Kuikens komen niet uit

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Samosobo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2023 10:15
Land: Belgie
M/V: M

Kuikens komen niet uit

Berichtdoor Samosobo » 22 mar 2023 12:29

Hallo,

Ik ben nieuw in het broeden en heb een broedkast gemaakt met arduino.
De temperatuur regeling is tussen 37 en 38 graden waardoor er een gemiddelde temperatuur is van 37.5 graden. Ik verwarm met infraroodlampen van 100W en een ventilator.

Echter zijn er van de 20 eitjes die ik erin heb gelegd maar 4 bevrucht gebleken. En nu is dag 21.. er heeft één kuiken een poging gewaagd maar is in de actie overleden. Helaas.

De vochtigheid is goed, maar wat kan ik doen?

Samosobo

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor Kip La La » 22 mar 2023 12:48

Verplaatst naar Broedmachines

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor danielb » 23 mar 2023 23:23

met een niet zelf gemaakte broedmachine gaat er wel eens regelmatig iets mis.
zeker in het begin bij onervaren mensen.
maar ook juist afstellen enz....
met een zelfgemaakte broedmachine heb je dan nog eens geen gebruiksaanwijzing....
maar dat terzijde...
heb je de broedmachine geopend tijdens het uitkomen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor tuff cookie » 24 mar 2023 08:48

Waar heb je de temperatuur gemeten in de broedmachine ? Hoe hoog is de vochtigheid ?
Dat er 4 eieren bevrucht zijn wil niet meteen zeggen dat het door de broedmachine komt.

Samosobo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2023 10:15
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor Samosobo » 24 mar 2023 18:38

tuff cookie schreef:Waar heb je de temperatuur gemeten in de broedmachine ? Hoe hoog is de vochtigheid ?
Dat er 4 eieren bevrucht zijn wil niet meteen zeggen dat het door de broedmachine komt.


Ja vochtigheid was 50 tijdens eerste 18 dagen, erna 70%
En temperatuur gemeten ter hoogte van het ei.

Bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor tuff cookie » 24 mar 2023 19:25

Heb je de eieren ook geschouwd ? Hoe groot is de luchtkamer ongeveer toen je gestopt bent met keren ?
Moet ongeveer een derde van het ei zijn. Beter nu de broedmachine dicht laten. 50% is bij mij te hoog tijdens het broeden. 70% op het eind is prima. Als er te nat gebroed is kunnen de kuikens verdrinken op het eind in het ei.
Als je de eieren in de broedmachine legt dan is de volgende dag, dag 1. Op welke dag ben je gestopt met keren. Als je te vroeg stopt met keren kan het zijn dat de kuikens vastplakken in het ei, dan kunnen ze niet meer draaien in de schaal om uit te komen.

Samosobo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2023 10:15
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor Samosobo » 24 mar 2023 20:55

tuff cookie schreef:Heb je de eieren ook geschouwd ? Hoe groot is de luchtkamer ongeveer toen je gestopt bent met keren ?
Moet ongeveer een derde van het ei zijn. Beter nu de broedmachine dicht laten. 50% is bij mij te hoog tijdens het broeden. 70% op het eind is prima. Als er te nat gebroed is kunnen de kuikens verdrinken op het eind in het ei.
Als je de eieren in de broedmachine legt dan is de volgende dag, dag 1. Op welke dag ben je gestopt met keren. Als je te vroeg stopt met keren kan het zijn dat de kuikens vastplakken in het ei, dan kunnen ze niet meer draaien in de schaal om uit te komen.


Ik ben dag 18 gestopt met draaien en vochtigheid omhoog.
En bij het schouwen was toch goed stuk luchtkamer. Nu nog steeds maar mijn hoop dat ze op dag 24 uitkomen is er niet. Ook geen beweging meer in het eitje

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor tuff cookie » 24 mar 2023 21:06

Ik denk dan toch dat de temperatuur te veel onderhevig is geweest aan schommelingen. Die mogen niet meer dan een paar tiende graden schommelen van af 37,5 graden.

Samosobo
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2023 10:15
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor Samosobo » 24 mar 2023 21:12

tuff cookie schreef:Ik denk dan toch dat de temperatuur te veel onderhevig is geweest aan schommelingen. Die mogen niet meer dan een paar tiende graden schommelen van af 37,5 graden.


Ik heb een nieuwe thermostaat gekocht voor volgende test te doen: thermotronic ts-ttd, en deze in een andere ingebouwd met een gewoon warmte element van 300W. (Mogelijks dat dit te hoog is). Maar als ik de bak open (simuleer) om de eitjes te draaien, warmt hij op tot bijna 45 graden. Dat is ook niet ideaal als ik dit wil gebruiken. Die thermostaat wordt geacht goed dienst te doen voor constante temperatuur. Mss doordat die 300w teveel nagloeit? Want op die manier heb ik ook wel schommelingen

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens komen niet uit

Berichtdoor tuff cookie » 25 mar 2023 06:59

Volgens mij is 100 watt voldoende.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten