Ervaringen roofmijt

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Floki
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:19
Land: Tsjechie
M/V: V
Locatie: Křinice

Ervaringen roofmijt

Berichtdoor Floki » 27 mei 2022 11:22

Is er hier iemand die ervaring heeft met het uitzetten van roofmijt tegen bloedluis? Het lijkt mij ideaal maar ik kom maar weinig ervaringen tegen dus wie weet zitten er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Vroeger als ik last had deed ik gewoon alles met een brandertje maar veel werk en ik was ook iets te fanatiek met de brander. Daar ik nu een mooi nu hok heb leek het mij de moeite waard om het hier even te vragen :-)

Loki laning
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jun 2022 19:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaringen roofmijt

Berichtdoor Loki laning » 29 jun 2022 10:13

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik weet dat u het hok goed moet schoon maken ik gebruik zelf dusty citroen in spuit vles werkt uitstekend u kunt ook vee rust kopen bij de welkoop is een vles met een koe er op onder de vleugels spuiten en goed in de naden van het hok een andere tip is een witte onder vlak en de naden goed afkitten regelmatig de stok schoon maken zelf weet ik niet meer dan dit hoop dag u er wat aan heeft

Vgr loki laning

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Ervaringen roofmijt

Berichtdoor tuff cookie » 29 jun 2022 11:50

Ik heb eens een bloedluisplaag gehad en heb roofmijten geprobeerd. Dat kan ik je afraden want je krijgt ze er niet mee weg. Wat goed werkt als je al een plaag hebt is een stoomspuit, die dood ook de bloedluis eitjes. Maar het is net als een brandertje, je moet alles raken en is veel werk. Maar succes verzekerd. Daarna als alles droog is met diatomeeënaarde insmeren, vooral rond de stok en de legnesten. Even een papje maken met water.
De kippen hoef je niet te behandelen want bloedluis zit alleen 's nachts op de kippen.

Floki
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:19
Land: Tsjechie
M/V: V
Locatie: Křinice

Re: Ervaringen roofmijt

Berichtdoor Floki » 04 jul 2022 20:25

Hatelijk dank voor de reacties!

Ja, het werd verkocht als een wonderoplossing maar dat is het blijkbaar niet. Voorlopig heb ik (nog) geen bloedluis en hoe het hok zeer schoon vind ik ook fijn voor de kippies maar dat Dusty citroen ga ik ook gebruiken en misschien inderdaad voor de zekerheid als het aardig weer is gewoon een keer het stoomapparaat pakken. De naden zijn zoveel mogelijk dichtgekit maar wil ze gewoon echt niet krijgen het lijkt mij zo zielig als ze nachts worden aangevallen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Ervaringen roofmijt

Berichtdoor tuff cookie » 04 jul 2022 22:18

Als je nog geen bloedluis hebt dan volstaat diatomeeën aarde. Dat gebruik ik al jaren en heb nooit ze nooit meer gehad. Maar wel het jaar rond in het hok houden in verband met de bloedluis eitjes.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaringen roofmijt

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 jul 2022 23:27

Dat doe ik ook en werkt prachtig.
Sinds ik het heb, wil ik niets anders meer. En het is een natuurproduct.

Dat is ook het enige dat echt goed preventief toe te passen is, zodat er geen bloedluisplaag komt. Al de rest is pas achteraf.

Roofmijten eten de bloedluis maar gaan dus zelf dood eens die bloedluis op is..
Kan je dus niet preventief gebruiken en moet je bij elke nieuwe plaag opnieuw aankopen.
Het werkt niet volledig afdoende op zichzelf maar andere middelen tegen bloedluis ( gif of diatomeeenaarde) werkt ook tegen de roofmijt en kan je dus niet combineren.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten