Uitkomstmachine zelf bouwen?

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Michel-46
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2016 22:38
Land: Nederland
M/V: M

Uitkomstmachine zelf bouwen?

Berichtdoor Michel-46 » 16 feb 2020 21:03

Sinds vorig jaar broed ik met een Heka 168 favorit broedmachine. Met deze machine doe ik de voorbroed, dus de 1e 18 dagen. Daarna gaan de eieren in zijn voorganger ( een heel oude zelfbouw vlakbroeder welke verwarmt met lampen welke geschakeld worden met een ether thermostaat ). Echter passen er in deze machine maximaal 30 eieren.

Nu heb ik bij mijn Heka machine 3 uitkomstladen welke in vakken zijn te verdelen. Nu kan ik natuurlijk nog een Heka machine als uitkomstmachine erbij nemen.
Echter zit ik te denken er zelf 1 te bouwen. Dit zal een machine worden met plaats aan 3 uitkomstladen.
Nu heb ik gezien dat bijvoorbeeld bij de MS 120 uitkomstmachines de verwarming en ventilatoren aan de achterwand van de broedkast zitten.

Hebben jullie ervaring met een zelfbouw machine van dit formaat? Is de plaats van de ventilator afhankelijk van het aantal laden? Of zou het een betere optie zijn de constructie van mijn Heka na te bouwen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Uitkomstmachine zelf bouwen?

Berichtdoor tuff cookie » 17 feb 2020 06:26

Het lijkt mij het beste om de Heka constructie aan te houden omdat die bewezen heeft dat alles goed werkt.
In de regel kost het veel experimenteren en tijd om tot een goed resultaat te komen vooral om in alle hoeken ook de de juiste temperatuur te krijgen.

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Uitkomstmachine zelf bouwen?

Berichtdoor pokkie » 08 mar 2020 16:40

Bij de MS 120 uitkomstmachines waar de verwarming en ventilatoren aan de achterwand van de broedkast zitten wordt de lucht beter tussen de laden en de eieren door geblazen, vandaar dit principe.
Dus interessant om dit principe aan te houden.
Bij de ventilator bovenin komen de onderste laden niet aan hun trekken, de temp. zal daar duidelijk lager uitpakken.

SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

Re: Uitkomstmachine zelf bouwen?

Berichtdoor SofieB » 12 mar 2021 17:25

Is vocht niet veel belangrijker voor uitkomst dan de temperatuur?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Uitkomstmachine zelf bouwen?

Berichtdoor tuff cookie » 12 mar 2021 20:23

Het is beide belangrijk.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten