Houthaksel

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Chickchook
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2021 15:32
Land: Belgie
M/V: V

Houthaksel

Berichtdoor Chickchook » 25 nov 2021 14:16

Hoi hoi,

Ik heb een onoverdekte kippenren in de tuin van 40m2 met een afsluiting van kastanjehek met onderaan kippengaas voor 2 legkippen en 3 Cochinkrieltjes. Toen we enkel de Cochinkrieltjes hadden bleef het gras lang en moest lijn man het nog steeds afrijden in de ren. Nu met de twee legkippen erbij en het slechte weer is er bijna geen gras meer te bespeuren. Nu had ik gelezen om om de modderplekken houthaksel te strooien.
Dat heb ik intussen gedaan (zeker een zak of 10 uit de Aveve) en vooral rond het hok.
Nu stelt zich het volgende probleem: de kippen scharrelen er natuurlijk in maar gooien ook alles op een hoop waardoor de rest weer modder is. Het haksel raakt ook vermengd met aarde en gras en bladeren en is nu een vuile boel die ik steeds weer open moet harken. Bovendien worden er ook stukken houthaksel steeds uit de ren gekegeld, want die gaan door de gaten van het kippengaas.
Ik had me misschien onterecht voorgesteld dat het een mooi perkje van netjes, droog houthaksel zou blijven :roll:

Tips? laag houthaksel te dun waardoor het nog met aarde vermengd geraakt? Nu zijn het verschillende hopen vuile houthaksel met plukken gras, bladeren, gekiemde zaadjes en de rest is allemaal modder...

Zandbad hebben ze.

Ga dit voorjaar ook tal van planten in de ren planten: lavendel, vlinderstruik, salie, hortensia... goed idee?

Ook eten mijn kippetjes geen groenten-en fruitrestjes: het enige war ze dol op zijn zijn regenwormen, slakken en gedroogde meelwormen (buiten hun korrel natuurlijk)?

Bedankt voor jullie input !

;)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Houthaksel

Berichtdoor tuff cookie » 25 nov 2021 17:46

Dat is wel sneu. Wat je zou kunnen doen is de grond in de ren hoger maken dan rond om de ren. Op die manier loopt het water weg. Het is alleen nogal een klus...

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Houthaksel

Berichtdoor Torinik » 29 nov 2021 21:38

Chickchook schreef:


Soms steken mensen pvc-buizen vol gaatjes vertikaal in de grond om het indringen te helpen. Of het goed werkt weet ik niet. Het is misschien een optie.

Zelf doe ik ook zoveel mogelijk organisch materiaal in de ren, dus met die houtschilfers zit je wel goed. Maar kippen zullen er toch in gaan scharrelen, dat is wat ze doen. Zeker die legkippen gaan een gat graven als je het wat dikker legt, of het zou een halve meter dik moeten zijn ofzo. Maar dat wil iedereen toch, scharrelkippen? Laat ze maar scharrelen naar wormen en al de rest wat ze lekker vinden.

Nu is zo'n beetje de periode dat het water in poelen blijft staan. Ik steek daar een schop in en als het de grond in trek, mooi. Zoniet keer ik de ren om met een schop. Tot je op het punt komt dat dat ook niet meer werkt. Hier bij mij is dat zo'n beetje wanneer het weer eindelijk begint te beteren, dat geluk heb ik dan, dat ik ze het hele jaar quasi droog en moddervrij kan houden.

Flink wat organisch materiaal helpt tegen de verkleiïng of verleming of hoe dat heet van je bodem. Je moet het er dan wel af en toe eens in spitten, en hopelijk eindig je met een ren die het water redelijk opneemt. Het is geen magische oplossing maar het helpt, en al zeker als je ren groot genoeg is en je aantal kippen klein genoeg in verhouding.
Ik heb zelf één plek waar het quasi niet werkt, voor de ingang van het hok. Dat hebben ze, ondertussen al 50 jaar, iedere dag plat getrapt, aangestampt en vermalen tot leem/klei. Een paar jaar terug eens een gat gegraven van dik 50cm diep, maar het trekt daar gewoon de grond niet in. Zoiets kan je enkel wat hoger leggen en het water laten aflopen, maar je kippen gaan heel waarschijnlijk roet in het eten komen gooien en net daar gaan scharrelen waar het jou slecht uit komt.

Kippen die geen groen eten, zijn verwende kippen. Geef ze tijdelijk wat minder voer en ze zullen dat groen wel leren appreciëren. Het is voor hun eigen goed. Hier gaan ze eerst voor het dagelijkse groen en dan pas de korrel.

Succes.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten