Wilde eendeneieren in broedmachine

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Emmy12
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2023 15:17
Land: Nederland
M/V: V

Wilde eendeneieren in broedmachine

Berichtdoor Emmy12 » 23 apr 2023 10:53

Iets minder dan een week geleden heeft mijn dochter een eendennest met eieren gevonden met de dode eendenmoeder ernaast. Ze broedde vlak naast een stoep (ik had haar daar een week eerder al zien broeden) en ze zal misschien gegrepen zijn door iets (of iemand).
De 10 eieren heeft ze mee naar huis genomen, ze voelden nog lauw zei ze. Ik ben maandagmiddag en dinsdagochtend bezig geweest met het zoeken van hulp: 144 nam niemand aan, dierenambulance idem, vogelopvang was dicht. Ondertussen de eieren zo goed mogelijk warm gehouden met een elektrische deken.
Uiteindelijk dinsdagmiddag te horen gekregen dat de vogelopvang geen broedmachine heeft maar mochten we ze levend uit het ei krijgen, mogen ze daarheen voor verdere zorg.
Ik had er een hard hoofd in maar ik heb mijn dochter beloofd het in elk geval te proberen. Na nog een dag/nacht met kruiken in de weer geweest te zijn, hebben we een broedmachine via Marktplaats op de kop getikt. Ik heb de eieren geschouwd voordat ze erin gingen (uiteraard alle informatie opgezocht die er bestaat). Er zat in 4 leven, de rest niet meer.
Die heb ik eruit gehaald.
Broedmachine staat op 37,5 graden, luchtvochtigheid is of te hoog of te laag, dus dat is gedoe. Ik lucht ze nu dagelijks een kwartier en gisteren heb ik nog een keer gekeken. Drie van de vier leven. Ik zie (denk ik) zwemvliesjes, de aderen lopen over de zijkant van het ei en de andere helft is donker en er is een luchtkamer.
Ze zijn nu minimaal een dag of 16/17 maar misschien iets ouder.
Mijn vragen zijn: is er ergens documentatie met duidelijke eenden embryo’s zodat ik beter kan inschatten hoe oud ze zijn? Ik wil graag het opvolgen met ophogen luchtvochtigheid en het niet meer draaien (ze draaiden tot vandaag elke 2 uur automatisch en ik heb dit nu op 6 uur gezet) en door de eieren met rust te laten. Maar zonder leeftijdsindicatie ben ik bang het verkeerde te doen. En is er nog iets te doen aan dat wisselende luchtvochtigheid verhaal? Er zit zo’n “klokje” bij maar zonder water is het 30%, zodra ik er water bij doe (veel of juist wat druppels verspreid door de waterbak) is het direct tegen de 70%.

Ik hoop ze levend ter wereld te brengen, dan laat ik ze opdrogen en laat ik de broedmachine dicht en daarna gaan ze naar de vogelopvang.
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Shanna Bartels
Berichten: 1478
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Wilde eendeneieren in broedmachine

Berichtdoor Shanna Bartels » 23 apr 2023 11:05

Wat mooi dat jullie dit proberen! Ik kan je geen advies geven maar wens jullie veel succes en plezier hiermee! :duimop:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wilde eendeneieren in broedmachine

Berichtdoor Kip La La » 23 apr 2023 12:39

Ik heb je vraag verplaatst naar Broedmachines in de hoop dat je vraag daar beter gevonden wordt.
Veel succes :duimop:

Loki laning
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jun 2022 19:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wilde eendeneieren in broedmachine

Berichtdoor Loki laning » 24 apr 2023 18:36

Ik heb zelf een broedmachine voor de eitjes die me kipjes leggen. Als de ei helemaal donker is behalve luchtkamer is het dat het nog maar een dag of twee moet en dan uit komt. Dus de leeftijd van het ei is altijd wel handig maar die heb je niet. Geen ramp!! Als je aan het einde komt en je hoort of ziet dat het ei uit komt moet je stoppen met draaien van het ei! Je kan ook wat jij denk einde (waneer je bijna denkt dat ze uit kunnen komen) kijken hoe vol het ei is en daar op uit gaan of ze oud genoeg zijn om te stoppen met draaien (wanneer het bijna helemaal vol zit (bij kippen in iedergeval sws dus neem aan ook bij eenden)

Emmy12
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2023 15:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wilde eendeneieren in broedmachine

Berichtdoor Emmy12 » 24 apr 2023 19:22

Dankjewel voor je ervaring met kippeneieren! Ik heb vandaag nog een keer geschouwd en ik denk dat er 1 van de 3 niet meer leeft. De andere twee zijn weer gegroeid en beginnen behoorlijk groot te worden. Ze nemen nog niet het hele ei in beslag dus ik vermoed dat ze nu rond de 20 dagen zijn.
Ik heb inmiddels een warmtelamp gekocht zodat ik ze kan warm houden, mocht de vogelopvang dicht zijn. Nu nog uitzoeken wat ze eten. Maar omdat er toch alweer eentje is overleden, durf ik er niet op te hopen dat ik er 1/2 heelhuids uit het ei ga krijgen.
Hoe dan ook is het een bijzondere ervaring om ze te zien groeien. Duimen dat ik de overige twee wel in leven kan houden…

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wilde eendeneieren in broedmachine

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 apr 2023 20:17

Waarop baseer je je dat er eentje niet leeft? Omdat de ontwikkeling gestopt is?
Want bewegen doen ze niet altijd he.

Emmy12
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2023 15:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wilde eendeneieren in broedmachine

Berichtdoor Emmy12 » 24 apr 2023 20:31

Ik heb nog een keertje aan het einde van de dag gecheckt. Beide keren lag het kuiken helemaal stil en bewoog alleen mee met de vloeistof. Ik heb hem nog in de broedmachine liggen hoor, hij gaat pas weg als ik zeker weet dat het kuiken dood is. Heb ik bij de andere eieren ook gedaan.

Loki laning
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jun 2022 19:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wilde eendeneieren in broedmachine

Berichtdoor Loki laning » 24 apr 2023 21:01

Ja dat zou ik ook doen. Ik laat altijd alle eitjes er in tot het einde van groep die moet uit komen, tenzij ik zie dat er niks in zit :gutgut:


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten