Dag 21 kippen komen niet uit

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Phebedekip
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2021 22:08
Land: Belgie
M/V: V

Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor Phebedekip » 20 aug 2021 09:37

Hy!
Mijn zijdehoender zit al 21 dagen op haar kuikens en dat is de eerste keer sinds ik haar heb. Vandaag had ik verwacht kuikentjes te zien of op zen minds gepiep op getok te horen maar er gebeurde niets Ben ik fout? Vanacht lagen er 3 van de 5 niet helemaal onder haar en voelden koud aan hopelijk geen effect op de kuikens. Ik heb ze geschouwt 2 dagen geleden en in alle 5 een kuikentje aanwezig. Is het afwachten of is er geen hoop meer?
Alvast bedankt!

mbernaerts
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2020 15:47
Land: Belgie
M/V: M

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor mbernaerts » 20 aug 2021 14:24

Ik zou zeggen geduld, als de eieren even koud geweest zijn kan het uitkomen wat vertragen.
Indien er overmogen nog geen verandering is eventueel nog eens schouwen om te kijken of er nog wel leven inzit.

Phebedekip
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2021 22:08
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor Phebedekip » 20 aug 2021 14:59

Zou je dan beweging moeten zien?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor tuff cookie » 20 aug 2021 19:04

Nee, in volgroeide kuikens zie je geen beweging.
Het beste is de broedse kip gewoon haar gang laten gaan en verder afwachten. Vooral niet van het nest aftillen. Eieren worden aangepikt en mogen niet uitdrogen anders plakken de kuikens vast in de schaal en kunnen er niet uitkomen. Geef je kip gewoon de tijd. Het beste voor de kip en kuikens is als je er niet op let, 23 dagen is ook nog normaal.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 aug 2021 02:57

Je kan gerust tot dag 25 wachten, zeker als de eieren wat afgekoeld zijn. Ik heb dit jaar nog kuikens uitgekomen gehad op dag 24, en je ziet ze zowiezo maar 1 of 2 dagen later op pad gaan.

Phebedekip
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2021 22:08
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor Phebedekip » 21 aug 2021 15:33

Super bedankt!
1 kuikentje probeerde eruit te komen vandaag maar heeft het niet gehaald. Nu hopen dat de andere het overleven

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor frankip » 21 aug 2021 16:02

Maarrrrrrrrrr , Als je weet dat een uit aan t komen was, en t niet gehaald heeft, heb je ook onder de kloek gekeken, en zo de hele luchtvochtigheid en warmte in de war geschopt, met daardoor het risico dat de andere ook niet of slecht uit t ei komen, of dood gaan tijdens het uitkomen. Uit t ei komen is een van de zwaarste taken die een kuiken heeft. Als dat eenmaal gelukt is, is t eigenlijk al een teken dat een kuiken sterk is, om zoiets te kunnen presteren. Als er tijdens of na het uitkomen dingen gebeuren die het kuiken in gevaar brengen , gaat t nogal snel fout. Laat de kip met rust na dag 18 of 19. Vergeet ze liefst. Als ze met dag 24 nog niet met kuikens komt , dan zijn er problemen. Maar dit heb je waarschijnlijk echt aan je zelf te danken. Niet t leukste bericht, dat weet ik. Maar wel schijnbaar nodig.

Phebedekip
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2021 22:08
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor Phebedekip » 26 aug 2021 22:00

De hen had het ei van haar weg geduwt en het lag naast haar vandaar dat ik het gezien heb. Ik heb het er weer onder gelegt want ik hoorde het nog heek stilletjes piepen. Toch bedankt voor het bericht. Ik zal er idd. Aan denken de volgende keer om de hen te "vergeten" vanaf die dag. Een goeie tip. De kuikens zijn niet uitgekomen en na onderzoek van de dierenarts bleek dat ze een bacterie hadden opgelopen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor tuff cookie » 26 aug 2021 22:29

Och wat jammer.

Phebedekip
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2021 22:08
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dag 21 kippen komen niet uit

Berichtdoor Phebedekip » 26 aug 2021 22:34

Ja hé
Allemaal erg bedankt voor de hulp...
De volgende keer beter
Als het lukt zal ik fotootje posten
Veel liefs!!


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten