Geschikt als (nacht)hok?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Sander85
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2022 10:20
Land: Nederland
M/V: M

Geschikt als (nacht)hok?

Berichtdoor Sander85 » 15 mei 2022 12:18

Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een 2-3tal krielkippen.
Raskeuze is nog niet helemaal gemaakt, maar de wyandotte, cochin of chabo staan op mijn shortlist.

Maar voor het zover is wil ik uiteraard een goed hok hebben. De kippen gaan iedere dag los in de tuin, dus het is voornamelijk een nachthok.

Nu heb ik voor mijn 2 katten een buitenren gemaakt langs het huis, grotendeels in de schaduw.
Deze wil ik als het even kan gaan combineren met de kippen. Mocht het echt niet samen gaan kan ik nog wel een los nachthok kwijt ergens.

De ren bestaat uit een overdekt gedeelte 180x200x150(lxbxh) met tegels op de bodem en op 60CM hoogte een plank van 70CM breed.
Een 2e gedeelte van 200x200x200 (lxbxh) met op de bodem gaas en gras en op verschillende hoogtes loopplanken. Beide delen met elkaar verbonden met een tunnel.

Afbeelding
Afbeelding

Het overdekte hok is aan 2 zijkanten dicht en aan de andere kant staat de muur van het huis.
Het kan dus wel waaien, maar zover ik kan beoordelen tocht het er niet. Waar nu de kattenbakken staan (foto 4 hieronder) daar wil ik het kippengedeelte maken.
Overdag kan de klep opengezet worden en kunnen ze naar binnen en buiten. Weet nog niet zeker of die dan de hele dag open blijft staan, of alleen om ze erin en eruit te laten. Katten hoeven van mij niet de hele dag buiten te zijn. Hoewel die vaak dan alsnog gewoon binnen liggen..

Afbeelding
Afbeelding

Of zou ik er verstandig aan doen dit toch nog wat dichter te maken? Het open karakter spreekt mij meer aan, maar het gaat uiteraard om de gezondheid van de kippen.
De plank heeft nu ook nog kleine openingen tussen de planken, wel of niet dicht maken? Ook ivm wind, tocht en voor de bodembedekking.

Wat ik sowiezo nog wil gaan doen:
Hok aan binnenkant wit maken
Oprijplaten :lol: voor de kippen maken zodat ze makkelijker in/uit het hok kunnen.
Kippenstok(ken) ophangen. Twijfel nog over de richting. Tussen muur en ren (relatief laag boven de plank, hoger boven de tegels maar wel meer wind), of recht boven de plank.
Legnest aan het hok maken.
Paar kabeltjes wegwerken.

Zien jullie problemen / bezwaren of andere tips of suggesties dan hoor ik dat graag.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geschikt als (nacht)hok?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 mei 2022 12:30

Voor mij zou dat kunnen. Ik ben fan van open hokken.
Ik zou de 3e kant boven de plank ook dicht maken. En daar de zitstokken boven.
De legnesten daar waar de kattenbakken staan of onder de plank. Die moeten wel beschut.
Ik zou het hok niet wit schilderen, gewoon diatomeeenaarde gebruiken.

Wat ik me wel allereerst afvraag is hoe je de kippen los in de tuin wil laten en de katten niet.
Dat is volgens mij wel vragen om problemen. Ook dat de kippen plots op kattenterrein zouden gaan wonen. Daar zou ik toch niet helemaal gerust op zijn. Terrein delen, evt, maar gewoon hun hok daarin maken... Ik weet niet hoor.
Je kippen de toegang tot het hok ontzeggen als ze buiten scharrelen is toch ook niet ideaal.

Sander85
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2022 10:20
Land: Nederland
M/V: M

Re: Geschikt als (nacht)hok?

Berichtdoor Sander85 » 22 mei 2022 15:59

Ik zat ook een beetje met de katten hoe dat het beste op te lossen.
Uiteindelijk het idee laten vallen om de katten en kippen (permanent) te combineren. Ook voor de rust van de kippen. Dus een dicht hok. Misschien in de toekomst een (handmatig) sluitbaar luikje aan de binnenkant zodat ze wel de ren in kunnen als ze wat langer binnen/overdekt willen blijven.

Work in progress.

Afbeelding
Afbeelding

Kattenbakken gaan 1 etage naar beneden.
Aan de zijkant komt nog een legnest, waar ik makkelijk vanaf buiten bij kan.
Misschien in de toekomst ook nog een automatisch kippenluik erin, tot die tijd dagelijks handmatig de klep open en dicht.

Weer een stapje dichterbij het houden van kippen :)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten