghokken, vinden ze ook heerlijk :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 aug 2021 14:06

Hooi vb. Dat is niet hol. Alles waar er lange slierten van zijn en dat onschadelijk is voor de kippen, kan je gebruiken. Als het enkel voor te leggen is, kan zelfs enkel zaagsel dienen. Als ze eitjes zouden uitbroeden, is iets meer 'nestmakend' materiaal wel aangenaam.

Ik gebruik ook stro hoor. Maar ik heb ook geen bloedluis door de diatomeeenaarde. Moest ik toch ooit nog een uitbraak krijgen, is dat wel het eerste dat buitenvliegt.

CatharinaH
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nachthok gereed maken

Berichtdoor CatharinaH » 31 aug 2021 14:16

Is vlas strooisel ook goed? Dat ligt nu ook op de grond in het binnenhok.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten