Broedmachine

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Noas
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2021 09:13
Land: Belgie
M/V: V

Broedmachine

Berichtdoor Noas » 01 jul 2021 14:27

Hallo,
We hebben eitjes gekocht en besteld. Als we de eitjes deze avond al in de broedmachine steken, mag je dan ook de volgende ochtend de andere er bij steken, want die moeten 24 uur rusten?
Het is een automatisch broedmachine.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Broedmachine

Berichtdoor Kip La La » 01 jul 2021 15:49

Verplaatst naar Broedmachines.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 jul 2021 17:09

Alle eitjes tegelijk inleggen.
Volgens mij is dat belangrijker dan ze een dag te laten rusten.

Brabanterkip
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jun 2021 11:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedmachine

Berichtdoor Brabanterkip » 01 jul 2021 18:12

waarom leg je ze niet gewoon allemaal morgen in de broedmachine?

Noas
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2021 09:13
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor Noas » 01 jul 2021 18:24

We waren bang dat de andere eieren dan misschien te oud zijn.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 01 jul 2021 21:55

Elk ei dat je wilt bebroeden moet 24 uur rusten, dat wil zeggen dat het ei 24 uur niet bewogen wordt, de kiem moet eerst tot rust komen, anders gaat het ei niet ontwikkelen.
Eieren kun je wel met 1 dag verschil inleggen want meestal komen de kuikens toch over 2 dagen verspreid uit. Oudere eieren hebben iets langer nodig voor de ontwikkeling op gang komt dus die kun je best iets eerder inleggen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jul 2021 10:57

Gebeurt dat onder de kip dan ook? En dag rust?
Ik geloof daar niet veel van.
Het 2e punt dat kan ik dan weer wel volgen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 02 jul 2021 11:39

Een kip legt op zijn best 1 ei per dag. Ieder ei krijgt minimaal 24 uur rust voor het volgende ei gelegd wordt.
Wanneer ze gaat broeden hebben alle eieren voldoende tijd gekregen om tot rust te komen.
Je hoeft het niet te geloven want probeer het maar eens uit. Een net gelegd ei dat b.v. nog warm is, leg dat in de broedmachine en je zult merken dat het niet gaat ontwikkelen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jul 2021 15:03

Nee, maar de kloek draait ze ook dagelijks voor ze gaat broeden. Vandaar dat je broedeieren dagelijks moet draaien. Zodat de bevruchte eicel op de dooier goed blijft zweven.
Het lijkt me sterk dat een kloek een dag voor het broeden dat plots niet doet.
En bij natuurbroed komen toch pas gelegde eieren ook uit. Heb ik zelf al gedaan. Bijgelegd eieren tijdens de broed zelfs, indien de kloek niet te vroeg op wandel gaat.

Ik heb geen ervaring met machinebroeden, maar ik geloof moeilijk dingen zonder een plausibele uitleg. In het algemeen hoor. Volgens mij probeer je met een broedmachine toch nog steeds het natuurlijk proces te imiteren.

Het gaat hier ook niet over pas gelegde eieren, maar broedeieren die al even bewaard zijn, toch.

Nu maakt niet uit, als oudere eieren idd beetje trager op gang komen in ontwikkeling (wat me gevoelsmatig niet onlogisch lijkt) is die dag verschil zowiezo een goed idee en rusten de jongere eieren alsnog een dag. En in de machine kunnen later uitkomende eieren zowiezo minder kwaad dan onder de kloek..
Dus voor alles goed dan. :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 02 jul 2021 15:57

Ja uiteraard moeten de eieren gekeerd worden tijdens het bewaren.
Zelf heb ik met de broedmachine de ervaring dat als ik broedeieren die pas gelegd zijn meteen in de broedmachine leg dat de eieren dan niet gaan ontwikkelen. Ook met eieren die geen 24 uur gerust hebben gaan niet ontwikkelen. Dat wordt ook algemeen aan bevolen om te doen.
Maar een kloek is een levend wezen en ik kan me heel goed voorstellen dat een kloek iets heel anders is dan een broedmachine . Het is op zich eigenlijk al mooi dat er toch kuikens uitkomen. Ik denk inderdaad dat daar een hemelsbreed verschil in zit :gulzig: :-)


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten