Grasbehoud & vliegruimte

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
SvenVl
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2024 23:11
Land: Belgium
M/V: M

Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor SvenVl » 21 mar 2024 07:44

Beste,


Ik ben nieuw op dit forum, al enkele leuke topics/ideetjes gezien hier :)

Sinds enkele jaren hebben we kippen, en ik wil dit jaar even kijken hoe ik hun levenskwaliteit toch wat omhoog kan krikken. Daarbij heb ik enkele vraagjes. Sorry als deze al voorheen gevraagd waren, maar de zoekfunctie op dit forum lijkt niet te werken? :?:

Swat, de vragen:

Gras
Zoals velen zou ik toch wat gras in het hok willen. Ik heb 3 legkippen op +- 10-12m², dus gras heeft weinig kans. De ren ga ik uitbreiden tot 15-17m² nu, en ik zou 5m² gras willen zaaien:
-> is het een goed idee om een bekisting te maken, vb 5cm hoog, met kippengaas, zodat de kippen de jonge grassen niet kunnen pikken? Of is dit eigenlijk zinloos? Maw: als kippen gras eten, trekken ze dat dan uit met wortel & al?
-> welk soort gras best? Gras dat dus zonder problemen wat langer wil worden, en ook wat steviger is wellicht?
-> denken jullie dat dit een meerwaarde is voor die beesten, of lopen/zitten ze gewoonweg niet graag op kippengaas?

Vliegruimte
M'n buitenren is slechts 80cm hoog, met bovendraad zodat ze niet kunnen ontsnappen. Ik heb er echter een krulwilg vlak naast staan, en speel met het idee om een klein stukje naar vb 2-3m hoogte te brengen, zodat ze op enkele takken zouden kunnen zitten. Op het moment dat de beesten vrij rond kunnen lopen, zitten ze wel nooit in een boom, dus geen idee of dit meerwaarde kan zijn of niet. (klein detail: de huidige kippen zijn jong gekortwiekt, vliegen wel een beetje maar dus niet stabiel, maar met de nieuwe generatie ben ik dat niet van plan :) )
-> gezien we er nogal vlak op kijken, wil ik dat stukje zo smal mogelijk houden. Enig idee hoe breed die 'sluis' naar de boom moet zijn, in de hoop dat die kippen er in vliegen?

Planten
-> welke planten/struiken worden aangeraden bij kippen? Max hoogte 80cm, en die zou ik dan uiteraard ook met gaas beschermen

Andere
-> ik zou ook wat schors leggen. Is zand ook aangeraden of niet? En dat wellicht in een diepere bak, omdat het zand anders direct verspreid zal liggen vermoed ik?
-> overkapping met een net ipv draad is wellicht niet echt aangeraden, gezien de kipjes verstrikt kunnen geraken vermoed ik?


Alvast bedankt! :-D

Sven

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor Kippenboerke4 » 21 mar 2024 17:42

Eerst welkom op het forum!
Je kan heel veel planten en struiken zetten maar ik zou wel oppassen met de giftige planten en struiken voor kippen.Bessenstruiken zijn altijd wel leuk om te zetten.
En het idee met gras zaaien en er kippengaas over doen zodat de jonge grassen niet worden weggepikt is een heel goed idee ik heb ook al eens daaraan gedacht.
En is 80 cm niet te laag voor een omheining voor legkippen?
Ik heb 1 meter 60cm omheining en daar springen mijn legkippen (leghorn) gewoon op ,ook al zijn de veren geknipt.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 mar 2024 19:49

Gaas als plafond is idd beter dan een net.
En een boom zullen ze misschien wel leuk vinden, tenminste als er takken of trapsgewijs plankjes zijn waar ze op kunnen springen.
Ivm het gras, dat kan je uitproberen. Qua soort kan je weidegras nemen, dat is iets steviger maar nog steeds eetbaar voor kippen. Echt stug gras kunnen ze nl niet veel mee.

Bessenstruiken vind ik ook super voor kippen.
Je kan ze snoeien, ook in de hoogte. 80cm is wel erg laag voor een struik, maar beter dat dan niets...

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor jantien » 22 mar 2024 07:30

Hoi Sven, je schrijft dat ze soms ook los mogen lopen.
Ik zou al je ideeen vergeten en ze dan elke dag los laten lopen. Dit kan en doe je nu misschien niet om de een of andere reden maar dan zou ik juist zorgen dat dat wel kan.
Gras op zo’n klein stukje en met gaas, dat zal hem ook niet worden en gaas is idd niet zo geweldig om op te lopen. Ze kunnen dan vanzelf in die boom als ze zouden willen, vinden ze vaak wel fijn en hun eigen zandbaden plekje zoeken.
Dáár krijg je gelukkig kippen van :duimop:

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor baklap » 22 mar 2024 09:24

Je zou altijd een kippentunnel kunnen maken zoals hier:
https://www.youtube.com/watch?v=ODbjXQ_YVuA

Gras zaaien en kippen is geen goede combi, ik zou dat stuk tijdelijk afschermen zodat ze er niet bij kunnen dan groeit het gras het beste.
Onze kippen eten het gras, maar ze graven er ook graag in op zoek naar wat lekkers. Vooral als een stukje wat kaler is gaan ze sneller graven.
Het soort gras is weidegras wel een goede keus.

SvenVl
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2024 23:11
Land: Belgium
M/V: M

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor SvenVl » 22 mar 2024 22:53

Bedankt voor alle reacties al! Bessenstruiken zie ik wel zitten, we hadden ooit blauwe bessen maar die struiken zijn kapot, dus ideaal om daar dan te zetten :duimop:

Los lopen doen we inderdaad soms maar niet zoveel, omdat ze dan de moestuin kapot scharten en veel k*kken op ons terras :mrgreen:

Dat weidegras ga ik dan eens proberen, baat het niet dan schaadt het niet. Afwisselen heb ik ook al gedacht, het park in 2 en dan telkens 1 deel laten recupereren. Maar dan zitten ze in nog een kleiner deel natuurlijk, en dat is ook wel weer wat werk elke keer.

80cm is inderdaad laag, is bewust zo omdat we er anders nogal op kijken, nu zitten ze vrij subtiel achter enkele struikjes en die boom. Ik moet nog eens goed nadenken over dat stuk naar die boom. Vliegen die beestjes het liefst gewoon op, of voorzie ik beter enkele niveaus zodat ze geleidelijk aan naar boven kunnen? Ik vermoed het tweede omdat de huidige kipjes gekortwiekt zijn.

Bedankt!

Sven

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor frankip » 23 mar 2024 06:22

SvenVl schreef:
80cm is inderdaad laag, is bewust zo omdat we er anders nogal op kijken, nu zitten ze vrij subtiel achter enkele struikjes en die boom.



Sven

Dit vind ik heel raar . Je wil je kippen toch niet verstoppen achter een struik , in een lage ren , zodat je ze niet ziet :crazyeyes: Normaal gezien heb je je huisdieren toch zodat je ze kunt zien en genieten. En ja uitwerpselen horen daarbij.Maar om ze dan maar weinig los te laten? Waarom heb je dan eigenlijk je kippen ?

SvenVl
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2024 23:11
Land: Belgium
M/V: M

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor SvenVl » 23 mar 2024 07:12

Dat is een keuze natuurlijk, ik snap dat veel mensen hier de kipjes net wel willen zien en/of sierkippen hebben, ik heb ze vooral voor eitjes en omdat het gewoon leuk is met de kindjes :-) we zitten genoeg bij de kippen, maar van binnen in het huis wil ik ze nu niet perse zien.. Kipjes zelf zijn geen probleem, maar een kippenren is gewoon niet mooi vind ik.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mar 2024 07:45

Ze zijn waarschijnlijk geleewiekt.
Kortwieken is enkel de veren knippen en dan moet je't elk jaar opnieuw doen. Bij leewieken halen ze op jonge leeftijd een stuk van de vleugel weg, met botjes en al, en dan kunnen ze nooit meer deftig vliegen..

Opvliegen naar een boom zal ze dan ook niet lukken.

SvenVl
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2024 23:11
Land: Belgium
M/V: M

Re: Grasbehoud & vliegruimte

Berichtdoor SvenVl » 23 mar 2024 09:05

Interessant, nee ik heb enkel de veren gedaan, dus eigenlijk zouden ze dus wel opnieuw kunnen vliegen.. :-)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten