Broedmachine zelfbouw project

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gebruikersavatar
Crazychickenlady
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2020 21:13
Land: Nederland
M/V: V

Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor Crazychickenlady » 06 apr 2021 20:05

Hoi!

Sinds een aantal jaren heb ik hobbymatig kipsen in de tuin en zoals dat gaat met leuke hobby's breid je steeds meer uit. Ik ben gestart met natuurbroed wat het goed gaat/ging en toen besloot ik een broedmachine te kopen. Helaas heb ik vorige jaar gebroed met een plastic broedmachine van Chinezium met zeer tegenvallende resultaten.. verdriet alom, zeker bij mijn twee kinderen :(

Dus, deze keer heb ik het anders aangepakt, ik heb geprobeerd alles te lezen wat los en vast zit m.b.t. zelfbouw machines, geluisterd naar oude rotten en overlegd met jonge revolutionairen. Onderstaand het resultaat.

Ik sta open voor tips m.b.t. upgrading.

Ik ben gestart met een (gratis) oude theater-verkleedkleding-kist, een echt before foto ben ik vergeten te maken. Onderstaand een foto van de originele kist met reeds een binnenbak er in gemaakt. In de wand (achter/zijwand en later ook deur) zit 3 cm dik Tempex.

Afbeelding

Alle kiertjes en naadjes heb ik dichtgesmeerd, netjes glad geschuurd en toen heb ik de kist een verfje gegeven. De originele deksel heb in tweeën gezaagd en natuurlijk heb ik een ruitje (6mm plexiglas) toegevoegd. De buitenkant van de kist heb ik geschilderd met krijtverf, zo is het tevens een notitieblok ;)

Afbeelding

Afbeelding

Toen kon het installeren beginnen, een (MP) TS-5000 als thermostaat, oud ledstripje er in, verwarmingselement (nieuw) en ventilator (nieuw) er in. Een dikke rubber afsluitstrip langs de deur, luchtrozet ingezaagd en het beslag er op.

Het keerrooster heb ik gekocht (import) maar dit was uiteraard een afwijkende afmeting dus ik heb die kleiner gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

En toen, na een weekje testen, bijstellen etc. konden de eitjes er in (32 stuks) :gulzig:

Afbeelding

op de zijkant bijgehouden welk eitje waar ligt, welk ras en waar gekocht. Hopelijk kan ik hier ook in terugzien of alle plekken even succesvol zijn.

Afbeelding

En vandaag, dag 18!! De eitjes over gelegd naar de inmiddels geïmproviseerde uitkomstlade. De eerste en gelijk laatste keer geschouwd, 2 eitjes onbevrucht dus er uit gehaald (nummer 10 en nummer 32) en één eitje die ik afwijkend vond van binnen. Die heb ik wel laten liggen.

Afbeelding

En nu de langste uren :roll: ik heb al veel eitjes zien bewegen dus dat stemt positief, maar het is ook pas de eerste ronde dus durf nog niet op de wereld te hopen.

Uiteraard zal ik de uitkomsten hier eind van de week nog even vermelden :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor tuff cookie » 06 apr 2021 23:11

Dat ziet er veel belovend uit :gulzig:
Als de eitjes bewegen dan moet het haast wel goed komen. Goed op de vochtigheid letten en de deur vooral dicht houden nu, wegens vocht verlies.
Het is een hele mooie broedmachine geworden :duimop:
Ik ben zeker benieuwd naar het resultaat.

Gebruikersavatar
Crazychickenlady
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2020 21:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor Crazychickenlady » 07 apr 2021 11:03

Dankjewel Tuff Cookie!

De deur laat ik zeker dicht :gulzig: ik zit wel een beetje met de afstelling van het luchtrozet. Het liefste houd ik die nu zo veel mogelijk dicht i.v.m. vochtgehalte maar ik zit een beetje met de zuurstof toevoer/afvoer Co2. Daarbij komt, ik heb geen enorm vertrouwen in deze hygrometer.. (note to self, natte bol hygrometer aanschaffen).

Wat doen jullie, helemaal dicht? kiertje? Halverwege? De machine zelf is, op een enkel draden doorvoer gaatje bijna hermetisch dicht.

Vandaag dag 19 en het eerste gaatje is gepikt :ilove:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22991
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor Kip La La » 07 apr 2021 12:42

Verplaatst naar Broedmachines

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor tuff cookie » 07 apr 2021 15:21

Bij het uitkomen hebben de kuikens meer zuurstof nodig want ze moeten hard werken om uit het ei te komen.
Natte bol is inderdaad betrouwbaar bij broedtemperatuur. Je bent goed op de hoogte :duimop:
Daarbij de luchtvochtigheid goed in de gaten houden want is ook erg belangrijk. Zolang er aangepikte eieren zijn, de deur dicht houden in verband met het uitkomen en de luchtvochtigheid.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor tuff cookie » 07 apr 2021 15:24

Je kunt overwegen na de uitkomst om onderin een luchtgaatje te maken. De rozet die je hebt zit denk ik bovenin.

Gebruikersavatar
Crazychickenlady
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2020 21:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor Crazychickenlady » 08 apr 2021 10:00

Dag 20, vanmorgen 3 kuikentjes :ilove:

Inmiddels zijn er nog 3 broertjes/zusjes uitgekomen. Het aller eerste pipje van gisterochtend zit nog in z'n eitje. Zorgen maken?

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor tuff cookie » 08 apr 2021 10:10

Zorgen maken ? Ja, zorgen maak je natuurlijk toch wel maar je kunt op dit moment eigenlijk niets doen.
Voor nu alles maar zijn gang laten gaan.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor tuff cookie » 08 apr 2021 10:13

Voor het uitkomen van de kuikens kun je het licht een beetje temperen. Onder de kloek komen de kuikens in het donker uit. Misschien iets voor het raampje hangen ?

Gebruikersavatar
Crazychickenlady
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2020 21:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedmachine zelfbouw project

Berichtdoor Crazychickenlady » 08 apr 2021 11:45

Goed idee! Ja zorgen maak ik me zeker... wat is dat toch met broeden en 'laatste dagen spanning'

Ik heb een lekker donker plekje gemaakt, we zullen zien!


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten