Hoeveel kippen in ons verblijf?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Filou
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:11
Land: Nederland
M/V: V

Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor Filou » 29 feb 2024 17:27

Mijn eerste topic hier!

Een paar maanden geleden moest ik nog niks van kippen weten, maar toen mijn man opperde om eens naar kippen te kijken was er geen weg terug. Een mooi hok gekocht op marktplaats (een man en schoonvader met een hernia verder.. :gulzig: ), een mooi kampje afgezet en wat een maandenplan zou worden werd een wekenplan, en sinds een paar weken hebben wij 3 Isa Brown legkipjes gered en een mooi plekje in onze tuin gegeven. En ondanks dat ik erg blij met deze 3 dames ben, kriebelt het ontzettend om er nog 2 dames bij te nemen (bloed kruipt waar het niet gaan kan).

Wij hebben een nachthok van 1 m² waar wel een mooie hoogte in zit, onze af te sluiten ren is 3 m² maar deze staat altijd open. Verder is de uitloop 25 m² waar we deze zomer nog verschillende planten en struiken toe willen voegen als verrijking. Deze kan later nog uitgebreid worden en het kan ook zijn dat we uiteindelijk besluiten dat ze vrije uitloop krijgen in onze tuin van circa 400 m². Ik heb al veel gelezen op internet en qua afmetingen van de uitloop zitten wij denk ik wel goed, maar ik heb mijn twijfels bij het nachthok. Mijn Isa Brown hennen gaan niet op stok, dat hebben we geprobeerd maar ze zijn heel happy op hun dikke zaagselbodem. Wij hebben wel een stok, die is dus nog 'vrij'. We hebben er een los legnest bij, maar deze hebben we eruit gehaald voor meer ruimte.

Wat is jullie advies? Kunnen hier nog twee dames bij of is dit meer dan voldoende voor mijn dames die ik al heb? En mochten er nog dames bij kunnen, zijn er bepaalde rassen welke hier totaal niet bij zouden passen of juist wel heel goed? Ik heb een zwak gekregen voor de Faverolles, maar sta dan overal voor open. Maar ook als de oppervlakten te klein zijn ben ik uiteraard heel tevreden met mijn huidige dames.

Gebruikersavatar
K1P
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lutten

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor K1P » 29 feb 2024 20:34

Nachthok klinkt nogal klein. Bovendien, als er kippen op de stok komen, lopen de Isa's dan geen risico om ondergepoept te worden?

Filou
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:11
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor Filou » 29 feb 2024 20:55

Afbeelding

Afbeelding

Zijn de foto’s zo goed te zien? Het gaat om dit hok. Als het te klein is voor meer kippen dan houd ik het mooi bij 3 dames.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23017
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor Kip La La » 29 feb 2024 21:32

Ik denk dat je het voorlopig beter bij deze drie kunt laten.
Qua grootte van het nachthok maar ook omdat het groepje wat je nu hebt functioneert.
Komen er andere bij dan heeft dat toch weer onrust tot gevolg.
Hybride kippen zijn ook een soort op zich en sneeuwen andere kippen onbedoeld gauw onder.
In de loop der tijd ga je ze toch moeten vervangen en krijg je vanzelf nieuwe kipjes.
Veel plezier met ze!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19181
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor Isabel » 01 mar 2024 05:23

Ik zou het ook bij deze drie dames houden: op de Isa's zit nogal al een kop. :mrgreen:

frankip
Berichten: 2969
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor frankip » 01 mar 2024 06:42

Vooral Welkom in de kippenwereld. Geniet eerst eens een jaartje van je trio. Meer kippen betekend niet ook meer plezier erin. Juist bij een kleiner groepje kun je meer genieten van de personages. Kun je ze lekker tam maken , en is de hoeveelheid poep te overzien , mocht je (hopelijk)besluiten om ze alle ruimte te geven. Geniet er van .

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mar 2024 07:49

Ik vraag me wel af, waar leggen ze nu hun ei?
Gewoon ergens waar ze verkiezen? En daar slapen ze dan tussen?
Als je dat ooit probeert met een ras dat enigzinds broeds durft worden, ga je heel vaak broedse kippen hebben.
Ik zeg het maar...
Ik zou toch leggen en slapen proberen scheiden.

Nu, qua uitbreiding. Mijn collega's hebben absoluut gelijk. Het verstandigste is om nog een beetje te wachten. Hybride legkippen leggen heel veel, maar houden daar op een keer ook gewoon mee op. Dan is het leuk als je op dat moment kan uitbreiden. Bovendien zijn ze dan hopelijk ook wat rustiger wegens wat ouder.
Hoe dan ook moet er een ras bij dat ook wat pit heeft. Ik twijfel of de faverolle daarvoor in aanmerking komt. Pas op, als je nu later nog 1 Isa over houdt dan kan je er een groepje van zowat alles bij zetten. Eentje alleen is wel toegeeflijker en past zich wat meer aan. Zeker als de anderen dan met veel zijn. Maar het blijft een verschil in karakter.
Dat gezegd zijnde, snap ik alles van het feit dat verstandig doen soms zo damn lastig is en stom. :mrgreen:
Dus ik ga je niet zeggen dat je niet mag.
Maar bedenk goed wat je doet. Want de kans bestaat dat je onrust in de groep krijgt en dat de nieuwe kippen behoorlijk wat pikken moeten ondergaan. Ga jij het dan nog leuk vinden? Daar moet je wel op voorhand bij stilstaan. ;)

Oh en ik vind je nachthok op zich niet te klein. 1m2 is best groot.
Maar 25m2 uitloop vind ik voor 3 Isa browns prima, als je er een ander ras bij zou steken zou ik toch een stuk groter gaan anders kunnen ze elkaar niet uit de weg gaan. Dan krijg je zeker gerommel.
Qua grootte van de ren is het ook altijd de vraag of je wil dat er nog iets blijft staan of niet. Tegen het scharrelgeweld van een Isa is niet veel bestand. Die krijgen die 400m2 wss nog wel kaal.
Maar vb een faverolle is daar veel rustiger in. Als je later die zou hebben, kan je wel proberen gras te behouden in een grotere ren.
Hoe meer ruimte hoe fijner voor de kippen wel, uiteraard.
Een paar struikjes in een ren vind elke kip super fijn. Er zijn struiken die nadat je ze een paar jaar hebt beschermd, wel wat kunnen weerstaan. Kale oppervlakte hebben de kippen ook niet zoveel aan.

Filou
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:11
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor Filou » 01 mar 2024 14:40

Bedankt voor het advies en vooral ook de leuke en uitgebreide reacties! Als 'kippenbeginner' sta ik altijd open voor advies en ideeën om het mijn kipjes aangenaam te maken. Dat de Isa Brown een pittig ras is kwam ik al vrij snel achter, ik heb inmiddels al twee brutaaltjes die graag op schoot springen als er wat te halen valt. Ik ga het mooi bij drie dames houden, er is later altijd wel ruimte voor wat anders wanneer mijn kipjes ouder worden of er niet meer zijn.

Wordt er door jullie aangeraden om wel een legnest erin te doen? Ik heb hem liggen in de schuur, ik kan het legnest er zo in zetten. Op dit moment leggen ze inderdaad gewoon in het hok en gaan ze niet op stok omdat dit vanuit de opvang ook niet werd gedaan. Als dit fijner is voor de dames dat zet ik de legnesten er zo gewoon even in.

Filou
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:11
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor Filou » 01 mar 2024 14:47

Hierbij nog een foto van de uitloop en twee van de dames! De stoel staat er tijdelijk, maar ook leuk om te gebruiken om de kippetjes te leren kennen, haha.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23017
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoeveel kippen in ons verblijf?

Berichtdoor Kip La La » 01 mar 2024 15:01

Wauw dat ziet er heel leuk uit. :duimop:
Die twee hebben ook een flapkam, wordt gezegd dat die heel goed leggen.
Ik denk dat het een goede beslissing is om even te wachten met nieuwelingen toe te voegen.
Ik heb er nu eentje bij een andere grote kip en drie serama’s.
Gelukkig hebben ze ieder een apart nachthok maar de kleine haan is continu bezig de grote hongerlappen op afstand te houden van de voerbak.
Ik geef ze nu gescheiden van elkaar eten want niemand kwam nog aan rustig eten toe, vooral de legkip is continu uitgehongerd en op zoek naar voedsel.
Dat gezegd hebbende, ik vind de hybride legkip een enig soort kip, heel leuk.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten