Komen de broedeieren nog uit?

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor tuff cookie » 01 mei 2023 22:05

Ja, dat is een goed idee ! Dan wel een nattebol hygrometer. Die is het meest nauwkeurig.

leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 02 mei 2023 05:52

Toen ik vanmorgen ging kijken was het kuiken uit het ei :duimop: ik zal het minder lang dan de andere in de broedmachine laten zien, maar weet dus niet precies wanneer het uit het ei is gekomen. Het andere kuiken is wel veel rustiger dan gisteren, maar heeft net wel wat gedronken. Maar slaapt verder veel onder de plaat. Is dit normaal?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor tuff cookie » 02 mei 2023 07:31

Ja, veel slapen is normaal, vooral de eerste dag, hij moet bij komen. Erg fijn vooruitzicht dat het kuiken straks gezelschap krijgt. Als je ziet dat het kuiken in de broedmachine er donziger uit gaat zien en iets levendiger is geworden dan kun je proberen het bij het kuiken te zetten. Mocht het toch nog niet gaan eten dan kun je het terug zetten in de broedmachine, daar is het vochtiger waardoor het minder uitdroogt.

leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 02 mei 2023 07:38

Bedankt voor je behulpzame reacties, fijn om even te overleggen met iemand aangezien het de eerste keer is. Het kuiken in de broedmachine is ook vrij druk net als de andere, maar nog wel vrij nat. Ik laat ‘m er tot 12 uur in zitten en denk dat hij dan wel bij de ander kan. Hij is zich al aan het schoonmaken in de BM. Het andere kuiken (Pipi :puh2: ) is nu ook weer goed wakker. Het was net ook nog donker dus eigenlijk wel logisch dattie nog sliep. Andere eieren toch ook nog maar laten liggen, omdat ik daar ook beweging in heb gezien en er goede luchtkamers in zitten? Moet ik de temperatuur iets omhoog doen denk je?

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 mei 2023 07:57

Temp mag ook niet te hoog he.
Bij laag komen ze later uit. Bij te hoog gaan ze dood...
Laat die gerust nog maar een paar dagen liggen. Wat heb je te verliezen ? Als je volgroeide kuikens dood door ze te vroeg weg te halen vergeef je't jezelf nooit.

leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 02 mei 2023 08:01

Ja precies, ik laat ze nog mooi liggen. Ook nooit verwacht dat deze nog uit zou komen (deze had een hele witte schil, het leek me zo’n gek eitje). Maar het kuikentje ziet er echt top uit, helemaal blij.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor tuff cookie » 02 mei 2023 10:25

Je kunt de broedmachine 2 tiende graad hoger zetten maar ik weet niet of dat daadwerkelijk lukt. Als je daar niet zeker van bent dat je dat kunt zien (2 tiende graad) dan beter zo laten.
Het is wel zo, hoe langer het duurt met uitkomen, op een gegeven moment is de voeding op in de dooier en dan is het ook afgelopen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 mei 2023 10:31

Denk je niet dat als de ontwikkeling trager gaat, de dooier ook minder opgebruikt wordt?
Dat een kuiken dezelfde hoeveelheid dooier heeft als het de dooier binnen trekt en begint met uitkomen? Dat het daarna geen 3 dagen meer moet duren kan ik volgen, maar voorheen, dat zou ik heel gek vinden moest dat verschil maken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor tuff cookie » 02 mei 2023 10:46

Ja, dat is ook wel zo dat het trager op gebruikt wordt maar toch niet helemaal omdat het kuiken ook voeding gebruikt omdat het leeft, niet enkel voor groeien. Zelf heb ik dat wel meegemaakt dan leefde het nog wel maar had niet meer de kracht om uit te komen. Na hoeveel dagen kan ik niet precies zeggen.

leonieaast
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2023 21:59
Land: Nederland
M/V: V

Re: Komen de broedeieren nog uit?

Berichtdoor leonieaast » 02 mei 2023 11:00

Thanks! Ben al heel blij met deze twee en de rest wachten we dan af. Goede leer voor de volgende keer, dan koop ik een thermometer en hygrometer er extra bij. Merk nu wel dat de kleine onder de warmteplaat gaat zitten en Pipi niet meer, misschien moeten ze aan elkaar wennen.


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast