Luchtvochtigheid daalt te snel

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Jessian
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2016 09:52
Land: Nederland
M/V: V

Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor Jessian » 21 apr 2016 21:59

Hallo allemaal. Ik heb sinds kort een budget automatische broedmachine om eendeneieren (en daarna kippeneieren) uit te broeden. Alleen de luchtvochtigheid daalt snel. Ik doe er dan water bij, dan loopt hij op tot 50-60% en dan na 5 uur ongeveer gaat het alarm af omdat er minder dan 40% lv in zit. Dit betekent dat ik er 's nachts uit moet om het water bij te vullen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik kan ook niet meer water erbij doen want dan is de lv weer te hoog.. Heeft iemand tips?

Jessian
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2016 09:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor Jessian » 22 apr 2016 13:44

Help aub.

Ik heb nog een vraag over het schouwen. Dat wil ik rond dag 6 gaan doen. Ze zitten nu op dag 3, ik heb al even gekeken met een schouwlamp, maar er zit een rondje in dat mee beweegt als je het ei draait. Kan ik daar al iets uit halen over de bevruchting? Of zie ik dat echt pas op dag 6?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5579
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor tuff cookie » 22 apr 2016 19:54

Misschien kun je eens informeren waar je de broedmachine gekocht hebt. Zij zouden dat moeten weten.
Vochtigheid 50-60 is wel aan de hoge kant.

Over het schouwen. Op dag 6 of 7 kun je het duidelijker zien.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor Dieter » 22 apr 2016 20:38

Luchtvochtigheid wordt bepaald door de OPPERVLAKTE water die aanwezig is. Als je bakje te snel leeg is, dan moet je een HOGER bakje plaatsen (zelfde oppervlakte, maar groter volume water!) Zo blijft de LV dezelfde, maar is het bakje langer vol.

Een LV van 40% is meestal ideaal.

Het gebeurt wel eens dat er een luchtbelletje in het ei zit dat meebeweegt, maar dat is helemaal geen indicatie dat het ei al dan niet bevrucht zou zijn.

Jessian
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2016 09:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor Jessian » 25 apr 2016 14:43

Dieter schreef:Luchtvochtigheid wordt bepaald door de OPPERVLAKTE water die aanwezig is. Als je bakje te snel leeg is, dan moet je een HOGER bakje plaatsen (zelfde oppervlakte, maar groter volume water!) Zo blijft de LV dezelfde, maar is het bakje langer vol.

Een LV van 40% is meestal ideaal.

Het gebeurt wel eens dat er een luchtbelletje in het ei zit dat meebeweegt, maar dat is helemaal geen indicatie dat het ei al dan niet bevrucht zou zijn.


Bedankt hier heb ik heel veel aan gehad! Met dat bakje blijft het wel mooi op 40%. Heb ook de eieren weer geschouwd en ik zie nu duidelijk een luchtkamer, maar nog niet echt aderen. Even afwachten.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor Dieter » 25 apr 2016 20:49

Een luchtkamer zie je altijd, bevrucht of niet-bevrucht.
Vanaf dag 3-4 kun je met een schouwlamp bij witte eieren duidelijk het befaamde "spinnetje" zien.

Jessian
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2016 09:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor Jessian » 26 apr 2016 11:13

Dieter schreef:Een luchtkamer zie je altijd, bevrucht of niet-bevrucht.
Vanaf dag 3-4 kun je met een schouwlamp bij witte eieren duidelijk het befaamde "spinnetje" zien.


Ik heb ze nu nog een keer geschouwd, bij 1 zie je duidelijk aderen, bij de rest niet

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze zie ik aderen
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor Roan12 » 26 apr 2016 19:22

Schouwen gebeurt door de lamp op de bolle kant te zetten. Dat is de kant waar de luchtkamer zit. Op deze manier schijn je beter door het ei heen zodat je het beter kunt zien. Dus niet via de zijkant.

De eerste is onbevrucht, het tweede ei lijkt toch ook wel iets te tonen van aderen, zie je waarschijnlijk beter als je schouwt zoals hierboven staat. De derde is bevrucht en bij het vierde ei kan ik het niet zo goed zien.

Jessian
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2016 09:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor Jessian » 01 mei 2016 15:16

Ik kon het slecht zien als ik de lamp op de bolle kant hield vandaar de zijkant. Heb nu weer geschouwd op de manier die je zei. Zal de foto's hieronder plaatsen. Het 1e ei is idd niet bevrucht lijkt me, dus deze moet ik er nu al uithalen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Luchtvochtigheid daalt te snel

Berichtdoor José » 01 mei 2016 16:10

Nr 1 is onbevrucht, nr 2 is bevrucht, nr 3 idem en nr 4 is wel bevrucht maar de rode kring die je ziet kan duiden op een geïnfecteerd ei, dus die moet je goed in de gaten houden. Als dat zo blijkt te zijn gaat het ei rotten en kan het exploderen waarbij de andere 2 bevruchte eieren besmet en besmeurd raken.
Ik zou persoonlijk nr 1 en 4 verwijderen en met de andere 2 verder gaan. Better safe than sorry!

De eieren zijn ook nogal vies. Dit geeft een grotere kans op bacteriën IN het ei. Een volgende keer kan je beter zorgen dat de eieren van een echt schoon nest geraapt worden als je ze als broedeieren wilt gebruiken.
Een ei waar evt. een klein beetje modder op zit kan je voorzichtig met vochtig keukenpapier schoonmaken voordat je gaat broeden. Maar als ze helemaal besmeurd zijn, zoals deze, zou ik ze niet als broedei nemen.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten