Kippenhok: ventilatie en geluid

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Lucifer22
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 apr 2022 09:09
Land: Nederland
M/V: V

Kippenhok: ventilatie en geluid

Berichtdoor Lucifer22 » 21 mar 2024 09:50

We hebben nu twee jaar kippen, we genieten enorm van ze. Ze zijn zo leuk, dat het hok dat we twee jaar geleden goed doordacht gebouwd hebben, te klein wordt ^^

We gaan dus een dubbel zo groot hok maken, maar houden wel zo ongeveer hetzelfde ontwerp aan, want die bevalt prima. Sommige dingen gaan wel iets veranderen en ik twijfel wat het beste is:

De opening gaat met automatisch deurtje die echt helemaal sluit, waar geen kier is. Dus ik kan qua ventilatie de plek kiezen die het meest handig is.

WAAR moet de ventilatie.
Optie A: Aan de ene kant onder, en aan de andere kant boven. Dus wel tegen over elkaar, alleen onder/boven.
Optie B: beide aan dezelfde zijde. 1 rooster beneden en 1 rooster boven.

Kan ik kiezen wat het handigste is, of is 1 van de twee echt beter? Het hok (binnenmaten) is 65cm hoog. De zitstok komt op 20cm.
Het hok is echter 250cm lang.

Volgende vraag is: LOCATIE van de ventilatieroosters.
Het hok staat met de achterzijde dicht langs een wintergroene (hedera) heg. Dat is het westen.
Qua lichtinval en zo min mogelijk geluid (vanwege hanen) zou het ideaal zijn als ik aan de achterzijde de ventilatie kan doen. Door de heg komt er minder licht in de ochtend binnen, plus het geluid heeft misschien die heg dan eerst nog als geluidswal voor het bij de buren terecht komt.
Of zou dat te weinig ventilatie worden, omdat het daar niet echt waait?

Andere locaties zouden zijn:
zijkant, gericht op het zuiden
voorkant, gericht op het oosten

En de laatste vraag:
Ik had ergens gelezen dat iemand een soort sluis maakt voor de ventilatie roosters. Dus het ventilatie rooster zit in de buitenwand, vervolgens wordt de frisse lucht een beetje schuin (via een betonplex 'sluis') naar de binnenkant doorgesluisd. Op die manier heeft het geluid weer een extra barrière.
Klopt dat?

Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten