Ventilatie kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Kuikentje4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2022 13:33
Land: Nederland
M/V: M

Ventilatie kippenhok

Berichtdoor Kuikentje4 » 08 okt 2022 12:55

Hoi,

Ik heb sinds een jaar een paar cochin krielkippen in de tuin met dit kippenhok (klik de link voor meer fotos): https://www.hokkendomein.nl/product/kippenhok-valtibar

Nu zag ik binnen in het hok op het plafond een klein beetje zwarte schimmel. Dit doet mij denken dat er niet genoeg ventilatie in het hok is. Ik heb het een en ander gelezen over het maken van een gat bij het dak zodat er een goeie luchtstroom ontstaat.

Mijn vraag: Zitten de dames op deze manier niet op de tocht? En hoe groot zou het gat moeten zijn?

Zie onderstaande foto:
Afbeelding

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor Buitenbeestje » 08 okt 2022 13:27

Het ventilatie gat kan je beter aanbrengen boven de kippen ingang (met trappetje). En dan onder de rand van het dak nachthok. Dus boven het rennetje.
Zelf heb ik daar 3 ronde gaten naast elkaar van c.a 2 cm doorsnee. Zorg ervoor dat de gaten beschermd zijn tegen inregenen en harde wind. En je kan er een stukje gaas over timmeren zodat evt. muizen er niet door kunnen kruipen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor jantien » 08 okt 2022 15:46

Sluit je s’nachts het gehele hok, dus dat deurtje als ze het trappetje oplopen of laat je dat open?

Kuikentje4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2022 13:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor Kuikentje4 » 08 okt 2022 15:58

jantien schreef:Sluit je s’nachts het gehele hok, dus dat deurtje als ze het trappetje oplopen of laat je dat open?


Er zit geen deur bij de trap, dus het hok is niet volledig dicht.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 08 okt 2022 17:06

Warme lucht in het nachthok stijgt omhoog en blijft hangen in het hoogste punt. Dus daar moet dan een ventilatie gat komen. Meestal wordt de ventilatie gemaakt in dezelfde wand zodat er geen tocht ontstaat, dat wil zeggen onder een opening en boven een opening dan krijg je doorstroming maar geen tocht.
De rode cirkel op de foto van het hok lijkt mij een uitstekende plek voor ventilatie want de opening onderaan waar de kippen binnen komen zit tegen de voorwand aan. Daardoor krijg je toch geen tocht in het hok want de lucht trekt dan langs de voorwand.

Kuikentje4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2022 13:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor Kuikentje4 » 09 okt 2022 15:27

Dank voor de reactie, hoe groot zou dat gat moeten zijn?

Kuikentje4
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2022 13:33
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor Kuikentje4 » 09 okt 2022 15:28

Buitenbeestje schreef:Het ventilatie gat kan je beter aanbrengen boven de kippen ingang (met trappetje). En dan onder de rand van het dak nachthok. Dus boven het rennetje.
Zelf heb ik daar 3 ronde gaten naast elkaar van c.a 2 cm doorsnee. Zorg ervoor dat de gaten beschermd zijn tegen inregenen en harde wind. En je kan er een stukje gaas over timmeren zodat evt. muizen er niet door kunnen kruipen.


Ja dat zou inderdaad ook kunnen, maar blijft de warme lucht dan niet alsnog in de punt zitten?

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor Buitenbeestje » 09 okt 2022 16:13

Dat weet ik niet precies. Kan alleen vertellen dat het op deze manier bij mij goed werkt. Heb in het nachthok geen schimmelvorming en ik zie ook nooit condens op het raampje. Alles is netjes droog.
Best wel belangrijk omdat wij een Chabo haantje hebben met (uiteraard) grote kop versierselen. Die kunnen met een hoge luchtvochtigheid tijdens vorst snel bevriezen.
Daar hebben we gelukkig nog geen last van gehad.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor Buitenbeestje » 09 okt 2022 17:11

Oh ja: wij hebben het ‘Kippenhok Elst L’ van dierenhandel Hoogendoorn. Ik denk qua grootte wel ongeveer even groot.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ventilatie kippenhok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 okt 2022 20:20

Ik denk dat als je nu last hebt van vochtigheid met de opening die open blijft, een paar gaatjes erboven daar niets aan gaan veranderen.
Ik zou ook in de nok een gaatje maken. Kleintje is genoeg.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten