Materiaal wand kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor Marjo_J » 09 mar 2023 22:33

Hey iedereen.
Vraagje: van welk materiaal hebben jullie de wanden van je nachthok gemaakt?

Ik ben de laatste hand aan het leggen aan het uittekenen van het kippenhok, en vraag me af welk materiaal ik daar best voor gebruik.
Betonplex (zoals voor de "vloer" van het hok) kan, maar is vrij duur en ik vrees dat dit in de zomer bloedheet wordt voor de kipjes. Het hok staat niet in de volle zon, maar toch.
OSB is een andere optie, maar dat is dan weer niet waterdicht. Ik kan het natuurlijk beitsen of verven of zo, maar of het dan voldoende waterdicht is?
Of misschien hebben jullie ngo andere ideeën?

Dit is hoe het hok er ongeveer zal komen uit te zien (is bedoeld voor 4-6 baardkrieltjes, komt nog een ren aan voor overdag):
Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 10 mar 2023 09:27

OSB zou ik zeker niet nemen, zit vol richels waar bloedluis lekker in kan schuilen, bovendien kan het niet goed tegen vocht. Het gaat dik opzetten omdat het vocht opneemt en snel rotten. Zelf heb ik multiplex, dat kun je dan wit schilderen. Watervast multiplex is het meest duurzaam maar ook duurder.

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor Marjo_J » 10 mar 2023 11:32

Goed punt over die richels - ik dacht om het oppervlak glad te schuren, maar dat helpt maar zoveel natuurlijk.

Hoe kon ik multiplex vergeten?? Ik had wel geen idee dat dit ook watervast te krijgen is, lijkt me inderdaad geen slechte optie.

Ik probeer wel een beetje op de kost te letten, maar ik ben ook van het principe "goedkoop is duurkoop". Dus liever nu iets meer uitgeven aan iets dat lang meegaat, dan over een paar jaar te moeten vervangen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 10 mar 2023 11:35

Ja, heb je gelijk in, beter in één keer goed.

Elroy
Berichten: 219
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor Elroy » 10 mar 2023 17:46

Ik heb zelf ook multiplex voor het nachthok. Fijn materiaal om te verzagen. De randen heb ik vóór montage ingesmeerd met diatomeeënaarde zodat bloedluis geen kans maakt.

Inderdaad: beter nu wat meer uitgeven en geen spijt hebben. Ook voor een goed klimaat en besparing op zorgkosten voor je kippen. En een goed hok gaat ook weer jaren mee.

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor Marjo_J » 10 mar 2023 20:12

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar multiplex is inderdaad ook een pak makkelijker te verzagen dan OSB. Bedankt voor je reactie!
Heb je de platen nog behandeld met verf of iets anders tegen de regen en zo? En hoe zit het eigenlijk met de temperatuur in de zomer in jouw hok?

Jep, alles in het nachthok wordt voor montage ingesmeerd met diatomeeënaarde, ook de randen van de bodemplaat in betonplex en het houtskelet. En onder de zitstokken komen bloedluisbakjes. Ik hoop dat dat voldoende is om die krengen buiten te houden. :gutgut:

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 mar 2023 22:25

Diatomeeenaarde af en toe wat bijpoederen. Zeker in de hoeken ed.
Als je dan zorgt dat de kippen niet tegen de wand komen als ze op stok zitten en je de oliebadjes goed proper houdt, dan zou dat perfect in orde moeten zijn.
Geen stro in de legnesten of het hok maar een niet hol materiaal is ook zeker een goed idee.

Als je bang bent voor de warmte zorg dan dat je het goed open kan zetten aan beide zijden zodat het overdag kan doorwaaien.
Evt een luik bovenaan met gaas (tegen ongedierte) en beschermd tegen slagregen dat je 's nachts open kan laten, kan ook veel verschil maken in de warme nachten.

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor Marjo_J » 10 mar 2023 23:52

Is inderdaad het plan - zal in het begin wat zoeken zijn van hoe vaak ik moet bijpoederen, maar komt wel goed denk ik. Stro komt er niet in, bodem van het nachthok wordt aubiose (hennepvezel) en in de legnesten dacht ik aan boekweitdoppen of beukensnippers.

Goh, bang is een groot woord - eerder dat eens het hok er staat het moeilijker zal zijn om er iets aan te doen. We wonen hier nog maar sinds november, dus het is wat moeilijk inschatten hoe warm het 's zomers in de tuin wordt. En met die hittegolven van de laatste paar jaren...

Er zijn permanente ventilatiegaten (met volièregaas) voorzien aan voor- en achterkant net onder het dak, aan elke kant 9 gaten van 5 cm doorsnee. De voor- en zijkant krijgen allebei een luik (ook met volièregaas) om overdag te kunnen verluchten (maar kan dus eventueel ook 's nachts open blijven). Ik zou in de achterwand nog een extra luikje kunnen maken, maar dan zit dat ter hoogte van/net boven de zitstokken (weet niet of dat wel zo'n goed idee is).
In de andere zijkant (de kant "in" de ren zeg maar) is ook nog plaats voor een raam, dus dat is eventueel ook nog een optie.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 11 mar 2023 08:21

In de zomer kun je tegen de hitte een zeilspannen om schaduw te geven. Ook helpt het om het hok van buiten wit te schilderen, weerkaatst zonlicht, wordt daardoor minder heet.
Met overal ventilatie maken in het hok is het toch oppassen geblazen. Zodra je ventilatie maakt tegenover elkaar in het hok ontstaat tocht. De kippen kunnen dan "snot" krijgen.
Het beste kun je ventilatie maken in dezelfde wand als waar de kippen in en uit gaan. Het principe is van onder komt koele lucht binnen en boven gaat de opgewarmde lucht eruit. Zo komt er geen tocht maar wel ventilatie.

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Materiaal wand kippenhok

Berichtdoor Marjo_J » 11 mar 2023 12:33

tuff cookie schreef:In de zomer kun je tegen de hitte een zeilspannen om schaduw te geven. Ook helpt het om het hok van buiten wit te schilderen, weerkaatst zonlicht, wordt daardoor minder heet.


Oh, goed idee van dat zeil! Wit (of toch een lichtgrijs) schilderen was idd het plan.

tuff cookie schreef:Met overal ventilatie maken in het hok is het toch oppassen geblazen. Zodra je ventilatie maakt tegenover elkaar in het hok ontstaat tocht. De kippen kunnen dan "snot" krijgen.


Ja, dat evenwicht voor voldoende verluchting zonder tocht is niet simpel. Ik had me voor die gaten op de FAQ gebaseerd - toch maar niet doen dan?

Loex schreef:Verluchting is ook ZEER belangrijk in een hok zeker als men het hok afsluit anders valt de warme vochtige lucht neer op de kippen en worden ze snel ziek.
De bedoeling is dat je een luchtcirculatie krijgt in het hok zodat de warme klammige lucht langs boven (hoogste punt van het hok) weg kan en dat er verse lucht kan binnen komen langs een lager punt in de tegenoverstaande wand.
Als men de ingang van het hok open laat kan met dat als inkomende verluchting aanzien en dan aan de achterkant bovenaan extra verluchting aanmaken.

Dit is een schets die Ron ooit maakte die het wat duidelijker maakt voor hokken die 's nachts afgesloten worden.
Afbeelding

Hou altijd wel rekening met de hoogte van de zitstokken en de grote van de kippen, als je onder het dak aan beide zijde verluchting maakt zoals op de tekening mogen die niet ter hoogte van de kippen staan anders moet je er op letten dat er een groot hoogte verschil is tussen in- en uitvoer.


De grote "ramen" zijn zoals ik zei eerder voor overdag, als de dames buiten zitten, om goed door te luchten. De ingang wordt 's avonds afgesloten, dus 's nachts kan die niet dienen voor het binnenkomen van de lucht.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense, kippietoktok en 7 gasten