Kippen vrij in de tuin

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Marieke82
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2022 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Kippen vrij in de tuin

Berichtdoor Marieke82 » 06 sep 2022 22:31

Hallo, sinds 1 jaar hebben we 3 Cochin krieltjes. Ze zijn heel schattig en grappig en onze kids zijn er elke dag mee bezig. Ze hebben een grote overdekte ren, maar als we thuis zijn mogen ze loslopen in de tuin. Deze zomervakantie was dat elke dag, heel de dag en ze staan te trappelen voor de deurtjes om buiten te mogen. We hebben een heel grote tuin waar al volwassen bomen en hagen staan, maar spijtig genoeg geven ze de voorkeur aan het rondscharrelen tussen de pas aangelegde haagbeuk, pluimhortensia en boerenjasmijn. Ik zag er geen kwaad in omdat ze niet van de planten eten en ook niet echt bij de stam scharrelen. Maar nu zag ik toch wat wortels bloot liggen en vraag mij af of dat van de kippen komt. Op zich doen de planten het heel goed en het is nu ook niet veel wortel dat blootligt. Heb de haag nu helemaal afgezet met draad, wat wel wat werk en tijd kost en stenen rond de stam van de andere planten gelegd. Vind het op zich wel spijtig en op termijn ga ik niet alles kunnen afschermen van de kippen. Krijg het ook niet over mijn hart om ze niet meer vrij te laten rondlopen. Had ergens gelezen dat cochin krieltjes niet veel schade aanrichten en kippen ook nuttig zijn in de tuin, dus liet ze maar doen...Iemand ervaring? :-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen vrij in de tuin

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 sep 2022 01:17

Vergeleken met andere kippen die een stukje tuin al snel in een mijnenveld veranderen, laten cochins idd redelijk wat heel.
Tuurlijk willen ze het liefst scharrelen waar er losse grond is. Dat is gemakkelijk.
Dus je kan het een tijdje afschermen tot de aarde harder geworden is en er gras oid groeit.

Maar als je planten het gewoon goed doen en de kippen geen planten uitgraven of opeten zie ik het probleem eerlijk gezegd niet zo...

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kippen vrij in de tuin

Berichtdoor Buitenbeestje » 07 sep 2022 11:48

Hier lopen de kippen (4 krielen) ook de hele dag vrij in de achtertuin. Dat doen ze al heel wat jaren, de heesters hebben er geen schade van. Ik kan me wel voorstellen dat een pas aangelegd haagbeuk-haagje tijdelijk nog wat bescherming nodig heeft.

De meeste schade maken ze altijd in het voorjaar. Ze eten graag van de jonge plantenscheuten die net uit gaan lopen. Over kleine kwetsbare plantjes plaats ik van die ijzeren ronde rekjes die men normaal gesproken gebruikt voor hanging baskets. Grotere planten bescherm ik met gaas.

En ja, zo af-en-toe wordt er wat gesloopt. Maar ik vind het veels te gezellig om de kippen te zien rondscharrelen, dus neem ik dat maar op de koop toe… :roll:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten