Vrijheid voor de kipjes

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
kermitkrieger
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2021 08:39
Land: Nederland
M/V: M

Vrijheid voor de kipjes

Berichtdoor kermitkrieger » 28 okt 2021 22:39

Vandaag de 3 hennetjes voor het eerst vrij gelaten in de tuin, wel even onwennig voor ze.
Wie laat ze ook vrij lopen?

Afbeelding

Foreest
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2020 16:56
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vrijheid voor de kipjes

Berichtdoor Foreest » 29 okt 2021 19:12

Onze 4 hennen plus haan lopen van oktober tot april vrij in onze bostuin van ruim 1000m2 rond. Van april tot eind september hebben ze een overdekte ren van 6m2 en een niet overdekte omheinde ren van ruim 30m2. In de herfst/winter is er gevaar voor roofvogels.hoewel de haan goed zijn werk doet en de lucht in de gaten houdt, toch de afgelopen jaren twee hennen verloren. Zomers als de tuin wat bescherming verdient, vervelen ze zich wat en een paar hennen pikken dan de eigen rug kaal. Dat stopt weer zodra ze weer in de tuin kunnen.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vrijheid voor de kipjes

Berichtdoor Buitenbeestje » 30 okt 2021 11:35

Bij ons lopen de kippen (momenteel 4 stuks) de hele dag los in de tuin. Tegen de avond gaan ze vanzelf het nachthok in en sluiten wij het deurtje van de ren.
De tuin is wel dicht beplant met achterin een grote boom en verder veel struiken en bodembedekkers.
Zo voelen de kippen zich ook veiliger voor ‘gevaar’ vanuit de lucht.

Zelf vind ik het belangrijk dat de kipjes hun natuurlijke gedrag kunnen tonen. Zoals lekker scharrelen, een zandbad nemen etc. Ze genieten echt van het vrij rondlopen, dan neem ik de kleine kans op predatie maar op de koop toe…

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Vrijheid voor de kipjes

Berichtdoor Kip La La » 31 okt 2021 09:26

Ik laat mijn kipjes zoveel mogelijk los lopen.
Dat komt er vaak op neer dat ze bij ons binnen komen zitten.
Ik moet wel constant op ze letten ivm de havikvrouw en langslopende honden. :evil:
Ze zijn binnen opgegroeid dus voelen zich op hun gemak als ze bij ons in de buurt zijn.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten