Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Hilda » 06 mei 2021 07:36

Dit is mijn hok, heb het 20 jaar geleden gekocht bij een bedrijf die houten schuren en garages enzo maakt. Van het resthout van die schuren, maken ze kippenhokken. Ze brachten 'm kant en klaar en zetten 'n op de juiste plek, het enige wat ik nog moest doen was een ren er aan vast maken. Pas nu, na 20 jaar begint het hout, waar het gaas mee vast zit, dus niet de constructie, te rotten, en moet ik dit binnenkort gaan vervangen (mooie zomerklus). Ik heb nooit iets aan het hout gedaan wbt onderhoud, dus niet geverfd of gebeitst. Het enige wat ik heb gedaan is de achterkant van de overdekte ren dicht gemaakt met doorzichtige golfplaten, omdat de achterkant op het Westen staat en het hier bijna altijd vanuit het Westen waait.
Het ideale is dat je in het hok kan staan.
Het loont de moeite eens bij zulke bedrijven te gaan kijken voor een kippenhok als je zelf niet zo handig bent zelf een te bouwen, je betaald er misschien wel wat meer voor, maar je hebt ook erg lang wat aan.
Afbeelding

OzzieOxborrow
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor OzzieOxborrow » 06 mei 2021 09:28

Mijn kippenhok is ook weer iets verder... Voordeel van thuiswerken, om 4 uur klap ik mijn laptop dicht en kan ik de tuin in om aan het kippenhok te klussen. Elke dag 2-3 uurtjes eraan werken scheelt toch best veel. Zeker aangezien het komend weekend slecht weer word dus ik er waarschijnlijk niks aan kan doen.

Afbeelding

Deurtjes zitten erin, moet nu nog bedenken hoe ik het de deurtjes dicht ga maken, maar denk gewoon een houten plaat die ik erin kan schuiven en eruit kan halen als ik naar de kippen wil kijken/als het lekker weer is.
De die kieren bovenin worden nog dicht gemaakt, maar daarvoor moet ik eerst flink wat hout gaan verzagen.

De kunststof platen die er nu onder liggen moet ik ook nog op maat maken en komen dan als een bak in de bodem te liggen. Extra makkelijk schoon te maken en beschermd het hout tegen vocht.

OzzieOxborrow
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor OzzieOxborrow » 07 mei 2021 15:41

Weet niet of er iemand op zit te wachten.. Maar ik heb gisteren de loopplank voor mijn kippenhok gemaakt, naja eigenlijk mijn vrouw aan het werk gezet met de zaagmachine en spijkerpistool:

Afbeelding

Kan niet wachten totdat de kipjes hun intrek kunnen nemen :)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 07 mei 2021 15:57

Schiet lekker op, dat "thuiswerken". :duimop:

Esre
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2021 23:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Esre » 07 mei 2021 17:27

OzzieOxborrow schreef:Weet niet of er iemand op zit te wachten.. Maar ik heb gisteren de loopplank voor mijn kippenhok gemaakt, naja eigenlijk mijn vrouw aan het werk gezet met de zaagmachine en spijkerpistool:

Afbeelding

Kan niet wachten totdat de kipjes hun intrek kunnen nemen :)


Ik vindt het erg leuk om mee te kijken hoor :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 07 mei 2021 18:05

Hilda schreef:Pas nu, na 20 jaar begint het hout, waar het gaas mee vast zit, dus niet de constructie, te rotten, en moet ik dit binnenkort gaan vervangen (mooie zomerklus).

Benieuwd naar het resultaat van de zomerklus.
Succes er mee! :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 07 mei 2021 18:41

Je kunt al goed zien hoe het gaat worden :-D

OzzieOxborrow
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor OzzieOxborrow » 08 mei 2021 12:39

Isabel schreef:Schiet lekker op, dat "thuiswerken". :duimop:


Ideaal hoor :)

Alleen beetje saai dat ik al sinds maart 2020 niet op kantoor ben geweest, maar heb wel lekker veel tijd voor zulke dingen. En vind het ook wel leuk hoeveel tijd ik met mijn dochter van inmiddels 1.5 kan doorbrengen :)

OzzieOxborrow
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor OzzieOxborrow » 16 mei 2021 21:42

Vanaf donderdag weer hard aan het kippenhok gewerkt en het begint nu wel echt richting het einde te gaan.

Op de goede plek gezet, was nog een zware klus.
Afbeelding

De fundering afmaken, zodat de ren gebouwd kan worden
Afbeelding

Begin van de ren, en tijdelijk even wat platen op het dak geschroefd tegen de regen
Afbeelding

Verder met de ren vandaag, gelukkig was het vanmiddag heerlijk weer
Afbeelding

En zo staat die er nu bij, na het hele weekend keihard klussen
Afbeelding

Binnen in de ren:
Afbeelding

Volgend weekend is die hopelijk helemaal klaar. Legnest moet nog gebouwd worden, hier en daar nog wat tochtstrips plaatsen en het gaas moet er nog in. En de kippen natuurlijk :)

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor outdoorkippenman » 16 mei 2021 22:06

Wow, dat ziet er goed uit! Begint inderdaad een flink gewicht te worden! Mooi afgewerkt hoor!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten